God lærer sier du? Nei.. du har ikke studiepoeng nok til det.

Da kan du umulig være en god lærer!

Dette er jo det regjeringen har bestemt skal være bestemmende om du er en god lærer eller ikke. Men det er jo virkelig som følger: Hva skjedde? Hvor forsvant det meget viktige ordet egnethet? Du kan ha hundrevis av studiepoeng og likevel ikke være en god lærer. Så hvorfor er det bare det formelle som skal telle? Det er det som virkelig er bekymringsfullt med det  politikerne har bestemt i denne saken.

Det er altså 5 år til gode lærere uten formell kompetanse kastes ut av skolen til fordel for nyutdannede lærere som aldri har bevist at de kan lære bort noe som helst.

Fakta om kompetansekrav:

Fra 1. august 2025 må alle lærere som skal undervise i engelsk, matematikk, norsk, norsk tegnspråk og samisk på barneskolen ha minimum 30 studiepoeng i disse fagene. Ungdomsskolelærere må ha minst 60 studiepoeng for å undervise i de samme fagene. Kravet, som kom i 2015, ble gitt tilbakevirkende kraft slik at det også gjelder lærere som er utdannet før 2015. 60 studiepoeng tilsvarer et år med heltidsstudier.

Hvordan blir dette da for våre barn og ungdommer?

Det er avgjort. Lærere som skal undervise i matte, norsk og engelsk i ungdomsskolen må ha minst 60 studiepoeng i hvert fag for å få lov til dette. Til og med lærere som har jobbet og undervist i disse fagene i mange mange år, som mer eller mindre er som eksperter å regne i fagene, må ha dette.

De må tilbake på skolebenken for å møte kravene fra regjeringen. Og det koster penger. Og tid. De fleste av disse har gjort en glimrende jobb i mange år, og nå blir den jobben altså ikke verdsatt lenger. At de har lært bort det de skal, betyr ingenting. At de har vært gode lærere på alle andre områder teller heller ikke. Det eneste som betyr noe er studiepoengene. Hvor mye verdt føler de seg når de nå har fått denne beskjeden? Hvor motiverende er det å sitte på skolebenken og lære noe du allerede kan?

Det å være lærer er så mye mer enn studiepoeng og faglig kompetanse. Det er egnethet, evnen til å lære bort, at du er empatisk, akkurat passe streng, god i klasseledelse, omsorgsfull, strukturert, menneskelig, “på nett” med elevene dine, og mye mye mer.

Å være lærer er på ingen måte bare fag. Det virker som om det er tungt for politikerne å forstå dette.

Det skumle er at noen lærere ikke er egnet i det hele tatt. Elevene forstår dem ikke, og det gjør læringssituasjonen vanskelig og frustrerende. Hvor mye lærer de egentlig da i det store og det hele? Betyr det at en sånn lærer bare bør få mer studiepoeng så løser det seg? Med flere studiepoeng og mer kompetanse blir denne læreren plutselig mye bedre til å lære bort? Nei, sånn er det jo dessverre ikke.

Vi har vel alle hatt en lærer som ikke var særlig god til å lære bort. Som vi ble frustrerte over og som vi ikke helt forstod. Som gjorde fag vanskelig. Men som likevel, på grunn av kompetanse og formell utdanning, stod der år etter år og gjorde det samme slette arbeidet.

Når er det noen skal gå inn og gjøre noe med dette? Når skal det bli like stort fokus på egnethet som på studiepoeng?

Jeg ønsker for mine barn at de skal ha lærere som bryr seg, som er engasjert, som begeistrer, som liker jobben sin, og som ikke minst liker å jobbe med barn og unge. Som liker DEM. For meg er det da knekkende likegyldig hvor mange studiepoeng vedkommende har, for å være helt ærlig! At man har de menneskelige egenskapene til å være sammen med barn og unge hver dag, og i tillegg lære dem noe, er mye viktigere enn all verdens formelle kompetanse for meg.

Jeg vil at de skal lære å være menneske like mye som å lære fag. Jeg ønsker at barna mine skal føle seg trygge, ivaretatt, og selvfølgelig at de skal føle at de lærer noe. Vil de føle det med en lærer som ikke er egnet, men som er fryktelig god på fag og har massevis av studiepoeng?

Min filosofi er at dersom man klarer å skape trygghet og et godt klassemiljø, så lærer barna omtrent hva som helst. Setter læreren seg selv og sine mål litt til side, og ser hva det er barna trenger, så kommer man langt. Tilpasses undervisningen til dem, og greier å se hva det er som gjør at de lærer, så har man vunnet. Ser man at de ikke forstår, endrer man opplegget. Selvinnsikt er en ekstremt viktig egenskap som lærer. Det får man ikke ved å ha masse studiepoeng.

Joda, kompetansemålene er viktig, men de klarer man å bruke så lenge man kan lese.

Hvor mange studiepoeng tror DU man trenger for å sørge for at barn har det bra på skolen og lærer det de skal?

#skole #lærer #lærere #utdanning #studie #studiepoeng #regjering #elever #menneske #dugelighet

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg