Nei, jeg spurte ikke om det går bra!

Jeg spurte om du ville spise med oss!

«Det går bra» skal altså ifølge en språkprofessor være greit å svare istedenfor  «nei takk» når man blir spurt om noe.

Dette er ikke greit!

Dette er like ille som at uttalelser som schøtt, schylling og schøttkaker skal være innafor å si, fordi det i følge enkelte er utvikling av språket.

Det er heller ikke greit.

«Vil du spise middag med oss?»

»Det går bra»

»Så flott at det går bra, men vil du spise middag med oss eller ikke?»

»Det går bra»

»Jeg forstår ikke.. hva går bra?»

»middag..jeg sa det går bra»

»så da vil du ha middag?»

»nei, det det vil jeg ikke»

»hvorfor sa du at det går bra da?»

Dette her blir jo bare absurd.

Tenk hvor lett det er å svare «ja takk» eller «nei takk» på spørsmål istedenfor annet. I tillegg er det ren skjær høflighet og folkeskikk å svare ordentlig og.

Les også : Skjære unge mennesker i dagens Norge. Klikk -> https://geriatriks.blogg.no/1459927786_skjre_unge_mennesker_.html

 

 

2 kommentarer
    1. Åååå, jeg er så enig! Sjøleskap og sjøttkaker gjør meg bare forbanna. “Det går bra” gjør meg fullstendig forvirret. Går det så vidt bra om du ikke får middag, liksom, og er det i så fall en delvis skjult måte å bli “nødet” eller hva det heter, eller går det bra å få middag?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg