Nei muslim; Jeg er ikke redd du skal ta fra oss jula

Det er det helt andre folk som surrer med

I en kronikk på Nrk Ytring forteller en muslim at han er redd for at folk tror han ønsker å kneble norske juletradisjoner. Han forteller at han for første gang siden han kom til Norge som 4-åring har en klump i magen rundt dette med å være med å feire jul. Ikke fordi han ikke vil feire jul med sin familie og sine venner, men fordi det skjer noe rundt omkring i Norge som ikke er bra. En feilslått kulturkamp raser i vei. Noe er feil. Han er ikke den eneste som mener det. Jeg har hatt samtaler md folk i etterkant av dette innlegget: I Norge feirer vi jul og spiser julemat, Basta! Et innlegg som enkelte tenker var et angrep på fremmedkulturelle. Det var det ikke, og har du klart å ta det som inntekt for anti-innvandring så tenk igjen. Det var et forsvar av de norske juletradisjoner. (bortsett fra julegudstjeneste i skolen, det liker jeg ikke, det er påtvungen kristendom…ikke bra)

 

Så nei muslim, jeg er ikke redd du skal ta fra meg jula.

Jeg er ikke redd for at du vil fjerne juletradisjoner.

Jeg er ikke redd for at du vil kneble norske tradisjoner

Jeg er ikke redd for at du vil stoppe den norske julekosen.

Jeg er faktisk ikke redd for at noen fremmedkulturelle skal tukle med/ødelegge den stolte norske julefeiringen full av tradisjoner for voksne og barn. Tradisjoner som sitter spikret helt fra barnehagen av med julefrokoster, juleverksteder  etc . For det klarer de ikke om de aldri så mye ville.

 

Hvem er problemet?

Problemet er ikke de med fremmed religion og kultur. Problemet er de nordmenn som i en over-ivrig tilstand av snillisme tenker at man må forandre på norske tradisjoner fordi fremmedkulturelle kan føle seg krenket fordi vi feirer jul. De tenker forandre på norske tradisjoner fordi de med andre religioner kan føle seg krenket av selve ordet jul.

Dette er jo meningsløs tankegang. Som en iransk venn av meg sa: “Vi har kommet til Norge og må tilpasse oss skikkene i Norge, samme hva slags religion eller hvor vi kommer fra. Vi må alle respektere hverandre”.

Så alle dere barnehagestyrere/lærere/rektorer/offentlige personer der ute som har tenkt/tenker/funderer på dette, bare glem det. Ja, helt riktig, vi lever i en tidsalder av krenk, men dette er ikke et av de områdene dere skal fokusere på.

 

Jeg velger å avslutte dette med en tekst fra Facebook… om den er 100% korrekt vet jeg ikke, men her er den nå, og den avsluttes uansett med noe jeg stiller meg 100% bak..

Jeg forstår at det er viktig å verne om de norske juletradisjoner. Men etter å ha satt opp den jødiske 7 armet Menorah (adventslysestake) i vinduet, feiret en italiensk helgen (Lucia), tatt inn juletreet (tysk skikk), satt oss foran tv og sett amerikansk juleunderholdning (Donald Duck feirer jul), spist risgrøt fra middelhavet (Ris a la Malta), tatt imot gaver fra en tyrkisk helgen (julenissen), og gjort alt dette fordi en jødisk pasifist (Jesus) ble født av en hijab-bærende mor (Maria) i Palestina (Betlehem), så kan man vel lure på følgende:

Kanskje julen handler om å ta vare på hverandre, uansett opprinnelse, fødested, alder, kjønn, religion, seksualitet, hudfarge eller bosted!

 

#jul #julaften #julefeiring #juletre #julegaver #julepresang #kristne #kristen #kristendom #jesus #gud #muslim #budda #hindu #jehova #ateist #

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg