Pappa; Hvem er egentlig sjefen..?

Les hvordan en kortslutning i hjernen min fører spørsmål fra en 7-åring om hva en vekter er til en lang historie om politi, fotballdommer, regler, statsminister og valgsystemet i Norge.

I dag var det min tur til å hente på Sfo, og etter en liten stund med litt ekstralek “for jeg er ikke helt ferdig enda” var vi på vei ut døren. Da legger 7-åringen merke til en klistrelapp i vinduet på døren som sier “alarm” og stiller da det uskyldige spørsmålet: “pappa, der står det alarm, hva er det?”. Jeg svarer jo da helt uten å tenke 5 steg frem at det er i tilfelle innbrudd, en alarm lager en lyd som gjør at vekterne kommer.. for man vil jo ikke at noen skal stjele fra skolen.

“Pappa, hva er en vekter”?

Her burde dad-story-bløffehjernen slått til med en gang og funnet på noe lurt, men jeg gjorde selvsagt ikke det. Jeg begynte å forklare at det var mennesker som jobbet nesten som politi og passet på eiendommer og butikker osv. De vil komme skikkelig fort og ta de som prøver gjøre noe galt.

“passer de på de og gir de til politiet da?”

Jada det gjør de forklarte jeg. De har lov til det. Så det blir nesten som politi.

“Sjefen til politiet bestemmer alt” kom det så

Og her kortslutter hjernen min. Jeg burde jo selvsagt svart et krystallklart og tydelig ja og vært ferdig med hele denne samtaleseansen, men neida.. Jeg måtte jo selvsagt si at joda, hvis du mener på politistasjonen så gjør han jo det. Men han har også en sjef.

“Hæ, er han ikke sjefen?”

Joda, han er det… over de som jobber sammen med han. Men så er det sjefer over han igjen. Alle har en sjef. Tilogmed den største politisjefen har en sjef… og den sjefen heter justisministeren. Og sjefen til justisministeren heter statsministeren.

“Jeg vil begynne å spille fotball”.

“Ja for der må jeg høre på den samme voksne hele tiden, og på dommern… ellers får jeg gult og rødt kort. Og med rødt kort får du ikke spille mer den dagen, men det går fint med gult.. da må du bare vente i 2 minutter”..

Vel, selv om gutten er inne på noe jeg gjerne ville hatt innført i fotball, altså utvisningstid ved gult kort så måtte jeg jo forsøke å redde denne inn også… så jeg forklarte litt om gule og røde kort… og at på trening så var det trener som var sjef..men at på kamp var det dommer som var sjef og trenerne måtte høre på han igjen.

“Hvem var sjefen til politet igjen?”

Det var justisminister og så statsminister.. Statsministeren er sjefen over alt.

“Hæ” Er ikke kongen det?”

Nei, og her klarte hjernen min stoppe ved et klart nei…. men så måtte jeg jo sulle meg bort igjen.

Men, vet du noe som er rart.. Det er på en måte vi som er sjefen til statsministeren igjen. For vi velger jo hvem som skal være statsminister hvert fjerde år ved valg. Men man skulle ikke tro vi var sjefen til statsministeren.. det er ikke så ofte de hører på oss.

“Hva er valg?”

Valg er noe vi gjør hvert fjerde år. Da velger vi hvem vi vil skal være sjefen i Norge… og hvis vi ikke er fornøyd, så kan vi jo velge en ny neste gang… og derfor er vi på en måte sjefen til statsministeren. Er ikke det rart? Ved valg så går vi inn i et rom og så skriver vi et navn på en lapp og legger opp i en boks… og så teller man opp alle lappene til slutt, og den som har flest lapper blir statsminsiter. (dad-bløffe-hjernen ikke helt død)

“Men, han på skolen sa at du må vente i 2 minutter ved gult kort..”

Det kan godt være, men det er ikke riktig. Gult kort betyr advarsel, rødt kort da får du ikke spille mer den kampen. Og hvis du var skikkelig slem for å få det røde kortet (jeg må jo bare rote meg bort igjen) så kan de hende du ikke får spille neste kamp heller.. Da får du noe som heter karantene.

“Hvem er sjefen hjemme?”

Det er de voksne.. eller de store gutta når de passer på deg.

“Jeg tror det er gøy å være politi og fange tyver”…

Det er det helt sikkert.. men det er ikke så lett da å finne de.

På dette tidspunkt svinger jeg inn innkjørselen hjemme og parkerer. Samtalen tar slutt. Den har pågått den tiden det tar å gå til bilen, sette seg inn og kjøre hjem.

Ikke sikker på om noe av dette setter seg fast hos 7-åringen og at jeg slipper unna med denne ene forklaringen.

Ved nærmere ettertanke tror jeg ikke det… og at kvelden bør benyttes til å komme opp med mer lettfattelige forklaringer på hva en alarm og en vekter er, på valgsystemet i Norge samt oppbygging av sjefs-strukturen i Norge.

Litt ala den jeg dro til gutta da vi skulle til Syden og satt klare i flyet. Gutta titta ut og så vingen med opp-brett på enden og spurte selvsagt om hvorfor det var sånn. Jeg titta ut og så med glassklar stemme: “Det er fordi de hallene de bygger flyene i ikke er brede nok, og derfor må vingen opp på enden”… Gutta titta storøyd på meg, og ut igjen, og var mektig imponert. Fruen ristet på hodet… og rett etterpå hørte vi en gutt fra setet bak oss “pappa, er det den mannen sa sant?”…

 

God kveld 🙂

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg