Rødt, og Bjørnar Moxnes: Svar meg på dette

Er jeg en velferdsprofitør om jeg tjener penger på barnehage?

Jeg ser ofte at leder for Rødt står på talerstolen og nærmest spytter ut ordet “velferdsprofitør” når han ramser opp de sedvanlige argumenter mot privateide barnehager etc. (Lysbakken i SV gjør dette mest på twitter der han står uimotsagt…fordi han sjelden svarer på motargumenter).

Nåvel… 

Bjørnar Moxnes, jeg lurer på noe. Tenk deg følgende scenario:

Jeg og tre kompiser ser behovet for en barnehage i kommunen. Kommunen har ikke råd (vil ikke bygge), men innvilger oss retten til å bygge og drifte en ny barnehage der vi ønsker og søker om det.

Vi tar opp private lån for egenkapital.

Vi danner privat selskap og får lån i bank for å bygge barnehagen.

Barnehagen bygges og vi starter opp drift.

2-3 år går der vi jobber hardt med nedbetalinger og drift selvsagt helt ihht barnehageloven

Alt er på stell. Barnehagen er veldrevet og alt er ihht krav.

Så sysler vi med tanken på å selge barnehagen, selge det vi har skapt, for vi ser at det er det å skape og sette i gang vi synes er gøy.

Vi ser nemlig behovet for å gjøre det samme om igjen et annet sted i kommunen

Vi finner en kjøper og selger barnehagen til noen som vil drifte den videre

Salgssummen er god, den betyr 10 millioner netto på hver av oss

Vi har altså klart å bruke midler inn til å drifte barnehagen + betale ned mye gjeld

Alle foreldre er kjempefornøyde med barnehagen.

 

Spørsmålet mitt Moxnes…

 

I følge din logikk; Er vi 4 da velferdsprofitører?

 

Vi har bygget og satt i drift en barnehage + tjent penger i tillegg.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg