Vokser generasjon drittunger opp nå?

Har jaget etter status blant nåtidens foreldre gjort at folkeskikk og manerer hos barn/ungdom ryker?

Jeg smir mens jernet er varm og jeg faktisk ligger på topplisten, på topp faktisk

Jada, jeg får sikkert masse pes av foreldre som føler seg truffet eller mener selv de har en meget god unnskyldning for at nettopp deres barn sliter. Men; Det er ikke til å stikke under en stol at man både ser og hører om barn og ungdom som allerede i veldig ung alder har absolutt null respekt for voksne og de voksnes ord. De viser total mangel på evne til å respektere regler og normer for hva som er normal akseptert oppførsel. De samme barna viser null forståelse for adferdskorrigerende tiltak, snarere snur de seg heller rundt og svarer på en frekk og spydig måte. Hvem lærer de det av?

Det er ikke bra å høre om tidligere lærere som hentes inn på akademier og SFO-ordninger som etter hvert bare gir seg på grunn av de totalt respektløse ungene som gjør akkurat som de vil. Det er ikke bra å høre om voksne som bare gir opp fordi enkelte barn nærmest terroriserer det miljøet de befinner seg i. Hvordan skal en frivillig på SFO for eksempel reagere på daglig trakassering samt oppleve at ingen gjør noe med det? Jeg har selv pratet med voksne som ikke orket mer, barna ble rett og slett for spydige og uforskammede på daglig basis til at det var verdt det.

Hvem sin feil er det så? Barna? Foreldrene? De voksne rundt?

Det er min påstand at om barn har med seg basisoppdragelse hjemmefra så løser det meste seg ute. Det finnes i mitt hode absolutt ingen unnskyldning for at man ikke har lært barna sine å være høflig og vise respekt. Det å si “ja takk”, “nei takk”, “takk for maten”,  etc. samt respektere de voksne i en samtale er ingen tryllekunst å lære bort. Man trenger ikke være pedagog for å få til det. Barna/ungdommene trenger ikke være enig i alt de voksne sier, det er måten ting blir sagt på fra barn/ungdom som har forandret seg veldig de senere år.

Skal skolen oppdra? Skal idrettslaget, korpset, speideren oppdra? Vel, både ja og nei. Skole og foreninger er med på å oppdra med hensyn til å det å lære barna sosialisering. Grunnoppdragelsen er alltid, og kommer alltid til å være foreldrenes ansvar. Det er nok også dessverre slik at det går en mengde foreldre rundt og tror at akkurat deres barn er selve definisjonen på gullunge mens de i virkeligheten er mobbere av verste sort.

Les også: Oppdra ungen din selv, læreren har ikke tid.

Hvorfor vil de ikke åpne øynene? Hvorfor lar de det gå så langt? Hvem har ansvar for å si ifra?

I mine øyne begynner alt hjemme når foreldre ikke setter skikkelige grenser og lærer barna å respektere hverandre og andre mennesker.

Jeg har de siste 3 år observert småbarnsfamilier “på nytt” pga vår egen situasjon og nytt inntog i barnehage og skolesituasjoner.

Jeg har selv sett 4-5 år gamle barn stå i barnehagen og skjelle ut sine egne foreldre.

Jeg har selv sett 1-klassebarn himle med øynene til lærer når de får en beskjed.

Jeg har selv sett 1-2 klassebarn regelrett vise avsky mot lærere som ber de gå gangvei og ikke krysse parkeringsplass.

 

“It takes a village to raise a child”.. heter det ikke det? Hvorfor er vi alle da så feige at vi ikke tør ta det steget vi egentlig må og bør ta med hensyn til å oppdra også andre sine barn?

Er vi alle med på å la “generasjon drittunge” vokse opp? Dette gjelder selvsagt ikke alle barn, men der det før var 1 i en skoleklasse er det nå 5. Hvordan vil dette se ut om nye 20-25 år?

Til slutt, før du fyrer deg helt opp: Ja det finnes forskjellige måter å oppdra på. Det er ikke det jeg snakker om. Dette handler om noe helt annet. Dette handler om uforskammede unger helt ned i 5-6 års alder. Hvem har de lært av?

Enda mer til slutt… Ja, det finnes uforskammede voksne og…som tror de kan ture frem akkurat som de vil uten konsekvenser… De folka tror jeg ikke det finnes noen redning for….

#barn #ungdom #generasjon #drittunger #oppdragelse #foreldre #samfunn #forandret

 

..og for å vise at jeg ikke bare er seriøs: En mann og hårfjerning i intime soner

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg