Fellesdusj…eller ikke..!!

Nå må Norge ta seg sammen..!!!

22 ungdommer på utebanen på skolen… de gymmer… de løper…de ler og har det morro… de svetter… det renner nedover panna, tinninger, kinn… ryggen er drivende våt av svette… gymlæreren ser på klokka si… blåser i fløyta… “ok, da er gymmen over… vi rydder sammen og går inn”… To elever går sammen mot inngangen og garderoben… så sier den ene : “Jammen meg lenge siden jeg har vært så sliten… Nå skal det bli godt med en dæsj talkum altså”…

Nei, nei, nei og atter nei… dette blir feil det vettu… Du kan hete Kari Jaquesson eller hva som helst…  Har du gymmet så skal det dusjes… Det skal dusjes med vann over hele kroppen… det skal vaskes med såpe og det skal shamponeres i håret… Så skal du tørke deg, få på deg rene klær og være klar for enten å dra hjem eller en ny time eller to… Jeg har en viss forståelse for at jenter sliter litt med hårvasken pga liten tid til å tørke håret osv… men bortsett fra det… vask deg, vask deg, vask deg !!! 

Som vanlig mener jeg Norge angriper dette problemet i feil ende… Istedenfor feks å forby mobiltelefonene totalt inn i skolen…så skal vi begynne å bygge enkeltdusjer over alt… Seriøst folkens.. Har dere sett hvordan skoler ser ut i klasserommene? Tror man virkelig at penger kommer til å drysse inn fordi man ikke vil dusje sammen? I et land hvor regjeringen har anti-mobbing på dagsordenen… så forby de jævla telefonene i påslått tilstand på skolen da vel… Om frykt for å bli tatt bilde av er en årsåk til at ungdom skal gå rundt som svette-dynger så må det til.. Og det er et tiltak som er gratis!!!

– Vi skal gymme!

– Vi skal dusje etter gym!

– Vi har godt av å se hverandre!

– Vi har godt av å se gutter med “showers”.. gutter med “growers”…. med og uten hår..

– Vi har godt av å se jenter med pupper.. uten pupper… med hår.. uten hår..

– Vi har godt av å se kropper i alle fasonger…

Vi skal da ikke fjerne det som er bra!! Vi skal fjerne det som er bedritent… og om det betyr at den hellige kameratelefonen må være avslått eller tilogmed levert i en oppbevaringskasse i den tid man er på skolen for å få slutt på møkk og frykt og mobbing….ja så gjør det da vel….

Vil man virkelig at denne og neste generasjons ungdommer skal bli kjent som sy-puter-under-arma-generasjonen..?

Jada… jeg er gammel… det var annerledes før…. bla-bla-bla-bla…..

Dette handler om hygiene !!

Og forståelse..

Og å lære å være en del av et samfunn…med et mangfold….av kropper også..

 

(Dagbladet) Det er jo selvfølgelig ikke nødvendig å komme på Roskilde-nivå 😉

22 kommentarer
    1. Good Girl Gone Bad: Jeg har ful forståelse for det jeg og.. Men jeg er ikke sikkert på at det rette er å bygge avlukker… Jeg tror det er mer riktig å jobbe med holdninger, aksept osv og underbygge det at vi alle er forskjellige…

    2. tja.. jeg hadde ikke hatt noe i mot å ha enkelt dusj når jeg gikk på skolen! Likte IKKE fellesdusj..!! Men det er jo som du sier så mye mer viktige ting å ta tak i. Klasserommene først og frems og mobiltelefoner!!

    3. Elisabeth: Mye av snakket går jo på at det er flaut osv… men jeg snur heller på det jeg. Når alle dusjer sammen så ser alle at en selv ikke er den eneste med hårvekst..med en bilring… med en tutemage… med firkanta rompe.. Så få vekk frykt for bilder osv.. og så nornaliser dette og få slutt på kroppspress osv.. Dette handler om konstant jobbing med aksept fra tidlig av i skolen mener nå jeg..

    4. Hehe, jeg er helt enig med drittungene! Når fangene kan forlange farge-tv på cellen og permisjon 6 ganger i uken for å oppsøke gamle NOKAS-ranere, da må det selvfølgelig være fritt frem for enkeldusj! Også syntes jeg muslimene burde få egne burka-skap. De tar jo så stor plass. Mao ekstra lagerplass for muslimer! Og hvorfor ikke privat-sjåfører når man først er i gang? Det er mye urettferdighet i norsk skole! Hvorfor kan de forresten ikke slippe å gå på skole i det hele tatt? De lærer jo uansett ikke noe. Hm, kanskje ikke så rart, når lærerne ikke selv kan den lille multiplikasjonstabell. Nuvel. Sukk.

    5. jo du har jo rett 🙂 syns også det blir for dumt at de skal bygge om dusjene pga religion.. det var vel sånn det startet i vg i alefall så utviklet det seg til at jenter sjenerelt ønsket enkeltmannsdusj…

    6. Dette har med å ikke tabu-belegge en helt naturlig ting. Vi som foreldre og ikke minst massemedia er bidragsytere til å “hause” opp og ødelegge et naturlig forhold til kropp. Ja, jeg husker det var litt rart første gang vi hadde fått ny gym/svømme hall og skulle dusje i 4.klasse men det var bare første gangen… Som redaktøren sier: etterhvert som vi vokste til så vi jo forskjeller både her og der men det var faktisk uproblematisk. Å dusje/vaske seg etter hardt kroppsarbeid er bra for kroppen og det er godt å ikke lukte svette… Disse ungdomene dusjer jo flere ganger om dagen ellers ..så hva er problemet??? Holdninger, holdninger og holdninger !!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg