Når oppvaskmaskinen ikke vil starte..

Denne “reparasjonen” har spart oss for tusenvis av kroner!!

Men først… Er det ikke typisk at det er akkurat på de dagene da du virkelig trenger at oppvaskmaskinen virker at den plutselig helt uten forvarsel ikke lager en eneste liten lyd da du har stappet den fullere enn en sprekkeferdig knack-wurst på grillen i fellesferien… Det eneste som skjer er at en liten lampe på fronten står å blinker.. Det finnes vel knapt noe som sender oss så raskt ned i fosterstilling som denne lille lampen…tankene raser gjennom hodet.. “Hva har jeg gjort for å fortjene dette???”.. Og ikke før den tanken har rast ut gjennom venstre øre etter å ha gjort hærverk i hjernen din så kommer neste tanke…”faen…dette blir dyrt…”..

Hvorfor kommer så dette innlegget i dag..jo, for oppvaskmaskinen vår ville ikke starte i går.. Maskinen var smekk full.. Benken var smekk full.. Den lille lampen sto å blinket.. Men havnet jeg i fosterstilling? Nix.. Og nå skal jeg fortelle hvorfor.. Men det blir jo ikke noe særlig til blogginnlegg uten å fortelle forhistorien…

For tre år siden sto jeg foran kjøkkenbenken og så med tårer i øynene på en oppvaskmaskin som hadde en lampe som stod å blinket.. Jeg havnet i fosterstilling og tenkte “hva har jeg gjort for å fortjene dette…og faen..dette blir dyrt”.. For vi hadde hatt elektroservicefolk på besøk før vi.. Vel, etter å ha renset de filtre jeg kunne rense og maskinen fortsatt ikke ville starte så ga jeg opp og bestemte meg for å ringe Daskelien Elektro (forandret navnet litt..) neste morgen.

Neste morgen ringer jeg, forklarer hva som har skjedd og spør om det er noe mer jeg kan gjøre selv for jeg har egentlig ikke råd til at en høyt utdannet servicetekniker i Daskelien skal komme til Hønefoss i gullbilen sin -må jo være det med de kilometersatsene- men får bare til svar at “det er noe feil da den lampen blinker”…. Vel, Doooohh…

Men jeg gir meg ikke.. Nå sender jeg en mail hvor jeg forklarer så nøye som jeg bare kan og igjen spør.. Er det noe jeg, eieren av denne oppvaskmaskinen som ikke starter, kan gjøre selv…for jeg har ikke 1500,- til overs akkurat nå.. 2 minutter etterpå kommer svaret fra Daskelien Elektro.. “Det at den lampen lyser tyder på at det er noe feil”… Vel, Doooohhh…

Da ringer jeg… Treffer på han som skrev mailen og forklarer at jeg hadde jo ikke tatt kontakt om jeg ikke visste at det var noe feil…og at jeg nå var desperat og greit nok, send en av gutta med tydeligvis professoriat på oppvask- og vaskemaskinreparasjoner..maskinen må fikses.. Vi avtaler klokka 15.00 for da er en av kara på vei hjemover til Daskelien alikevel…uten at jeg slipper unna kjørekostnader av den grunn..

Klokka blir 15.00 og ikke en kjeft har kommer..de kommer jo aldri når de skal.. Etter en stund banker det på døren, jeg åpner og undrer et øyeblikk på om det er en av de litt eldre kompisene til sønnen min men ser så verktøykassa.. Dette er altså serviceteknikeren.. Han vises inn, ser på fronten av maskinen, ser på meg, ser på fronten igjen og sier forklarende til meg… “Det at den lampa blinker tyder på at det er noe feil”… Vel, Doooohh… Gutten ser igjen på blinkingen, fisker opp tlf, ringer sjefen sin, mumler litt, legger på og spør om jeg har en øse og en gammel tannbørste… Følg med nå folkens.. Her kommer sparetipset til dere:

Gutten fjerner filtre og deksel i bunn maskin, sånn som vi og kan gjøre, så bruker han øsen til å tømme det rommet der nede for vann.. Så heller han oppi littegranne kokende vann fra springen og bruker så tannbørsten til å pusse og rense en liten rist på sideveggen nede i det rommet. Den risten beskytter en vanntrykksmåler i maskinen. Blir den risten full av fett/møkk så måler den måleren ikke riktig og maskinen vil ikke starte. Vel, etter dette han hadde gått 3 år på skolen for å lære så var gutten fra Daskelien ferdig og dro.. Og vi hadde en maskin som virket.

Dagen etter sendte jeg en rimelig krass mail til Daskelien Elektro og sa klart ifra at jeg ikke hadde tenkt å betale mer enn 500,- for det besøket.. For dette kunne de forklart til meg på tlf og mail. Jeg fikk regning i posten på ca 500,-

Jeg har fikset selv siden..

Skål, det er lørdag og ferie 🙂

85 kommentarer

Siste innlegg