Kjøpe øl etter klokka åtte…..

Det er farlig det…

Nok en gang er vi midt inne i en norsk høytid og nok en gang briljerer det norske system med et særegent sett med regler for salg av alkohol.. I dag, påskeaften, var butikken åpen til klokka 16.00 men du fikk kun kjøpe øl til klokka 15.00… Hvorfor det??

Normaltilstanden i Norge er jo at butikker generelt er åpne til 22-23.00 men ølsalg…det skal ikke skje lenger enn til klokka 20.00 gitt… Hvorfor det? Av alle dustelover i Norge, og da inkluderer jeg at du kan være med å stemme frem regjeringer og du kan tjene Norge og bli drept i krig fra du er 18 men å kjøpe sprit må du være 20 for, så tror jeg akkurat denne bestemmelsen henger på en av de øverste kronidiotplassene.. Og når jeg snakker om 18 år og valg.. Så er det faktisk en regel om at det ikke skal selges alkohol på valgdagen… Hvorfor det??

Tror de som laget denne regelen at “hvis vi bare ikke selger alkohol denne dagen så drikker ingen og alle kommer edruelige og pyntet i blådressen for å stemme”…? Tror de som lager og har laget disse molbolovene at vanlige ikke-alkoholikere-som-drikker-uansett som stikker innom butikken på vei til valglokalet ser øl og tenker “hey..øl..jeg trur jeg drikker meg dritings istedenfor å stemme jeg”…

Er loven laget for å hindre at vi ikke skal kunne sitte på terrassen en sommerkveld, få gjester, og så skal det ikke være mulig å poppe på butikken etter en fire-fem Duggfriske for å by på litt leskedrikk??

Min påstand er at disse dustelovene virker mot sin hensikt og faktisk oppmuntrer til hamstring av alkohol… For det er dritkjipt å ikke kunne by på en øl fordi klokka har blitt fem over åtte..eller fem over seks da på en lørdag..

Jeg kan bare ikke fatte hvorfor det skal forskjellsbehandles varer i en butikk? Er butikken åpen så bør du få kjøpe alle LOVLIGE varer som er i butikken og som jo tross alt øl også er!

Og forresten.. Er ikke den norske stat og kirke nå skilt? Hvorfor skal vi da ha egne regler for alkoholsalg før høytider? Finnes det andre religiøse ønsker vedrørende dette? Kanskje blir det sånn at vi etter vært kun får kjøpt alkohol hver tredje lørdag i måneden for å ikke støte noen….

7 kommentarer
    1. Du er veldig glad i øl skjønner jeg 😀 He-he. Og du har nok sikret deg eller? 😉 Fra spøk til alvor, jeg skjønner hva du mener, selv om JEG privat ikke synes det er noe problem pga drikker ikke, men det burde kanskje være ENTEN forbudt eller lov ALLTID 🙂 Skjønner argumentasjonen

    2. frodith: haha…vel, en duggfrisk skader aldri.. 😉 Jada, jeg har da det..selvom jeg ikke gjorde det da vi var på harrytur…for det er jo ikke lov.. 😉

    3. frodith: Vel… røyker du? For sånn sett burde jo røyk også vært forbudt etter 20.00.. Hvis det er skadeligheten som er politikken i det.. Og hva med smågodt? Og sjokolade? Eller impulshandling av potetgull og dip?

    4. Ha-ha…Ja, ikke sant.. for det meste er jo usunt 😉 Nei, sluttet å røyke da jeg var 42. Og sluttet å drikke da jeg var 35 kanskje 😀 Ble bare LEI, festet mye før i tida… Men jeg skjønner hva du mener, selv om jeg har sluttet selv så klart 🙂 Og er nok enig i prinsippet 🙂

    5. frodith: 🙂 jeg fatter det bare ikke.. Jeg fatter heller ikke at vi godtar et system som er laget fordi noen få ikke klarer håndtere handlefrihet.. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg