Ufine hockeymammaer fra fisefin bygd!

Intelligensen ble ikke med på lørdagstur over Sollihøgda for hockeymammaer fra Jutul.

Vel hjemme i sofaen etter nok en U14 kamp for Ringerike Panthers siger håpløsheten inn over meg. Tanken “det er ikke rart det er krig i verden” og vissheten om at det heller ikke er rart at det finnes mobbere og direkte ufine folk over alt ruller rundt inne i hodet..men heldigvis har jeg evnen til å skru av litt og heller se det tragikomiske i det jeg har vært med å oppleve i dag.

Kampen mellom Panthers og Jutul endte 3-3, greit nok. Hoveddommer som skulle vært her og dømt kom ikke og ingen vet hvorfor, greit nok. Linjedommerne tok utfordringen på strak arm og gjennomførte etter mitt syn en grei nok kamp utifra sine forutsetninger. Det som ikke var greit i det hele tatt var de tilskuerne som hadde tatt veien over Sollihøgda for å se på sine håpefulle spille kamp.

Vi som satt i sekretariatet fikk da den utvilsomme gleden av å høre på 2×20 minutter med drittslenging fra Jutuls tilskuere på tribunen. Innimellom fungerte også tilskuerne som opplæringsanstalt for en medbragt 8-9 åring som da gjentok alt den værste “kråka” blandt Jutul-tilskuerne fant betimelig å øse ut mot dommere og motstanderlag. Cirka 5 minutter før slutt var det nok for en av våre sekretariatspersoner som da steppet ut og sa omtrent følgende:

“Fy så ufine dere er, nå må dere slutte å snakke så stygt, det står jo små barn her og gjentar det dere sier”… Hun fikk til svar at “da må dommeren gjøre jobben sin” og repliserte “det gjør de nok, vi kan sikkert være uenig om det, men det er ingen grunn til å være så ufin”… Da blandet flere seg inn men opprinnelig ufine mor på tribunen kom med følgende klassiske svar:

Hun kjørte rett og slett en ædda-bædda!!!

Kampen endte så 3-3 og det ble selvfølgelig en masse snakk på tribune og i kafeteria hvorpå undertegnede ble kontaktet av flere hjemmesupporter som lurte på hvordan vi hadde orket å høre på bortesupporterne slenge dritt i 2×20 uten å eksplodere samt at flere kom og rapporterte at en Jutul-mor hadde ved exit kafe og passering Ringerikes foreldregruppe rett og slett utbasunerte “fy faen for noen jævla drittunger dere har!!”..

Jeg har vært med i mange år nå men tror jeg aldri har hørt foreldre slenge så mye dritt og fokusere så mye på dommere som denne gjengen gjorde. Vi snakker om en kamp i U14 klassen og ikke en kamp i 1 divisjon med nasjonal betydning. Dette var rett og slett håpløs oppførsel fra ende til annen av en sutregjeng av foreldre.

Jeg beklager at jeg skjærer dere alle over en kam her nå..men etter mitt syn burde internjustisen i foreldreguppa tatt over og fått stoppa kjeften på de to-tre som brukte energi kun på å kjefte på dommere og motstandere.

#ishockey #hockey #2hockey #Panthers #Ringerikepanthers #Jutul #mobb #ufine #folkeskikk #moral #dannelse

26 kommentarer
    1. Akkurat,, det har altså ikke blitt bedre med årene. Opplevde en del sånn da mine håpefulle ble med på fotball for hundre år siden. Men de ga seg fort med den sporten, og mine barnebarn har fokusert på andre idretter, som turn, skyting, taekwando og sånt. Og der har jeg aldri opplevd den type publikum. Dere skullet tatt det opp på film og sendt det i oppkrav til de.. så de kunne sett seg selv.. hoff det er trist

    2. Har hørt gærne mødre før jeg som har hylt ut dritt,-og det er da man skjønner hvorfor enkelte unger synes det er greit å mobbe andre,-de har lært det av foreldrene sine !!

    3. Ting har med andre ord ikke blitt bedre på 25 år. Som tidligere dommer er dette en uting som hockey-miljøet MÅ ta tak i. Greit at man skaper stemning og heier på eget lag, men ikke at man roper negative meldinger til motstandere og dommere. (I hvertfall ikke til dommere som er i startfasen og som har behov for støtte og veiledning).
      Har mange eksempler fra Østfold hvor fedre til topp-spillere har slått unge dommere (Ja, faktisk fysisk slått!!!), ventet på de ved kafeen for å gi kjeft, forsøkt å trenge seg inn i dommer-garderoben.
      Alle klager på dommerne, men ingen skaper forutsetninger for at de skal kunne bygges opp til å bli gode. Vi har nå gått inn som sponsor for ett topplag på Østlandet, men med tanke på all negativ publisitet, så begynner man å lure på hvorfor man skal bruke et seks-sifret beløp for å støtte en slik idrett. Jeg er glad i hockey, men da må flere forstå dynamikken.

    4. Hockey-interessert: Det er veldig viktig å skille klubb og tilskuer. Jutul som klubb driver kjempebra..dette var foreldre.. Jutul kan kun gjøre en ting her og det er å oppfordre disse foreldrene til å heie på egne barn istedenfor å rette fokus på andre. Det er mange som ikke tror det, men dommerne gjør så godt de kan faktisk..men de har dårlige dager de og…

    5. Hockeymiljøet har vel alltid vært og blir sett på som en ‘bøllete gjeng’ her i Norge, og ikke minst utenlands. Det ser ut som om foreldre og barn oppsøker den sporten for å få ut aggresjonen, alt er lov og tøft, uansett. Vi får være glade for at ikke USA vs Canda kommer hit og ligger i en haug, skriker og blør. Hockeysporten er kommet for å bli, ære være den som klarer å forandre den til en hyggelig sport 😉

    6. Det er ufint av noen foreldre å slenge dritt. Dessverre er dette noe som gjengår i alle idrett, ikke bare hockey. Det vil alltid finnes noen få som skaper en dårlig bilde av hele gjengen, men heldigvis er ikke disse helgehuliganene mer enn bare “noen få”. Generelt er hockey miljøet veldig støttende og opptatt av trivsel.

    7. Flaut å høre om at jutul-folk har oppført seg på denne måten. Vet godt hvilke mødre det er snakk om i innlegget ditt. Jutul er egentlig en trivelig klubb, med mange hyggelige mennesker. Synd at sånne idioter som det her ødelegger klubbens rykte og utsetter barn for så voldsom idioti. Bare å vende dem kinnet den neste kampen

    8. Jutulgutt: Jeg og opplever Jutul som en fin klubb med stort sett fine mennesker i. Har selv spilt mot Jutul “tusenvis” av ganger og aldri opplevd noe som dette. Vi får håpe det tas internt.

    9. Trist å lese at kulturen blandt foreldrene i denne klubben fortsatt holder på med ufin og total uakseptabel oppførsel… Nå er det noen år siden jeg var med i “gamet”, og det var utrolig trist og provoserende å oppleve at voksne folk oppførte seg slik i barneidrett! Utrolig dårlige forbilder! Nå skal det være sagt at det kun var denne klubben vi opplevde slik, men det var en klubb for mye. Oppfordringen må være at disse blir innrapportert hver gang de holder på med slik usportslig og lavpanna oppførsel, kanskje det blir tatt tak i høyere i systemet? Vi i vår klubb gjorde det, da de rett og slett mobbet en ung dommer til tårer etter en kamp…(dette var vel en 12årskamp såvidt jeg husker) forkastelig oppførsel av voksne mennesker!

    10. Enig at vi må skille mellom klubb og tilskuere, men klubbene må gå foran og ta tak i problemet. Hørte forleden om en klubb hvor foreldrene hadde skrevet en “kontrakt” med klubben om at de kun skal heie frem eget lag og at ingen skal rope negative tilrop til dommere og motspillere/andre foreldre på tribunen. Når det er sagt, så er jeg ikke så naiv at jeg tror det etter dette blir rene kardemommeby, men da får ihvertfall foreldrene vite hvor klubben står.
      Er det noe jeg kunne tenke meg å bidra til så er det å støtte opp om unge dommere og det skal jeg forsøke å få til neste sesong. 🙂 Uansett, stå på. Hockey er en fantastisk fin idrett!

    11. Morsomme refleksjoner – helt utrolig at det går an å synke så langt ned….sikter da til mammaene….veldig flaut!
      Dommere har faktisk lov til å utvise folk fra kampen, og nekte å sette i gang igjen før personen (e) har fjernet seg. OG jeg har sett dette blitt gjort ved to tilfeller, men da krever det selvfølgelig en litt tøff dommer. Den ene jeg husker var faktisk en U15 dommer.

    12. Tidligere hockeymamma: Jeg håper dette blir tatt skikkelig internt ja. Sånn sett gjerne eksternt og slik at vi får slutt på hetsing og negativitet fra tribune.

    13. Hockeymamma U9, U14, U16: Jeg angrer på at jeg ikke stoppet det selv.. Jeg kunne faktisk på et tidlig tidspunkt bedt de forlate hallen eller holde kjeft..

    14. Har null erfaring fra hockey, men derimot mye fra både håndball og fotball. På nivået hvor den ene dattera mi spiller (10 år +) er det etter min mening helt greit, jeg hører lite eller ingen “drittslenging”, men derimot har jeg overvært fotballkamper på guttenivå (smågutter) hvor enkelte overivrige foreldre står på sidelinja og brøler, selv om de verken er trenere eller lagledere. Tror det beste hadde vært om lagleder eller oppmann, eller hva det heter for noe overalt, hadde forsøkt å snakke med slike foreldre, eller sendt de et brev fra klubben, om at slik oppførsel ikke er ønskelig.

    15. rteworld: vet at det skjer over alt ja…og det er like lite ønskelig uansett. Noen nevnte en kontrakt med foreldre om kun positiv heiing på eget lag og null fokus på motstander/dommer. Det hørtes flott ut.

    16. Er det mulig!!!!!!!!!?!?!?!?
      Merk de jævla møkkakjærringene og avvis de fra de neste 20 kampene!!! Regner med at det da blir kjempeGØY å fortsette med slik mobbing. Heia moral og etikk 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg