Dusj naken for f***

Jeg vil ikke bade i møkka di..!!

Dette er egentlig noen tanker som har ligget og ulmet helt siden jeg skrev et innlegg om skoleelever som ikke ville dusje etter gymmen av frykt for både det ene og det andre. Tankene dukket opp i overflaten igjen for noen dager siden da et par jenter i 18-19 årsalderen ble intervjuet i en eller annen dagsavis og høyt og tydelig proklamerte at : “Vi vil ikke dusje nakne i svømmehallen. Det (dusjingen) er noe av det mest intime og private vi gjør”.

Videre kom jentene med diverse forslag til utbedringer de synes svømmehall/skoler kunne gjøre i dusjene slik at det blir mer attraktivt å dusje. Jeg synes nå det var litt journalistisk underlig at det ikke ble påpekt overfor jentene og eventuelt kanskje spurt om de vet hvordan det står til med skoleøkonomien og prioriteringslisten for bruk av penger for eksempel..

Nåvel, jeg har jo mine tanker om dette temaet som ikke er helt ukjente: Alle skal dusje nakne etter gym, alle skal dusje nakne før bading og alle skal dusje nakne etter bading. Så er det jo da slik at jeg ville jo ikke vært meg om jeg ikke hadde noen nye tanker å komme med basert på intervjuet med disse to jentene.

1) Hvis det å dusje naken er det mest intime og private du gjør så er du inne for en big surprise litt senere i livet. Jeg regner jo ikke med at dere skal stå i dusjen på svømmehallen og shave det ene og det andre så da er det vel nakenheten det er snakk om..så ja, BIG surprise coming…

2) Du vil ikke kle av deg i en jentegarderobe? i en jentedusj? Du er altså i et rom kun med mennesker av samme kjønn som deg, som har samme utstyret som deg, som har i utgangspunktet samme kropp som deg. Jada, noen har hår og andre har ikke, noen har store pupper og andre har små, noen har sprettrompe og andre har ikke…dere er fortsatt samme kjønn!!!!

3) Du sprader rundt på stranda i minimal bikini.. Alle kan se hvordan du ser ut. Alle kan se formene dine. Gutter/jenter/kvinner/menn… Men når du kommer inn i jentedusjen, blant ditt eget kjønn, så er det plutselig dødsflaut å vise frem puppene avtatt de mini-vaskeklut-store plaggene du hoppet og spratt med nede på beach-volleyen.. Det er plutselig flaut å vise frem den rompa som 30 sekunder før kun var dekket med en sytråd på midten…

4) Ja det er kroppspress blant kvinner og da særlig blant unge kvinner…men er svaret på det å gjemme seg bort? Er svaret på det å lage skillevegger og forheng alle steder.. Er svaret på det å lære unger at det er flaut å ha en kropp? Er det ikke bedre å (som VG gjør nå) å kjøre kampanjer som viser mangfoldet og at Norge som nasjon ikke gir etter og lager noe som øker kropps-gjemmingen?

5) Selvfølgelig vet jeg at det finnes mange der ute med kropper de ikke trives med. Mitt poeng er bare at vi som voksne ikke skal lære opp barn og ungdom at kropp er flaut og skal gjemmes bort.

At jeg personlig gremmes når jeg hører om gymlærere som ikke har med dusj/vasketid for alle i planlagt gym-tid er ikke ukjent for de som kjenner meg. At jeg gremmes da jeg drar (en sjelden gang) i en svømmehall og ser barn/ungdom/voksne som ikke vasker seg før de går ut i bassenget er heller ingen hemmelighet.. Det handler faktisk om noe så enkelt som hygiene og at:

Jeg vil ikke bade i møkka di..!!!

#kropp #dusj #kvinner #menn #normalt #gym #bade #svømmehall

14 kommentarer
    1. Merkelig det der. Mange av jentene går jo rundt halvnakne nesten hele tida ellers, men så blir de plutselig så sjenerte når det kun er personer av samme kjønn tilstede. Underlig. Kan ikke huske at det var sånn da jeg gikk på skolen. Mulig vi hadde et litt mer jordnært forhold til det med kropp enn mange har nå.

    2. Det er ikke alt man skjønner som får medias oppmerksomhet. Sånne selvfølgeligheter som å dusje på sånne steder, kan det neppe være så mange som sliter med. I isåfall her de min dypeste medfølelse.

    3. I det lokale bassenget her har de også forbudt å bruke shorts og slår hardt ned på bruk av slike, men når det kommer til våre nye landsmenn er det visst veldig følsomt å gi beskjed når mange av disse tropper opp i “altfor mange plagg” …….bakteriebomber? MUCHO!
      Damn godt innlegg! 🙂

    4. Enig, spesielt i punkt 4 og 5. Hvis vi skal legge opp til at det er “naturlig” og “riktig” å være flau over hvordan man ser ut, DA har vi virkelig et problem….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg