Skamløse bursdagsforeldre….

Det er jo dere som lærer bort mobbing….

Igjen og igjen opplever man altså å lese om ett enkelt barn som har blitt utestengt fra en barnebursdag som resten av klassen har blitt invitert i. Barnet skjønner jo ikke hvorfor selvfølgelig og det gis jo heller ingen forklaring på hvorfor. Går dte ikke an å skjønne følgende: Hvis vi noengang skal få slutt på mobbing så må vi begynne med å lage oss noen regler for hvordan vi skal oppføre oss (for de fleste av oss heter dette folkeskikk) men det er tydeligvis helt på sin plass for de som tydeligvis er så ubetenksomme at de lar et lite barn allerede fra barneskolealder føle seg utstøtt av den ene eller andre grunnen.

Så her kommer min foreslåtte regel for barnebursdager enn så lenge barn går på skolen:

A – Du inviterer alltid alle guttene

B – Du inviterer alltid alle jentene

C – Du inviterer alle i klassen.

Skal du invitere færre enn 50% av en av A, B eller C så må det gjøres utenom skoletid. Skal du invitere flere enn 50% av en av gruppene, ja  så inviterer du alle sammen eller lar være å avholde bursdagsselskap i det hele tatt. Har du plass til 8 så har du jaggu plass til 12, det er barn vi snakker om her.

Hva i all verden er det som foregår oppe i hodet på foreldre som lar sitt barn utelukke enkelte individer i en klasse? Jeg forstår det bare ikke. Hva med å rette opp ryggen og fortelle barnet ditt at enten så inkluderer du alle eller så har vi ikke selskap.

Så en beskjed til alle dere foreldre som ikke gir beskjed om at barnet deres ikke kommer i en bursdag med den følgen at den som har invitert opplever den vannvittige skuffelsen over å ha invitert mange i selskap for så å blir sittende der alene… Dere er jaggu meg like ille… Hva med litt folkeskikk? Hva med å skjerpe egget? Hva med å ikke la små barn føle seg utstøtt. Hva med igjen å rette opp ryggen, ta tak og fortelle gullungen din en sannhet eller to om regelrett utfrysing og mobbing”…

Er det ikke nok nå? Har ikke nok unger lidd pga tåpelige foreldre nå?

 


 

Les gjerne også:

Vi leker ikke med Cubus-unger..

Oppdra ungen din selv..

Foreldreoppdragelse…

Din forstyrrende unge…

 

#mobbing #skole #foreldre #stopp #tenk #bursdag

(bilder funnet på google, håper det var greit jeg brukte de til en god sak)

19 kommentarer
    1. Her er jeg stort sett enig. Jeg synes imidlertid det må være greit å BE bare noen få….altså f. eks under 50% av alle guttene som du sier. Å UTELATE noen få er noe helt annet. Da er det snakk om ekskludering og mobbetendenser. I en periode, for noen år tilbake, måtte jeg sette ganske tøffe grenser fordi helsa mi var så dårlig. Da fikk sønnen min lov til å be tre – fire stykker, bare for å ha en liten markering, (og alle gikk ikke i klassen, heller.) Det skal ikke være obligatorisk med store barneselskaper. Noen ganger må unger også innse at vi voksne kan ha våre begrensinger i forhold til å arrangere og stille opp.

    2. karidansen: Jeg er helt enig, det jeg snakker om er at om du skal be i klassen så er det alle eller godt under 50% som gjelder..da sørger du alltid for at flertallet “vinner”.. Å be noen få har vi også gjort, men da ordnet vi det utenom skoletid og ikke invitasjoner i hyller osv.. Ved invitasjon i hyller skole er det A, B eller C som gjelder

    3. Helt enig! Hva er problemet. Hadde mine barn prøvd seg på å stenge ute, skal jeg love deg lærepengen hadde komt i form av av de “utestengte” barna hadde vert de eneste som fikk komme i bursdagen! Foreldre som ikke tar kampene gjør ikke jobben sin og det provoserer meg, da de gjør sitt eget barn vondt ved det. Hvis du lar barnet ditt bli en mobber, gir du barnet en forferdelig start på livet. Tenk om barnet utestenger å mobber til det går gale??! Tenkt på det?
      Det freser i meg når jeg fordtår at dette står mye på foreldrene og deres vegring for å veilede og lære opp barna sine til å bli skikkelige folk!

    4. Therese: veldig bra tilnærming 🙂 Ja, det er hjemme drt starter. Vi må ta ansvar og lære bort riktige verdier 🙂 Del gjerne innlegget om du føler for det 🙂

    5. Er litt enig med dere alle. Bursdag skal feires, men det må være greit å få lov til å invitere bestevenner, nabo venner og venner fra fam. Da er det allerede fult i stuen. Mange har ikke plass eller kanskje ikke penger til å invitere flere. Det må ikke bli slik at skolen skal bestemme at alle eller ingen. Er enig i at invitasjonen skal skje privat ikke vi skolen. Dermed må også foreldre ta direkte kontakt med de andre foreldre. Fin måte å bli kjent på og mer kontrollert. 😊

    6. Liv: Ingen som sier skolen skal bestemme, men regelen må være at om du inviterer på skolen så er det etter regelen jeg har beskrevet. Vi må lære unger at utfrysing av enkelt-elever ikke er greit.

    7. Nå tror jeg ikke det er å be 4-5 stk av 15 gutter som er det han tenker. Jeg tror heller det er å invitere alle utenom et lite fåtall (1-4). Det skal ikke være greit, og det støtter jeg fullt opp om.

    8. Tja. Noen vil man ikke omgås. Like godt å lære det tidlig selvom foreldrene ikke tar hintet

    9. Helge Ellevset: Så du mener at det er greit å invitere 14 av 15 gutter i en skoleklasse uten å gi noen som helst forklaring til gutten/foreldrene som ditt barn ikke vil invitere?

    10. Barn snakker om bursdagen på skolen selv om invitasjoner ikke er utlevert på skolen! Alle eller ingen.. Det går an å lage alternative bursdager om en ikkje har plass eller råd. Hageparty, garasjeparty, på lekeplassen, i skog/mark etc.. Kanskje litt vanskeligt på den våteste og kaldeste dagen, men.. Noen timer gøy ute klarer vi de fleste dagene.. 😀👍

    11. eg er enig -og litt uenig….som Karidansen sier ikkje alle har helse eller lommebok til å invitere alle om det er A B eller C
      Folk vil snakke på skolen-men datteren min ble ikkje bedt i alle bursdager og vi inviterte ikkje alle.
      Datteren min fikk velge seg hvem hun ville ha med seg på KINO og middag på Peppes der hennes tante jobbet -og da ble det gjerne en venninne av meg og hennes datter, datteren min og eg som gikk -en annen gang var det 2 venninner av henne -spørs jo hvor mange eg hadde råd til det året.
      Noen ganger var fler med om de betalte kinobilettselv så spanderte vi Peppes og is og sånn..er flere måter en kan løse tingene på. Alle bor jo ikkje i rekkehus med stakittgjerde og 2.3 barn og lik inntekt.
      En annen gang inviterte eg alle på Burger King der alle fikk barnepakke og lage egen is og sånn -det var et år eg hadde råd til det,men da inviterte vi alle….men ikkje alle kom….det skjer jo også som du nevner.
      Man må finne sin måte….men å invitere 99% er aldri ok….aldri eksluder

    12. cuskima: Men jeg sier jo det, og du sier det jo selv og..man utelukker ikke. Om det er 10 gutter i en klasse så inviterer man alle eller ingen ved invitasjoner på skolen. Man inviterer under noen omstendighet ikke 6-7 av 10. Det er helt greit å invitere 3-4 men da gjøres det ikke med lapper på skolen.

    13. Eg forstår det jo,men de vil jo snakke om hvor kjekt de har hatt det fex, man kan ikkje alletig ha med alle.
      Så noen ganger blir ikkje noen inviterte. Eg bare mener at barn må også lære at det er ok. Skjønner du. Forskjell på å invitere ,bli invitert og bli eksludert. Er jo like vondt for Karen å være utelatt om Trine, Anne og Mette får gå og ikkje hun -hun driter jo i at 10 andre ikkje får gå, er du med?
      Vi må fortelle barna våre at det det kan skje også og de må lære det, ellers vil de få en rude awakening den gangen de skjønner at ALLE kan ikkje komme hver gang.
      MEN forskjell på det å ekskludere-er vi fortsatt enig, eller menr du vi skal skjerme dem til de er 30?

    14. cuskima: Det er en sunn greie at sålenge de går på barneskolen så følger man enkle regler hva gjelder invitasjoner på skolen, som mine A, B og C. Hvos man vil invitere noen få så gjør man selvfølgelig det…men da ikke på skolen. OM man har hatt bursdag med noen få og de snakker på skolen så er det helt greit fordi det da er mindretallet som har vært der. Det er en enkel sak å forklare barn hjemme at “det var bare noen få, og denne gang var det ikke deg”…men da er dette barnet tross alt i gruppe med flertallet i klassen.
      Jeg har full forståelse for alle argumenter om økonomi osv… Jeg har null forståelse for foreldre som går med på ungens ønske om å invitere 8 av 10 jenter i en klasse.

    15. Jeg er ikke enig med deg… Jenta mi går i 6.klasse, og i alle år har hun invitert alle ungene i A og B…hun gir alle jentene i klassen julegave… Jeg er alenemor, uten noen familie som kan hjelpe og jeg har en gutt på snart 3 år… Bursdagen i fjor kostet meg ca. 3000,- og året før 3200,-..svømmebasseng- bursdag med innleid badevakt, idrettshall-bursdag, diskotek-bursdag osv osv. Vi har et lite hus og hvis det regner så kan vi ikke bruke hagen, så da blir det andre alternativer..
      . Samtidig som jeg forstår ditt standpunkt mot mobbing og er helt enig, så hadde vi i år bedt noen jenter og noen gutter fra A og B… Ungene begynner å bli store, og som jenta mi sa, det er hennes bursdag og det er ikke koselig når 40 stykker springer og roper og de er overalt.. De danner “klikker” i sånne store forsamlinger, og fokuset på bursdagsbarnet faller helt bort. Jeg informerte ungene i begge klassene om at vi kom til å gjøre det sånn i år, foreldre også, for jenta mi fikk invitere 11 av 40 unger, som hun bruker å være sammen med på skolen, på handball og fritiden… Vi hadde den koseligste bursdagen!! Jenta mi fikk være midtpunkt for 2 timer, jeg fikk kosa meg jeg også, istedenfor å springe rundt med hjerte i halsen – for jeg har hatt ansvaret for 40 unger alene i flere år, og bursdagen til jenta min er den dagen jeg har grua meg mest til i løpet av året…

    16. Anonym: Men da misforstår du jo. Jeg sier jo at det er greit å ikke invitere alle sålenge det ikke er noen få som ikke får komme. Her var det 11 av 40 som ble invitert og da er det jo flertallet som ikke har vært i bursdag og dermed ingen som er utfryst som et individ. Flott gjort at du i tillegg informerte om at det var det du ville gjøre så det er enkelt å forklare for barna og 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg