Besserwisserne! Vet alt, Kan alt!

De vet tilogmed bedre enn deg selv hvordan du bør leve ditt liv.

Vi har alle en eller flere sånne i vennekretsen. Han eller hun som alltid vet best, for seg selv og spesielt for alle andre og. Har du et problem som du kanskje bare trenger lufte så låner h*n deg ikke et øre, neida her kommer forslag til løsninger på løpende bånd.

Har du for eksempel et økonomisk problem så kommer løsninger fra denne personen basert på sin egen økonomi, som jo da ikke er lik din, for hadde du hatt den andre personen sin økonomi så hadde du jo heller ikke hatt noe problem…men det faller ikke inn i besserwisseren sitt hode nei..

En annen besserwissertype er vegetarianere/veganere (ikke alle) som jo ser på det som sin misjon å prate dritt om all mat som serveres i deres omkrets samme hvor de befinner seg. Ææææsj, spiser du kjøtt… Ææææsj… Spiser du kylling.. Æææsj… Vet du ikke at det er dyr? med følelser? med tanker? med familie som savner de til fredagstacoen? Hvorfor føler disse matbesserwisserne denne trangen? Jeg føler da ikke noe trang til å snakke dritt om fisk, frukt og grønt jeg ikke liker. Hva så med de som har en tro? Greit nok tenker nå jeg…men ikke greit når en tro-besserwisser kommer og fordømmer mitt liv og mitt valg…og ikke bare det, han kommer på døra mi hjemme for å fortelle meg det. Hvis jeg vil tro…ja da skal jeg oppsøke troen…jeg tåler ikke folk som skal fortelle meg at mitt valg er feil. Jeg løper da ikke rundt og oppsøker kristne, muslimer, etc og forteller med at de er håpløse idioter som tror på noe…

En relativ ny type besserwissere er jo kommentarfeltbesserwissere. De sitter hjemme i helsetrøya, boxer og raggsokker med siggen i kjeften og kaffekoppen klar. De bare venter på en artikkel de kan spy ut sin dumpa-i-6-klasse visdom til almenn -i deres øyne- glede og opplysning for folket. Det eneste disse folka vel har skikkelig peiling på er vel når Nav meldekorta skal leveres inn og hvor mye ei pakke rullings koster på Nordby-senteret.

En enda nyere besserwisser type jeg har støtt på nå er disse som sitter på fasit når det gjelder alt som har med barnevern og fosterbarn og gjøre. “Tilgi dem for de vet ikke hva de gjør” var omtrent budskapet og meldingen fra en av besserwisserne på dette området. “De kan sikkert ikke noe om dette og har garantert ikke satt seg inn i hva det handler om” var en annen kommentar fra en fosterhjemsbesserwisser. Hva er det som får folk til å sette seg ned å skrive sånt? Tror de virkelig andre folk er så kørka at de ikke setter seg inn i saker før de forandrer sin egen tilværelse? Tror de virkelig ikke at vi som mottar sånne kommentarer ikke kan google navn og se hvorfra og hvorfor slike kommentarer kommer? De fleste av oss har en sperre mot å kalle andre folk idioter for å ta så viktige livsvalg. Folk i privat krig har tydeligvis ikke det.

Nåvel, jeg er glad det tross alt finnes folk med respekt for andre menneskers levesett og valg der ute. Behandler du folk bra så blir du stort sett behandlet bra tilbake.. Hvis ikke..vel:

Karma is a bitch!!

17 kommentarer
    1. Joda, Besserwissere kan vi alle være…..Jeg har tatt meg i det sjøl, mer enn en gang, at nå var jeg ute med Klara Klukk – tendensene mine….Ellers synes jeg du stigmatiserer veldig her vedrørende “Navere”. En del mennesker “passer” vel kanskje inn i karakteristikken. Jeg må innrømme at jeg kan ha noen av de samme tankene som deg……. Samtidig vet jeg at det er dømmende av meg, og jeg er faktisk ikke så mye bedre sjøl når jeg tenker slik. Det er så lett å sette andre i bås, omtale dem på en nedlatende måte….og føle seg “bedre” sjøl.Og så ser vi ikke hva vi holder på med! Kanskje fremstår jeg som Klara Klukk nå også???

    2. Nei…….Jeg har også vært Nav-klient og jeg har også sendt inn meldekort. Heldigvis er det ikke slik lenger.For øvrig passer jeg ikke så godt til beskrivelsen din (dumpe i sjetteklasse, sitte med boxer og raggsokker, siggen i kjeften osv…….. )så jeg tok det ikke personlig! 😉

    3. Man må vel bare innse at hver og en må leve sitt liv. Still spørsmål isteden for å gi svar, få folk til å tenke selv. Erfaringer er ikke hva du opplever, men hva du gjør med det du opplever.

    4. hahahahahaha du skal være så innmari glad for at du slipper å ha noe med NAV å gjøre……og eg har også litt mer utdannelse enn 6klasse. men når kroppen ikkje vil det hodet vil så er eg inmari takknemlig for at sånne som deg betaler for min besservizzer oppførsel 😀

    5. Jøss har du snakka med di 2 sjefa mine hahaha
      Fin betraktning sjøl om den nok kan virke støtende på enkelte. Jeg har ikke peiling på det med NAV har jobba siden før 18 og aldri vært ledig, men du verden så mye drittjobb jeg har gjordt, men noen må det p. Ha en fin dag

    6. atlelundhaug: Hehe… Det er rart hvordan det reageres på en type setning i en tekst… Jeg brukte de ordene rett og slett for å bare beskrive hva jeg synes om nett-troll… Jeg har og vært i arbeidslivet helt siden skolen….men har full forståelse for at Nav finnes og at det er behov for Nav. Jeg har ikke like stor forståelse for disse folkene du kan se i kommentarfelt på nær sagt alle artikler.

    7. Dette er jo din måte å skrive på. Brie humor, provokasjon, sette på spissen.. Artig beskrivelse av ulike typer bedrevitere 🙂 legger ein til humor og les nokre av dine andre innlegg trur eg folk forstår at dette ikkje var ondsinna meint til dei som treng NAV 🙂

    8. Janteloven gutten min…janteloven 🙂 Tro bare ikke at du er bedre enn oss, for vi vet bedre 🙂 Måtte bare legge et bittelite spor…. det ble så fryktelig mye fokus på Nav….obs. NAV skrives ikke slik (selv om etaten vil det), I følge språkrådet er det ikke lenger en forkortelse, men et egennavn…derav Nav! Selv syns jeg det er fryktelig stas når “noen” kommer på døra for å omvende meg. Jeg byr på et glass vin/øl/spirt, har boka “historien om O” liggende synlig, og bare venter på fordømmelsen 😀 Ha en superduper dag der ute i vakre Norge, enten du er Besservizzer eller ikke 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg