Neida, vi skal ikke slutte å gå på ski.. Men vi skal ikke tvinges til det heller!

Med det siste snøfallet nå i mars så spretter ski-entusiastene i skolene frem igjen. Vi må ha skidag! Vi må ut på skiiiii…. Nærmest narkoman-desperate i øynene virrer de rundt og prøver frelse flest mulig til deres ski-religion med større entusiasme enn utskremte unge Jehovas-jenter på dørklokke-rundtur i nabolaget.

Hvorfor kan vi ikke bli enige om å kalle slike dager for aktivitetsdager og legge opp til en flott dag ute i flott vinternatur men da med valgfri ski-, ake- eller gåtur som aktivitet?

Det er jo blitt slik, og dette er vondt å fatte for entusiastene, at det ikke er alle som liker å gå på ski. Det er ikke slik at alle har ski. Det er ikke slik at alle vil kjøpe ski. “Men du kan bare låne” kommer det da. Joda, du kan det.. Vi gjorde det.. Og skiene gikk istykker og dermed var “bare låne” omgjort til å måtte erstatte med en tusenlapp vi ikke hadde lyst å bruke eller ville bruke på ski..

Men.. Det er jo ikke nok å låne ski osv.. Skal ungene ha noe glede av skiene så må de jo smøres..med smøring man selvsagt ikke har og dermed må ut å kjøpe. Ikke har man greie på smøring av ski heller..så risikoen for at ungen din blir gående med is i rubben eller kladder verdig skoa til Paul Stanley i Kizz på 80-tallet er ekstremt stor.

Jada, jeg vet… Det var slik i gamle dager at alle måtte kunne gå på ski. Det er ikke sånn lenger nå. Jeg har ikke hatt langrennski på beina siden jeg var 14-15 år og jeg har klart meg meget bra uten.

Dessuten: Hvem er det som er i mest aktivitet (hvis fysisk fostring er meningen)… Ett barn som aldri ellers står på ski og har mer enn nok med å stå stille oppreist…eller ett barn som aker ned en bakke og går/løper opp igjen…gang på gang på gang..

Nå er det på tide å stikke fingern i snøen og akseptere, også for skidag-ekstremistene, at det er nye tider…

Aktivitetsdag!!!!!

1 kommentar
    1. Helt enig. Selv har jeg ikke hatt ski på bena siden jeg var 16. Og det er jeg ikke lei meg for. Barna mine har fått anledningen til å prøve, og jenta mi synes det er kjekt. Men for meg blir det for dyrt, og jeg er for lite engasjert. Kjekt å dra på tur da, og leie utstyr en sjelden gang 🙂 Selv trives jeg best i solveggen 🙂
      Det var snakk om at turen klassen til datteren min skal på i 10. klasse, skulle gå til høyfjellet, med ski som hovedaktivitet. Det klarte jeg å argumentere i mot sånn at det ble skrinlagt. Så turen går til en annen kjekk aktivitet når den tiden kommer.
      For jeg har ikke hverken lyst eller råd til å investere i skiutstyr som kanskje bare blir brukt en gang i skuddåret.
      Vinter og snø er så mangt, og trenger ikke å handle om skisport, så der fikk du sagt det veldig bra 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg