Hvem er egentlig “de rikeste” ?

Politikernes hatobjekt nr 1, Hvem er de?

Gang på gang ser vi politikere stå i debatter og snakke økonomi. Gang på gang ser og hører vi så de samme politikerne -for det er ikke alle- etter hvert vri samtalen over på skatt og hvem de mener skal finansiere det de foreslår av nye tiltak. Det er da vi hører de samme ordene gang på gang, nemlig “de rikeste”. De rikeste må bidra mer, de rikeste må betale mer skatt, de rikeste må må må må……

Men hvem er det egentlig de mener er “de rikeste”?

Mener politikerne de som ser rike ut på papiret men som har verdiene i bedrifter de jobber steinhardt for å få til å gå rundt?

Mener politikerne de som ikke har formue i det hle tatt men som endelig etter 7-8 års skolegang tjener millionlønn?

Mener politikerne de som har jobbet hardt hele livet for å betale ned gjelden boligen og hytta og som så har formue av den grunn?

Mener politkerne de som har spart nærmest hele livet formål pensjonsalder og har formue av den grunn?

Mener politikerne de som har jobbet seg opp fra bunn og nå er styrtrike?

Hva slags kriterier er det politikere legger til grunn for å definere en persjon som en av “de rikeste”? Har de som til stadighet snakker om de rikeste og hva de mener de skal betale et beløp de har lyst å snakke om? Et eller annet sted må jo grensen gå mellom fattig, vanlig, velholden og rik? Jeg har også ved flere anledninger spurt, men aldri fått svar, spørsmålet “Når er det nok skatt?”. Alle tiltak politikerne på spesielt rød/grønn side vil innføre skal jo finansieres med økte skatter, men et sted må jo grensen gå der også? Så om noen av dere leser dette: Når er det nok skatt? Skal dere ha alle pengene våre tilslutt og heller bare gi oss lommepenger?

En ting jeg heller ikke forstår kjære politikere. Når skal dere forstå at “de rikeste” bruker masse penger på advokater etc for å slippe å betale de enorme summene dere vil ta fra de. Kanskje ville det komme mer penger inn i statskassa om man modererte seg litt?

Nåvel, om politikerne mener at “de rikeste” er Stordalen, Thon, Fredriksen og den gjengen der.. Kan dere ikke bare ta en konferanse et sted da? Bli enige om ett eller annet? Så kan alle vi andre se på valgsendinger uten å måtte høre skrikakråkene ute på rødgrønn fløy messe om “de rikeste”….

…men forklar gjerne hvem “de rikeste” er.

#politikere #rik #rikeste #formue #debatt #valg #skatt #penger

4 kommentarer
    1. For meg er de rikeste de som ikke er de fattigste… Jeg må bidra i massevis nok jeg, og jeg synes det er riktig også. Selv om jeg har studielån fremdeles og ikke tjener stort mer enn 500 000 +, ikke eier eget hus , men har penger nok så jeg klarer meg i massevis. Jeg tenker at jeg er EN av de som kan bidra mer enn de med 170 000, med flere unger og en bestemor de har ansvaret for.. Men jeg tenker kanskje også at Thon kan bidra LITT mer enn meg igjen 😉

    2. frodith: Jada 🙂 Jeg og bidrar med mitt 🙂 Men jeg lurer fortsatt på hvem de mener er de rikeste..hvor langt “ned” skal den grensa flyttes.
      I tillegg: Det er stor forskjell på kroner og prosent 🙂 30% av en milliard er mye mer enn 30% av 600 000…

    3. Enig med deg. Jeg er og drita lei av å høre om de rikeste.. Jeg leser i VG i dag, at dette i følge SV inkluderer alle som tjener mer enn 500k i året før skatt.
      Jeg føler meg ikke særlig rik her Jeg strever med huslån, billån, studielån etc.
      Men nok om meg…
      De såkalte rikeste bidrar, som du påpeker med betydelige summer, siden 30% av 3 millioner er endel mer enn 30% av 400k.
      De bidrar også med arbeidsgiveravgift, de betaler lønn til mange, som da slipper av gå på NAV og ender opp som “de fattige”.

      Jeg vet av flere som har måttet si opp ansatte, eller latt vær å ansette flere, på grunn av skatter og avgifter. Det er billigere å ha ansatte som jobber overtid, enn å ansette flere.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg