Syklist; Gå av sykkelen når du skal krysse veien

Eller har du et dødsønske?

Det er tydeligvis en ting som har glippet i dette ønsket om å få bysentra mer og mer miljøvennlige ved at sykkel skal brukes mer og mer, og det er trafikkopplæring. Jeg har ikke tall på alle de gangene jeg nesten har A) kjørt på en syklist som kommer susende rundt et hjørne og bare fiser rett ut i fotgjengerovergangen, og B) nesten fått en tilsvarende syklist rett i døra.

Verst av de alle; Elsyklistene.

De kommer susende i 30 km/t på fortauet i et uoversiktlig kryss og bare peiser ut i krysset. Bilister har mer eller mindre null sjanse til å få stoppet og det er bare flaks at ikke flere av disse middelaldrende menn og kvinner ligger under en bil til stadighet.

Men; Vi må begynne med barna.

Jeg har, fordi vi nå har en på barneskolen igjen, lagt merke til at de elevene som sykler til skolen ikke stopper sykkelen og går over fotgjengerovergangen. Dette er en farlig utvikling, for riktignok er akkurat den overgangen lysregulert, men det finnes mange andre overganger på vei til/fra skole som ikke er det og de gjør det samme der. Jeg så senest i går en 10-11 åring nesten bli påkjørt i en ikke-regulert overgang fordi han bre svingte rett ut i overgangen syklende.

Kjære foreldre og skoler: Kjør en liten “kampanje” på dette. Vi har ingen å miste.

Kjære voksne mann og kvinne: Vær et godt forbilde og lær unger rundt deg at de må gå av sykkelen når de skal krysse vei i overgangsfelt. Husk; Neste gang kan det være du som er i bilen og havner i en uønsket situasjon.

Jada, det er tøft å være kjekkas på sykkel.. men det er ikke så tøft å være dau..!

Jeg skjønner at man ikke alltid gjør dette, spesielt når man er pip alene på veien, men inne i bysentrum der man ikke befinner seg på “sykkelsti” så må man rett og slett ta sine forholdsregler.

Til slutt kjære syklist, spesielt mannlige:

Kan du ikke være så snill og enten sykle på fortau eller på vei? Den hoppingen av og på ved alle kryss på grunn av lysregulering er med på å skape en masse farlige situasjoner OG er stikk i strid med hva man skal gjøre. Det å sykle på veien, få rødt lys, hoppe inn på fortau og krysse overgangsfelt i samme fart for så å hoppe ut i veien igjen på andre siden av krysset er IKKE innafor.

Takk!

 

2 kommentarer
    1. Råsykling over gangfelt er ikke noe nytt, for slik har både barn og voksne syklet i årevis. Et eller annet sted på veien glipper det med trafikklærdommen. Og informasjonen må stadig gjentas våde hjemme og på skolen: vikepliktregler gjelder ved sykling over gangfelt! Vi lærte akkurat dette veldig nøye i min skoletid.
      En annen sak er det at om en bilist kjører ned en syklist i fart på gangfelt, så blir gjerne bilisten straffet uansett. Det er stadig en påstand om at bilisten ikke var oppmerksom nok angående trafikkbildet nær gangfeltet. Et større barn ble påkjørt og drept på gangfelt for flere år siden, og det var bilføreren ungen faktisk hadde vikeplikt for, som kjørte på henne. Han fikk straff pga uoppmerksomhet.
      Jeg sykler, både på vanlig sykkel og elsykkel. Men aldri på fortau, og aldri på gang-og sykkelstien om det kryr av fotgjengere. Jeg kan trille sykkel også, jeg. Det gjør jeg alltid over gangfelt, for blir jeg kjørt ned, er det bilistens skyld. 🙂 Overlever jeg, skal jeg flå vedkommende.
      Politiet burde faktisk bøtelegge syklister kraftig og oftere enn de gjør. De begynte jo å ta dem for manglende lys på sykkelen, men de bør jaggu også bøtelegge brudd på andre trafikkregler. Sykling på feil side av veien, mot kjøreretningen. Her har vi fått røde sykkelfelt, og de er veldig smale pga trange gater. Jeg har opplevd mer enn en gang at jeg kommer på rett side i feltet, og så dukker det opp en idiot i samme felt som kommer MOT meg! Det er ikke plass til passering i rødfeltet, en må ut i veibanen, og der er det biler. Stakkars sjåfører, sier jeg bare. Den ene gangen stoppet jeg opp demonstrativt og stod stille i feltet for å tvinge idioten til å vike. Er jeg fotgjenger, ser jeg også flere sånne syklister, så politiet burde virkelig holde øye med dem og gi bøter som svir. (Ja, jeg er slem!)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg