Dagen jeg ble tobarnspappa….for 15 år siden i dag

Dagen jeg ble tobarnsfar

I dag fyller min yngste sønn Lucas 15 år. 9 januar 2004 ble han født sånn rundt halv tre på natta. Denne lille historien starter dog på kvelden den 8 januar 2004.

Som i et ekte teaterstykke må jeg jo presentere alle deltakerne før historien kan ta til.

Line, den vordende mor, og allerede mor til Felix på 2 år og 3 mnd.

Jim, den vordende far, allerede far til Felix.

Felix, den vordende bror, da kjent som “han som roper inn i navelen til Line: LUCAS KOM UUUT“.

Eva, Line’s svigermor, Jim’s mor, Felix’s farmor, barnevakt extraordinaire.

Ole Henning, oppmann på A-lag Ringerike Ishockeyklubb, telefonvakten.

Tolpinrud, området utenfor Hønefoss der vi bor.

 

Og her starter historien:

Det er tidlig kveld den 8 januar 2004 og undertegnede som er bittelitt interessert i ishockey setter seg i bilen og kjører de 5-7 minuttene det tar å kjøre ned i ishockeyhallen på Hønefoss, Schjongshallen, for å trene med 2 divisjonslaget til Ringerike Ishockeyklubb.

Avtalen mellom Line & Jim er nemlig den at det er greit å trene og spille kamper på hjemmebane sålenge OIe Henning kan være telefonvakt ifall det skulle skje noe med hensyn til graviditet etc.Terminen er nær, magen er stor; Vi er begge ganske interesserte i å få omsatt mage i baby nå.

Vel, sittende inne i garderoben blir det jo som vanlig jugi, bablet, baksnakket, drittslengt, ledd og flirt masse før vi i det hele tatt tenker på å kle på oss det velduftende innsvettede ishockeyutstyret.

Jeg sitter på min faste plass innerst i hjørnet da Ole Henning stikker hodet inn i garderoben og sier: “Jim… du skal ikke bli pappa nå altså, men Line lurer på om du kan komme hjem fordi Felix har spydd ned senga si”.

Jeg spenner av meg 2 godsvette leggskinn fra trening dagen før og funderer på om jeg rekker å løpe gjennom dusjen før jeg drar hjem, da Ole Henning nok engang stikker hodet inn døra og sier:  “Jim…. ehh.. nå må du forte deg hjem…for vannet har gått..”.. Det ble ingen løping igjennom dusjen. Det ble derimot en litt super ss rally gt fastback hardtop sprint kjøretur fra stadion til Tolpinrud den kvelden. Kjære Hønefosspolitiet: Unnskyld på etterskudd, det gikk nok litt fortere opp Askveien enn 40-50…men det var for en god sak 😉

Samtidig som dette foregår så har Line fått tak i Eva, altså sin svigermor, for å få barnevakt for Felix, for her skal det nok skje ting. Eva er denne dagen på det lokale svømmebassenget sammen med gammel-dame-gruppen-Havfruene og svømmer og tar badstu. Heldigvis har Eva denne dagen faktisk slått på den nymotens oppfinnelsen, mobiltelefonen, slik at Line faktisk får tak i henne.

Eva sitter ved siden av sin venninne Dagrun i garderoben og følgende samtale utspiller seg etter at Eva har fått beskjed fra Line om å komme til Tolpinrud. Eva: “Jeg må dra til Tolpiunrud for vannet har gått”. Dagrun: “så flaks at du er her da, så kan du dusje her”. Det tok litt tid før det sank inn hva som foregikk.

Da jeg kom hjem satt Felix inntullet i tepper i sofaen og så skikkelig pjusk ut, for menn lærer veldig tidlig å se pjuske ut. Eva fikset sengen og fikk satt igang vasking av sengetøy. Line var mer enn klar for å dra på sykehuset. Vi satt oss i bilen og kjørte de 10 minuttene det tar å komme seg dit.

Da vi endelig var innlosjert på et rom så gikk det en stund før fødselen startet, men da den endelig gjorde det så gikk det fort unna i svingene. Forteller ikke så mye om akkurat fødselen annet enn at jordmoren vi fikk denne gangen var selve definisjoinen på en matrone med så mye leggevann i håret at hun antakeligvis hadde dispensasjon mot å bruke hjelm i alle situasjoner det ellers var påbudt.

Etter vel overstått fødsel så måtte jo Jim legge seg på et tilstøtende rom og sove litt…Det er jo anstrengende å føde.

Nåvel…

9 januar 2004 ble jeg altså tobarnsfar.

2 barn jeg er ufattelig stolt av.

 

Les også: Da jeg ble far 🙂

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg