Det er ikke gymkarakteren som er problemet, det er læreren som er problemet

Jeg leste for noen dager siden en overskrift som sa at unge mennesker ønsket gymkarakteren fjernet pga diverse årsaker. I mine øyne burde de heller begynne jobbe med de som setter karakteren, gymlæreren.

Det var slik da jeg gikk på skolen, og er tydeligvis slik enda, at gymlærere rundt omkring ikke evner å se hver enkelts elevs innsats i timen sett opp imot lærers preferanse innenfor idrett og kroppsutfoldelse.

Jeg understeker selvsagt at dette gjelder ikke alle, men bare noen er ille nok.

Vi lever i en tid der barn og ungdom beveger seg mindre og mindre. De (mange) sitter stille og spiller, som er greit nok, men når sitte stille og usunt kosthold blir hverdagen kan det gå «ille» med unge kropper.

Gym må vi ha. Egentlig burde det være mer. Karakterer i gym må vi også ha, det skal ikke være en fri-time der du kan «gjøre hva du vil».

Det som må sikres fra skolens side er at gymlærer er istand til å se hver enkelt elev sin mulighet til å delta samt hvor mye/lite innsats eleven gidder legge inn.

Du skal ikke bli avspist med en ræva karakter i gym fordi du ikke er god i feks fotball. Du skal få karakter etter innsats. Står du litt på siden og ikke gidder delta eller prøve..ja da er en dårligere karakter fortjent, men prøver du skal du ha for innsatsen.

Karakterspennet i gym er stort. Alle barn og unge kommer til gymtimen med store og ulike kroppslige forutsetninger. Det skal man ikke straffes for. Det er derfor det er så viktig at en gymlærer ikke har preferanser for den ene eller den andre idretten i skolehverdagen. Jeg har selv hatt gymlærer med sterk preferanse for friidrett. Det hadde jeg aldri drevet med, men innsats reddet den høye karakteren jeg ville ha og alltid har hatt i gym.

I mine øyne kan man ikke stryke i gym så lenge man deltar. Toppkarakter skal også henge høyt, her må «noe ekstra» til. Det gir en gymlærer spennet på 2 til 5 for den vanlige elev.

Jobben til gymlærer blir så å se hva hver enkelt elev får til sett opp imot elevens kroppslige forutsetninger samt hvilken innsats som legges inn i timen.

Til slutt kjære elever:

Sutring over dårlig karakter i gym går dårlig sammen med frykt og motvilje for å bli svett. Det å ikke gå all-inn i hver enkelt time fordi man ikke vil bli sliten og svett går ikke sammen med et ønske om god karakter i gym. Er du en slik elev kan du skylde deg selv.

Hvis frykten mot å bli svett skyldes at man ikke vil dusje etter gym pga frykt for å være nakne sammen med medelever av samme kjønn.. vel da er det kanskje der vi må sette inn ressursene og normalisere det å se andre sine kropper i alle fasonger.

Les dette: Skillevegger i dusjen gjør ting bare verre…!
https://geriatriks.blogg.no/1454519958_skillevegger_i_dusjen.html

 

 

 

 

2 kommentarer
    1. Vel, i min tid på ungdomsskolen fikk vi gymkarakterer etter resultat, basert på diverse prøver, og de av oss som hadde dårlig fysisk utgangspunkt, fikk karakterer deretter. Jeg opplevde det som et evig blodslit som endte opp med forstyrret syklus og besøk til familielegen som beordret gympause for å få kroppen tilbake i balanse igjen. Først på videregående opplevde jeg at innsats også ble belønnet i seg selv og kunne slutte å grue meg til gymtimene.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg