Et åpent brev til Erna Solberg, Guri Melby og den norske regjerning

Med vennlig hilsen en frustrert lærer

 

 

Erna Solberg, Guri Melby og den norske regjering:

Hvorfor må jeg som 46 år gammel lærer, med ni års erfaring, 60 studiepoeng i norsk, 90 studiepoeng i engelsk, 60 studiepoeng i steinerpedagogikk (jobber på Steinerskolen og har gjort det de siste ni årene), nå ta en master og så Ppu, for å få beholde jobben min??

Jeg blir ikke en bedre lærer av det, det har absolutt ingen relevans for jobben jeg gjør!

Istedenfor å kunne konsentrere meg om å fortsette å gjøre den gode (ja faktisk!) jobben jeg gjør, må jeg nå gjennom 6 (!!) år til med studier.

Jeg har familie, barn, fosterbarn, og vil gjerne ha et liv utenom også.

Jeg risikerer å bli utbrent og deprimert på grunn av et krav som jeg virkelig ikke forstår nytten av!

Det burde da være forskjell på å måtte oppdatere seg, etterutdanne seg, få de ekstra studiepoeng man behøver i et fag, og det å få hele arbeidslivet sitt ødelagt av et håpløst krav om en master for å få tatt Ppu?

Jeg må jobbe ved siden av studier av økonomiske grunner, så jeg vil altså de neste seks årene måtte sjonglere jobb, familie, barn, fosterbarn, og studier.

Og vet du, jeg elsker jobben min og føler jeg ikke har noe valg!

Men du gjør at jeg ligger våken på natten, gråtende og stresset, fordi jeg ikke aner hvordan jeg skal få til alt dette!

Alt jeg vil er å jobbe, fortsette å skape gode dager for elevene mine, skape trygghet og god læring!

Så takk skal du ha, Erna, og god påske!!

 

 

Dette er et gjesteinnlegg skrevet av en lærer. En lærer som gjør jobben sin med glans, som er elsket av elevene sine. Kravet om å gå hele runddansen med master og Ppu etter å ha jobbet 9+ år i læreryrket for å få studiepoeng nok til at man fra myndighetshold sier at “nå kan du undervise” gjør at denne læreren og andre lærere i samme situasjon setter spørsmålstegn ved om det er verdt det.

Brevet er skrevet i personlig form. Ha det i minne før du hiver deg over tastaturet for å klage på skriftspråket.

2 kommentarer
    1. Med den logikken fra våre overherrer på tinget foreslår jeg at du bruker de syv årene på et annet studie, f.eks. Lege. Da gir det i det minste mening at det skulle ta så lang tid. Herregud for et bakvendt land vi bor i. Denne veien vi nå har valgt fører ingen andre steder enn rett til hell og da mener jeg ikke bygda i Trøndelag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg