Fagerudd – Ellis situasjonen.. helt uten blå eller røde briller..

Det er vel ikke så mange som ikke har fått med seg situasjonen som skjedde i Sparta Amfi i går i spill 3 mot 3.

Reaksjoner på situasjonen går ifra “det der er ikke 2-min engang”.. til “det der er haugevis av kamper”.

Sosiale medier flommer selvsagt over med meninger om denne situasjonen.. og veldig mange av de meningene er selvsagt farget av enten blå eller røde supporterbriller.

Jeg tenkte jeg kunne se på den situasjonen med objektive briller på. Jeg er fullstendig klar over at det går fort ute på isen… men i det jeg så situasjonen da den skjedde i går må jeg innrømme jeg tenkte at “det der var unødvendig”.

 

Ellis går inn i sone med puck. Ellis har back foran seg og Fagerudd midt inne i banen.

 

Ellis legger igjen puck og skater videre. I et lite øyeblikk her er Ellis taklingsbar. Min mening er at avstand bort til Fagerudd midt i banen for stor til at han skal kunne gjennomføre en takling etter puckdropp er gjort.

 

Her ser vi Ellis har snudd på hodet for å se hva som skjer bak seg samtidig som Fagerudd ser ut til å forberede seg på en takling. Se skøyter + kroppsspråk. Alle som spiller/har spilt hockey kjenner igjen denne posituren. Når det er sagt, det er aldri noe lurt å skate slik som Ellis gjør her.. på noe nivå av hockey. Alle som har hatt puck bør forvente at noe kan skje.

 

Her ser man enda tydeligere at Fagerudd gjør seg klar. Hvis man ser på skøytene hans i denne situasjonen (samt i forrige bilde) så ser det ikke ut som han har til hensikt å forsøke komme seg unna situasjonen. Skuldra til Fagerudd er satt opp til takling. Ellis har blikket vekk hele tiden.

 

Treffpunktet er vanskelig å se. Men om det stemmer at Ellis ligger på sykehus med hjernerystelse + ribbensbrudd/brist, ja da er det vel mye som tyder på at treff var hode/kropp sammen.

 

At det ser slik ut rett etter treffet er ikke “unormalt” når to kropper treffes slik de gjorde her. Ellis går i bakken, dvs klarer ikke stå imot, og da faller Fagerudd også forover og beina kommer opp.

 

Dommerne ble intervjuet etter kampen og sier dette:

 

 

Her er jeg uenig med Treloar. Fagerudd hopper ikke inn i takling. Skøytene er godt plantet i isen da takling skjer. At man kan ane en viss bevegelse oppover med kroppen i taklingsøyeblikket kan jeg være enig i, men det er vel og en naturlig bevegelse på kroppen når man setter inn en takling. (se selv på nær sagt alle taklinger)

Det er lov å ta feil som dommer. Det er voksent å si at man gjorde det og.

 

Hva kommer Disu til å konkludere med her?

Jeg tipper det blir noen matcher.

Når det er sagt: Det er viktig å huske at man ikke skal argumentere med “fordi han havnet på sykehus så må det bli ekstra med matcher”.. slik er ikke reglene. Det er handlingen som skal straffes og ikke følgene av handlingen.

Tittet raskt igjennom disiplinærsaker for de siste årene og fant ingen soninger for interference.

Dette er en interference/blindside takling av spiller som ikke forventer bli taklet lenger.

Tipper Disu legger henger saken sin på den knaggen.

 

 

2 kommentarer
    1. En god konklusjon av situasjonen. Men at dette er en blindside har jeg vanskelig med å forstå. Begge spillerne har ansiktene mot hverandre fra første bilde og gjennom hele billedserien. At Ellis snur seg bort for å følge pucken etter at han gir den fra seg betyr ikke «etter min mening» at det er blindside. Hva sier reglene?

      1. Jeg er ikke sikker på paragrafer her… men når Ellis slipper puck (og antakeligvis da vet han ikke har noen på seg) så skjærer han innover mot midten med ansikt på puck hele tiden (slik jeg ser denne videoen). At Fagerudd da setter inn taklingen mener jeg kvalifiserer som blindside-takling. Han forventer jo ikke bli taklet så lenge etterpå

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg