Fredagsordene.. Det er ikke bare-bare å bli norsk nei..

Det hjelper altså ikke en døyt å ha norsk mor samt å ha bodd i Norge i snart 52 år..

Det hender en gang imellom at jeg tenker tanken “det hadde vært greit med et norsk pass nå”, og spesielt har jeg tenkt det etter Brexit.

Før Brexit var det jo null stress med å kun ha et britisk pass boende i Norge. Det var kun ved stortingsvalg jeg ikke fikk delta, som sånn sett de senere år har vært like greit siden en stemme på feks AP ogå betydde en stemme på SV og/eller SP som nå… og de miniputtpartiene fortjener ingen stemmer.

Nåvel.. etter Brexit måtte jeg, på tross av å ha ubegrenset arbeids- og oppholdstillatelse stemplet i mitt første pass, ned på politistasjonen for å få et kort som beviser dette…men som kun er gyldig i 5 år av gangen. Nok et ledd i tanken om at sånne som meg er her for å lure til oss goder.

Det å måtte stresse med dette hvert 5 år gjorde jo at tanken på å skaffe meg et norsk pass i tillegg, jeg kan jo nå ha dobbelt statsborgerskap, vokste frem.

Litt sjekking måtte til for å se hvordan dette går til.. så vanskelig kan det da ikke være å blir norsk også med tanke på mine snart 52 år i Norge, min fulle gang fra barnehage ut videregående, samt snart 30 år ansatt i samme norske bedrift. Ikke er jeg straffet heller, kun 1 fartsbot på 33 år som sjåfør (79 i 70 sone).

Jeg la straks merke til at det nå koster 6500,- å sette i gang søknaden. Det var 3500,- sist gang jeg sjekket litt rundt dette. Bare det er nok til å tenke at jeg må sette opp en spleis, siden staten gjør alt de kan om dagen for å ta rotta å oss alle med strømpriser, drivstoffpriser, matpriser og renter som stiger. Dette samt en frykt for å måtte finne ut alle grensepasseringer de siste 10 år (hvis det er slik enda) i motsetning til siste 4 år for å få det tidligere nevnte kortet, gjorde at jeg begynte tenke “det må da være mulig at det er enklere for oss som har norsk opphav og et halvt århundre i Norge”?

Jeg sendte derfor en epost til UDI om det ikke fantes en forenklet søknadsmetode for personer i min situasjon.

 

Svaret fra UDI :

Hei,

Vi viser til henvendelsen du sendte oss 17.08.2020.Med mindre du allerede er norsk statsborger (dette kan ha skjedd ved fødsel, ved at det ble levert mødremelding før du fylte 18 år eller når foreldrene dine giftet seg) må du søke om statsborgerskap på vanlig måte.

 

 

Så neida.. Ingen lett måte nei. Det er bare å stille seg i kø med de som akkurat har kommet til landet og oppfyller visse minstekrav.

Her skal ingen lure seg til opphold i Norge.

Her tar man forholdsregler for å sikre at ingen bare kommer og snylter på den norske stat.

Ingen skal lure til seg skattebetalernes penger nei..

Hm…

Skatt ja..

Det å ha betalt skatt til landet i 30 år anses tydeligvis som et ledd i en masterplan for å kunne lure til seg et norsk pass og et norsk statsborgerskap.

Det å ha bodd i Norge i 50+ år anses som det samme..

 

Ps!

Da jeg skulle søke om “brexit-kortet” måtte hver eneste grensepassering de siste 4 år skrives opp. Jeg tok kontakt  med UDI dengang også og spurte om også harry-turer var en del av det de ville vite. Svaret : “Hver eneste tur må skrives opp”…

4 års gjennomgang i nettbanken for å se datoer på bruk av penger på Nordby og i Strømstad var gøy…

not.

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg