Fy faen foreldre; First Price unger….?

Er det mulig å synke lavere enn å kalle andres barn for First Price unger?

Jeg leser altså i Nettavisen i dag at det er noe som er i ferd med å bre seg og sette seg i landets barneskolegårder.. nemlig det å betegne barn fra familier med trangere økonomi som First Price unger.

For å si det med en gang: Landets 9-10-11-12 åringer har rett og slett ikke kommet på dette selv… dette har de fra hjemme. Fra foreldrene sine.

Ere mulig?

Vi er  altså igjen tilbake til et nøkkeluttrykk: Foreldreoppdragelse!

Nok en gang, mobbing initiert av voksne. Hvordan kommer vi dit? Joda, det gjør vi på grunn av hva vi som voksne lærer barna våre, eller kanskje rettere sagt hva vi ikke lærer barna våre.

En liten anekdote:

I en barnehage -samme hvor- så spurte en av de ansatte en liten gjeng med barn hvorfor de ikke innlemmet barn-X i leken og fikk da til svar: “Vi leker ikke med Cubus-unger”…!! Hvor lærer barn sånt? Hvem er det som setter sånne ideer i hodet på barn?

Har ting blitt bedre? Tydeligvis ikke..

Det er jo ikke noe nytt at det finnes mobbing. Det er ikke noe nytt at barn, ungdom og voksne blir plaget og tilogmed tar livet av seg pga dette. Det er også et faktum at regjeringer og utvalg har vedtatt og vedtatt, talt og snakket, vedtatt på nytt og holdt appeller så alle godhjertede mennesker i mils omkrets har fått roser i kinnene.

Men har det hjulpet? Dessverre nei.

Det ser vi jo nå igjen.

Det hjelper altså ikke en døyt med appeller når barn vokser opp og ser og hører voksne som snakker dritt om andre mennesker. Når barn og ungdom ser og hører voksne baksnakke andre mennesker. Når barn ser og hører voksne som ekskluderer andre mennesker. Når barn ser og hører voksne som har en nedverdigende holding mot andre mennesker.  Når barn ser og opplever voksne som ikke klarer oppføre seg som voksne. Når barn ser, hører og opplever voksne som ikke tar ansvar og viser hvordan man skal løse konflikter og problemer.

Hvordan skal barn lære å oppføre seg når voksne i deres nærhet ikke gjør det? Hvordan skal barn bli ungdom og senere voksne når alt de ser og hører i oppveksten er voksen-idioti.

Har du tenkt på hvordan du snakker med barn i nærheten?

Har du tenkt på hva du sier om andre med barn i nærheten?

Har du tenkt på hvordan du oppfører deg når barn ser deg?

Har du tenkt på din egen oppførsel generelt ?

Har du tenkt på at barn i verste fall kopierer deg?

Har du tenkt på at all din nedverdigende oppførsel, holdning og snakk oppfattes som mobbing…

 

Skjerpings!!!

 

…og dette er ikke noe negativt om First Price som varer/firma.. jeg digger varene jeg.

102 kommentarer
        1. Hjertens enig, takk til deg.
          Barna lærer det av de som skal vite bedre.
          Dette er ubeskrivelig vondt og tragisk.

      1. Tenk om alle foreldre, ja eldre søsken samt besteforeldre kunne ta disse tankevekkende linjer innover seg.
        Tenk alltid at “små gryter har store ører” !

      2. Er sikker på at de feste av oss følte oss truffet av flere av de punktene. Ikke at vi er vond…..men masse vi sier ubevisst, og gjerne ikke betyr noe …i et trett øyeblikk….som unger oppfatter…..vi bør tenke bevisst på barnas tilstedeværelse….hele tiden…….og det er gjerne ikke så lett hele tiden…..men godt med slike påminnelser….så vi kan bli litt bedre ….

    1. Veldig bra skrevet. Husker for ja.. rundt 40 år siden. At begrepet Cubus – unger ble brukt på skolen der jeg gikk. Nå var det bare 1 på den lille barneskolen som brukte dette begrepet, og dermed var det han vi andre himlet litt med øynene av.

      Nå er det altså blant annet den generasjonen som har barn og ungdom selv. Og jeg fortsetter å himle med øynene.

      De som var så perfekte og mye bedre enn andre. Det er rart de ikke vil være perfekte og bedre enn andre i å oppdra barn også?? Har de ikke lært noen ting?? Tydeligvis ikke. De har bare funnet et nytt begrep – First Price Unger…

    2. Helt enig i det du skriver. Vi er rollemodeller for barna våre. Du skriver også “Har du tenkt på hvordan du snakker med barn i nærheten?” Overskriften i innlegget ditt gjør at jeg ikke ønsker å dele den videre, banning er noe av det verste jeg hører, spesielt hos barn.. Men- nå skal ikke det ta fokuset fra hovedbudskapet ditt som er utrolig viktig!! Mener dette bare som et lite ps i viktige budskap som bør deles videre.❤

      1. Det var dette jeg tenkte faktisk!
        Jeg har aldri i mine snart 50 år hverken hørt noen av begrepene du nevner så jaggu lærte jeg mye nytt i dag.
        Mobbing og utestengelse er uansett ikke greit og er enig med budskapet.

      2. Jeg forsøker selv banne så lite som mulig, men i denne konteksten synes jeg det var nødvendig. Ene og alene for å vekke følelser hos voksne mennesker.

      3. Helt enig med deg. Språkbruken i overskriften gjør at jeg ikke ønsker å dele den videre. Men jeg stiller meg bak innholdet.

        1. Språkbruken er brukt med hensikten å få folk til å faktisk lese hva som står. kall det gjerne en form for clickbait..men der innholdet faktisk tar for seg hva clickbaiten står for

    3. Mobbing får vi dessverre ikke bukt med. Barn lærer av foreldrene sine. Vi trenger ikke se lengre enn til politikken, fy søren så mye stygt de formidler til hverandre. Se f.eks Greta Thunberg all den driten hun får sleng etter seg, av mennesker med makt.
      Fryktelig synd. Rett og slett.

      1. Yes, det foregår i alle former i alle samfunnslag.. og stopper nok ikke før barn lærer av foreldre at det ikke er greit.. som jo tydeligvis er en lang vei å gå.

      2. Lene: Klart man kan få gjort noe med mobbing. Man må ta med i undervisninga til lærere og barne og ungdomsarbeidere at de må aldri snakke nedlatende om noen barn/foreldre for det kan ødelegge et barn.

        1. Tilbake til at dette er skolens ansvar?
          Oppdragelse er foreldrenes ansvar i første omgang, skolen kan og skal formidle riktige holdninger, men det har liten effekt når politikere, foreldre og andre voksne uttrykker seg på måter som vi IKKE vil at barna skal.

          1. Jepp.. Jeg har et innlegg som heter «oppdra ungen din selv, læreren/treneren har ikke tid».. du finner det nå på bloggens siste innlegg som en link. Der diskuteres det veldig mht til dette, men jeg gir meg ikke: ansvaret er først og fremst foreldrenes

            1. ENIG – læreren skal undervise/ støtte opp om læring, treneren skal fokusere på å hjelpe barn og unge til å bli best mulig i den aktuelle sporten – det er foreldrene sitt ansvar å oppdra sine barn.
              Et lite apropos: Hvem er det som har glemt å oppdra dagens foreldre.

        2. Lærere og ungdomsarbeidere? Herregud! Er det ikke et foreldreansvar å implementere et verdigrunnlag hos barna deres? På skolen skal de primært lære fag, hjemme skal de primært lære gode holdninger og verdier tenker jeg.

    4. En kommentar her sier: “noen barn bør beskyttes mot sine foreldre”
      Jeg vil utvide og si: mange barn bør beskyttes mot barnehageansatte og lærere!

      Det foregår mye stygg mobbing blant/ mellom voksne i barnehage og skole. Dette blir garantert fanget opp sv barna. Uansett om de prøver å holde det “internt”.

    5. Vet du , det er ikke første gangen jeg hører om sånne bedritene meldinger på skoler . Husker at det var noen som kalte en dame der jeg bodde for Fretexdronninga og mobbet barna hennes . Det er søren i meg helt forferdelig . Sønnen min kom hjem en dag og spurte meg . mamma kan jeg få 1 olabukse som ikke er kjøpt på HM . Du skjønner de andre sier vi er fattige . Jisses , klart du skal få det . Handlet i grunnen ikke om at vi hadde dårlig råd men om prioriteringer . Så da ble det Brandstad og ny bukse . FY fillern at det skal være sånn

      1. Sønnen min var vel 9 år da han fikk en merkebukse av en venninne, skulle nesten ikke fått den av han for å vaska den, 25 år siden, men han ga fa1 om det var brukt, så lenge det var kult 🥰
        Han arvet mye klær av venner og familie 🎀🎄💥

    6. Fy f… Mange av disse foreldrene må være veldig usikre på seg selv og higer selv etter å bli akseptert i “en høyere klasse” og derved også at barna dere skal velge venner med “dyre” klær o.l. Foreldre skjerp dere og lær barna respekt for andre uansett hvordan de går kledd, lær barna å inkludere alle og at de derved blir populære ved å fremelske god oppførsel, omtanke og ikke ved å erte, herske og spilitte og mobbe medelever og andre. I min tid kalte vi slik snobbete! Soss er et norsk slanguttrykk som brukes om ungdommer/eldre som har overklasseadferd og viser sin velstand i form av materielle goder, særlig dyre merkeklær og annet.

    7. Får å sette ting i litt perspektiv. Siden 1993 har jeg jobbet for FN´s Fredsbevarende Operasjoner, først på Balkan i ett år Som militær og resten av tiden opp til i dag som sivil, hele tiden i konfliktområder eller krigssoner. I dag er jeg stasjonert i Mali, ved MINUSMA´s hovedkvarter i Bamako. Jeg har sett og opplevd mye trist men også en del gledelige ting. Dessverre er de gledelige ting i mindretall.

      Den siste uken når vi kjører fra basen etter endt dag og i ett område hvor det er en flaskehals i trafikken har vi sett en ung mann som tigger penger. Alderen er litt usikker og det å snakke med ham er komplisert av mange grunner, en av de at han mest sannsynlig har en medfødt hjerneskade. I tillegg tror vi han har hatt polio (nei, polio er ikke utryddet). Om det ikke skulle være nok er høyre ben amputert rett under kneet og høyre hånd rett over håndleddet. Han drar seg rundt med en plastikk sandal på venstre fot og en på venstre hånd.

      Litt avhengig av hvor han og vi er i trafikken har vi tidvis klart å gi ham litt penger, rundt 2,000 Francs eller cirka 35 kroner. Dette burde være nok å fø ham i rundt 4 dager om han får beholde pengene selv. Han kan dessverre ikke forsvare seg mye mot de andre tiggerne.

      Når jeg leser at foreldre har kommet opp med uttrykket ´First Price´ barn så bekrefter dette bare det jeg leser i diverse kommentarfelt rundtomkring. En del personer i Norge er rett og slett selvopptatte, arrogante, overbærende ubrukelige idioter. De tror de er bedre enn alle andre og at de som ikke har det de har er mindreverdige. For en idioti. Dessverre når jeg leser dette og andre kommentarer har jeg innsett at den unge manne jeg nevnte ovenfor ikke har noe håp om en verdig fremtid. Dessverre ser det ut som om samfunnet har utviklet seg i en retning hvor alt er ´meg, meg, meg´. Mye vil ha mer og fanden vil ha fler.

      1. Neida, og derfor skrev jeg det som et ps, og at budskapet i teksten hans selvsagt var det viktigste. Samtidig så er det en liiiiiten del av det å være gode forbilder for barna og ungdommen vår i måten vi snakker på.😉

    8. Fantastisk godt skrevet. Tusen takk for at du setter fokus på ett så viktig tema.
      Jeg er selv tilhener av både First Price, kubus og andre billigere alternativer.
      For tross alt, så er det ikke prisen på mat, klær og annet som er viktig, men at alle har det de trenger i hverdagen.
      Måtte alle ta til seg dine kloke ord og lære å oppføre seg voksent og ansvarlig både med og uten barn til stede.
      Riktig god jul til deg 🙂

    9. At voksne kan synke så dypt! Ikke rart barn blir ødelagte. Vi voksne er rollemodeller og det viktigste å få lært er at vi skal respektere hverandre, alle er like mye verdt, empati og gi masse kjærlighet! Er jo bare trist- og disse foreldrene må ha store problemer med seg selv og sitt selvbilde!!! Ta dere sammen!!!

    10. Ryddet du alvorlig i teksten eller er det bare Bergensere som ikkje blir så jæla krenket…..klaget noen på fy fan foreldre? OMG da sliter du…..
      Eller ta det som et komplement at de trodde du var et barn…
      ja First price og Cubus, Fretex – som er for dyrt for de fleste nå egentlig 😀 og Sparkjøp og Nille og Europris……..whatever…eg handler der eg får meste for pengene mine og datteren min drar til London på Julegave shopping og bruker knapt penger, men kommer hjem med sekken full. Hvorfor? Har lært av mamma vet du 😀 Hun elsker å få mye for lite. Eg forstår at barn kan føle seg utenfor, men kun om du lar dem. Datteren min ble mobbet og engang knakk hun armen på skolen da hun ble mobbet av en gutt. Hun ble beskyldt for å ha anorexi pga vekt og at hun gikk på speed og dopet seg for å være tynn. Listen er lang….men hun har alltid vært sterk i segselv, eg har lært henne sin egen verdi. Eg tror når de voksen kanskje ikkje føler seg så gøy så smitter det på barna. Eg har ALDRI vært flau for å handle rimelig og har ofte valgt det enn å. Datteren min har venner som ber om økonomiske råd i dag…..just saying
      Long time no see forresten 😀 God jul <3

      1. Du verden 🙂 Hei hei igjen 🙂 Fatter ikke hvordan voksne kan si spnt..men som en annen i kommentarfeltet sier… noen har rett og slett blitt for blærete og høye på seg selv

    11. Dette overrasker meg dessverre ikke. Svært mange foreldre oppdrar barna sine til å bli selvopptatte, arrogante, trakasserende, ofte voldelige, monstrøse mobbere uten å skjønne det selv eller enda verre, de synes det er greit. Bloggeren er også inne på myndighetenes manglende evne til å ta tak i problemet. Faktum er at mange toppolitikere, ledende journalister og andre samfunnstopper er blant de verste. Se f.eks. på behandlingen Trump og Sylvi Listhaug er utsatt for. Man kan godt være rykende uenig med dem politisk, men det de utsettes for er regelrett hets og ondskapsfull mobbing! Ofte utført av de som skal være samfunnets forbilder og lederfigurer. I debattforum verden over blir den svenske ungjenta Greta Thunberg offer for noe av den mest groteske mobbingen som tenkes kan. Utført av voksne folk! Ikke all verdens uenighet vedrørende det hun mener og står for kan unnskylde det som skrives og sies om henne! At folk ikke innser hva de egentlig holder på med er skremmende. Barn og ungdom ser dette og de tar etter. De lærer at det er greit å “ta” de som er annerledes, uenige med dem selv eller tilhører en annen gruppe. Mange av disse voksne mobberne presterer også å ytre seg mot mobbing og hetsing! Vi snakker selvinnsikt som glassmaneter! Jeg kan bare ane hva slags utfordringer de som jobber med å forebygge mobbing og trakassering har i dagens samfunn.

    12. Så enig! Jeg har barn som spiller hockey, og her går det sport i at foreldrene seg i mellom skryter om hvor mye skøytene og køllene koster. Har også opplevd at foreldrene bevist lar være å fjerne prislappen på køllene sånn at alle ( både barn og voksne) skal se hvor mye dem koster. Det der gidder jeg ikke henge meg på. Ungene mine har også bra nok utstyr, men vi passer på å kjøpe inn når det er salg 🙂

    13. Bra du tar opp dette som tema. Hørte nylig fra ungdomsskoleelever at det også blir sagt at de med iPhone 4 er fattige, de med 5 og 6 litt fattige osv. De kule og rike har visst nyeste iPhone 11 til 12-13000 kr. Er det slik samfunnet skal være, at man «må» ha telefoner, merkeklær og designervesker for å bli akseptert når man er 13 år gammel? Dette tar Cubus- og First Price- «problematikken» til neste nivå. Og hvor kommer pengene fra? Igjen enkelte foreldrene som skjemmer bort sine barn og bidrar til økte klasseforskjeller og utfordringer i samfunnet.

      1. Det der sier datteren (13 år) min også. I våres trengte hun ny telefon og sa at hun godt kunne få en iPhone se eller 5. Men når sommeren kom og hun skulle få ny tlf så måtte hun brått ha en 6’er eller nyere. Jeg bare…hallo hva skjedde? Nei, man kunne vist ikke ha en eldre tlf en iPhone 6, for da var man en taper🙈 Seriøst? Hun har aldri brydd seg om sånt, men plutselig var det veldig viktig.

    14. ….og her, på «hin siden av fjellet, kommer ni-åringen hjem fra skolen kjempefortvilet; Han ble banket opp av en klassekamerat for en tier, men pengene så han aldri noe til…
      Foreldre altså 🤯🥺

    15. Bra skrevet, men dessverre ikke overrasket over hva barn lærer hjemme. Hadde en lang samtale med min 15-årige sønn i bilen i går, der vi snakket litt om rasisme. Hvorfor blir noen rasister? Barn er ikke født med en holdning hvor de misliker folk med annen hudfarge, min påstand er at dette også læres hjemme. Så hvordan vi voksne snakker om andre, er utvilsomt viktig å tenke på.

      1. Har vært innom det temaet og ja. Man blir ikke født rasist, man lærer det.. og det betyr at det også kan unngås om man får riktige tanker med seg hjemmefra

    16. Helt på tryne! Godt resonnert ! Er en gal verden og den vil ikke forandres mm vi starter oppdragelse av kommende generasjoner. Nesten som om det burde vært et eget fag i skolen. Hjelper lite hjemme om ikke foreldrene har lært det. Det snakkes hele tiden om høy status . Skal du bli noe, er det skolegang som gjelder. Høye krav setter stressnivået igang. Tjene penger, bli vellykket. Krav krav krav! Så blir det stempel utav det. Holdningsendring må til!!!Du betyr ikke noe om du jobber i matbutikk …Det lærer barn nå. Så hvordan i verden skal vi klare oss uten de som fyller på varer osv og tjener ærlige penger?Ikke alle er laget til skole. Hadde ikke 501 bukse når jeg vokste opp. Ble aldri mobbet. Ble skadet i en ulykke, men er lykkelig med livet. Fikk mann, barn og hus. Kravene er det foreldrene som setter . Flott du setter fokus på dette 👍

      1. Jeg prøver så godt jeg kan med den stemmen jeg har. Kona og jeg må stadig ta «kamper» fordi vi tør å si ifra og tør stå opp for det vi tror på

    17. Jeg som utlending har et litt annerledes syn på dette, men slenger det ut ‘lel 😄 jeg tror barn egentlig er excluderende i natur. Det skjer ofte instinktiv. Så mao. de må læres å inkl. alle så man kan ikke si at de har lært å være slemme, de har ikke lært å være snille uten egen vinning.
      Det vi har etterlyst i foreldremøte på forskjellige skoler når tema kommer opp er hva er konsekvenser for mobbere? Jeg har til gode og høre at skolen gjør noe. Vi ringer foreldre er vel det vanlige svaret. Ja da klør vi oss i hode når problemet vedvarer. Vi som voksne må bli truet med bøter for å kjøre sagte, hvorfor tror vi at barn er bedre en oss. I allefal mine barn elsket å gjøre det som falt dem inn 😄😄

      1. Nja.. jeg har sett barnegrupper leke fint sammen jeg inntil en eller annen voksen sier noe om en av de.. det plukker barna opp og så er det gjort. Feks er man ikke født rasist, det må læres….

    18. Det verste er at eg kjenner eg blir litt redd når eg leser dette, for at barna mine skal bli utestengt når eg veljer H&M og Cubus el.l. Men eg nekter å vere med på merkekjøret og at barna skal leve i ei oppfatning av at verdien deira ligg i kva merke det er på tekstilane dei har på seg…

      Takk for at du setjer det på dagsorden!

    19. Ingen sak å bruke penger… Ingen ting er lettere enn det. Å være stolt av det er misforstått. Å klare å leve av lite krever kreativitet, kløkt og fornuft. DET er noe å være stolt av! Kredd!❤

    20. Synes dette blir ensidig fremstilt – som at det er barn av foreldre med god råd som blir mobbere… vi har opplevd det motsatte. Barna våre har fått de beste og dyreste fotballskoene (far er ekstremt forballinteressert) og våre barn fikk høre av noen andre barn at foreldrene (oss) kjøper barna og at vi heller gjør det enn å bry oss om dem… tror sånne kommentarer kommer fra foreldrene deres rundt middagsbordet pga misunnelse fordi vi har råd til de skoene.

      Våre barn snakker ikke om pris eller skryter av nye ting…

      1. WOW, 72 av 73 som mener det samme som artikkelen. Ta av deg skylappene. Jeg synes det er bra at dere har lært deres barn verdier,(handler det kun om ting, eller om moral og verdier) men det gjelder nok ikke flertallet. Hvis en setter seg inn i hva som skjer kan dette med kjøpe ting være en av punktene for mobbing, mange foreldre går langt for å prøve å beskytte barna sine og kjøper en merke bukse eller 2. Jeg opplever at denne diskusjonen handler om verdier, ikke egentlig om hva det mobbes om, men at det mobbes. Bare det at du sier at det er på grunn av misunnelse viser meg hvem og hvor du kommer fra. Prøv å omformulere deg hvis det var noe annet du mente.

      2. Her er du inne på selve kjernen av problemet for mobbing. Det at vi som foreldre, og da mener jeg foreldre som en gruppe, tenker “mitt barn gjør ikke sånn” og kanskje ikke er åpen for at nettopp gullungen gjør akkurat det, er det som gjør at mobbing kan fortsette. Tenker man det så lukker man gjerne øynene også om det er noe som skjer.

    21. Trist, men pussige greier. Her, i tjukkeste Bærum, handler alle på H&M og Cubus, og kjøper First Price når det gir valuta for pengene, samt deler gjerne sine erfaringer med naboer. På nærskolen skryter noen få av sine merkeklær, men det er ofte de med dårligst råd. Kanskje er det mindreverdighetskompleks som får folk til å oppføre seg sånn?

    22. Dette er rett og slett tragisk. Jeg gremmes over hva enkelte voksne klarer å lire av seg, ikke det at jeg er perfekt, men disse begrepene, first price barn og cubus barn syns jeg er stygt og ja det kommer fra de voksne. Jeg har helt grei økonomi selv, sønnen min er h&m barn fra topp til tå så og si, nettopp fordi han vokser jo ut av klærne sine før jeg får snudd meg omtrent. Han er 5 år. Og ja jeg kjøper også enkelte first price produkter. Kokk er jeg også og ser ingen grunn til å bruke produkter som er bra selv om det er til en billig penge. Bonus tenker jeg👍👍👍👍
      Utrolig bra skrevet. Takk❤️

      1. Beste klærne vi har hatt til ungene kommer fra såkalte billigkjeder både i inn- og utland. Merkeklærne mista jo form og farge enormt fort.
        Takk selv 🙂

    23. Kanskje en ide å begynne med skoleuniformer, slipper da dette merkejaget på skolen ihvertfall.

    24. Hei,
      Utrolig bra reflektert.
      Jeg lærer mine å kjøpe frist price og mat fra 50% disken og klær på 70%. Er det noe galt og hva da!

    25. Nå må jeg nok kaste inn et lite stikk her, dette er nok desverre blitt et veldig fremtredende Norskt problem i alle sjikt av samfunnet i sin helhet. Vi Nordmenn har de senere år blitt litt “høy på pæra” av egoisme, og har desverre fått en kultur av storhetsgalskap og vestlig arroganse, som paradoksalt fremmer seg selv som en likestillighets nasjon, men har en dommerhammer av bly mot de som ikke lengre henger med, eller passer inn i samfunnets kappløp om den feteste pengeboken. Janteloven med sin knivskarpe egg, penetrere det Norske samfunnet inn i en negativ spiral av egoisme, gjennomsyrer den sosiale dynamikk, og har skapt “paralellsamfunn”, mens vi er på topp når det gjelder innsamlinger til fattige, noe som hjelper oss å bygge broer av unnskyldninger vi kan bruke for å skygge over alle innbyrdes samvittighetskvaler resten av året. Den store NAV skandalen 2019, er jo bare et perfekt eksempel på hvordan hirarkiet i den Norske kultur har fått rotfestet seg, og gjenspeiler hersker mentaliteten innen de sosialt utfordrende miljøgrupper gjennom de siste decennier.

    26. Og det fascinerende er jo at first prove-varene ofte inneholder nøyaktig det samme som de ordinære. Enkelte ganger er de til og med bedre innholdsmessig 😉😏

    27. Så sant og godt skrevet. Rart hvordan noen faktisk klarer innbille seg og sine at de er er mer verdt enn andre bare fordi de har råd til å kjøpe “merkevarer”..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg