Hensyn… Er det gått av moten det?

Det virker sånn.

Det å vise hensyn til andre og andres liv virker å være noe som faller tungt for noen. Joda, noen ganger er det ting som må gjøres som dessverre går utover andre, eller forstyrrer andre, men ofte er det ren og skjær egoisme som regjerer.
Jeg har i mitt voksne liv forsøkt å leve med å vise hensyn.
Jeg synes det går veldig bra faktisk.
Jeg setter ikke i gang med bråkete ting på kvelden da jeg vet barn i nabolaget har lagt seg.. som et eksempel.
Da ungene var små sendte vi de ikke ut for lek før etter «vettug» sovetid i helger var ferdig.

Sånne små ting er ikke vanskelig. Man må bare tenke litt før man gjør noe.

Ser du feks naboen få gjester så lar du være å fyre gressklipper/motorsag/etc akkurat da. På samme måte som at du forventer at naboer som ser deg og din familie sette seg ut for å spise middag kanskje lar være å begynne med redskap som bråker. Det er jo faktisk ganske hyggelig å kunne høre hva de andre rundt bordet sier.

På lørdag kveld klokka 21.30 fyra en eller annen i nabolaget motorsag og satte i gang med noe. Ikke ulovlig selvsagt..men er det å vise hensyn?

Det er slik at noen barn bråker/skråler/skriker mer enn andre. Det er greit nok det. Barn skal leke og ha det morsomt. Da tenker jeg at det å vise hensyn er å tenke på om det er noe lurt å sende de ut på trampolinen klokka 08 søndag morgen. Det kan jo hende noen gjerne vil sove litt mer på de få fridagene de har.

Det er blitt mye meg, meg, meg. Da barna våre var små og lekte ute i gata satte jeg meg ofte i veikrysset for å følge med. De bilene som da kom (det er 30-sone på hele feltet) rundt svingen fikk da frontlys «pekende ned i asfalt» da de så meg. De lurket seg altså ut av sin parkering, dvs viste hensyn til egne barn, men tråkket så flat pedal bortover sletta der vi og andre med barn bodde. Dette er 15 år siden. Vi legger merke til at samme «kjøre-oppførsel» er i gang igjen nå.

Jeg vet at jeg risikerer surpomp, grinebiter, gæmlishelvete, etc etc etc ved å skrive et slikt innlegg. Det får så være. Jeg tar meg retten til å bli oppgitt over de som ikke viser hensyn.

Det å vise hensyn til, og respekt for de rundt seg er en viktig sak for meg.
Det gjelder over alt det. Det gjelder også på noe så banalt som feks rulletrappene/rullefortauene på kjøpesenter. Du står ikke stille 2 i bredden. Stå til høyre, gå til venstre. Vis hensyn. Ikke stopp og ha symøte på toppen av trappa, vis hensyn og gå litt unna.

Jeg tenker jo at samfunnet vårt ville blitt et mye snillere et om alle sammen var enige om å vise hensyn til hverandre.

 

 

 

 

1 kommentar
    1. De greiene der skjønner jeg du blir irritert på. Jeg slutter mest med folk som bor over oss, og som MÅ trampe takten til et eller annet kl 1, 2, 3…natt etter natt.. vet sikkert ikke om det men.. Jeg orker ikke si fra pga tidligere erfaring på forrige sted vi bodde var at da vi sa fra ble det verre 🙄

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg