Hvor mange i kommentarfelt har gått på trynet i vantet selv?

Vi er kommet til finale nummer 4 om noen dager. Storhamar leder 2-1 i kamper og kamp 4 skal gå i CC-Amfi på tirsdag. Jeg tar det for gitt at det blir mætt fjøs og et helt hinsides bra trøkk i den kampen.

Kommentarfelt- og twitterdommere er nå i sitt ess. Det hagler med påstander om overspill, filming, utvisninger som ikke tas, utvisninger som tas men ikke burde tas, samt kommentarer ala “filming!!!, han spilte jo perioden etter, hvor skada var han egentlig da?”

Det er veldig lite rom for nyanser i kommentarfeltene. Det er svart eller hvitt. La meg legge til at ikke alle som kommenterer/twitrer er slik, men det er til tider fryktelig lavt nivå på det som skrives. Bendik Eriksen og Puckpodden adresserte dette også i siste podcast.

 

-det er forskjell på diving og overspill.

-det går an å få hjelp av isen uten å måtte på sykehus

-situasjoner i spillets gang, og etter avblåsing kan ikke sammenlignes

 

La meg ta 2 situasjoner fra forrige finale.

-Oilersspiller i duell mister balanse og går i vantet med hue/skulder først i stor fart.

-Storhamarspiller får kølle i hjelm.

Oilerspilleren blir liggende, og får til slutt hjelp av isen. Kommentarene kommer så idet man ser samme spiller på is i perioden etter. Det er da ikke noe unormalt med dette. I den farten han gikk i vantet kan det gjøre jævlig vondt, men etter litt behandling, hvile og en liten sjekk så bestemmer man seg for å fortsette. Så kan man spørre seg: Hvor mange av de som kommenterte dette, og lignende hendelser negativt, har faktisk opplevd dette selv, og dermed har ekspertise på området for å kunne melde mye om denne situasjonen?

Storhamarspiller får en kølle i hjelmen. Jeg har enda ikke sett noen bilder som viser kølle i ansikt, men har sett så mange bildebevis komme ut i etterkant av situasjoner der spiller dømmes nord og ned på sosiale medier, at jeg venter/lar være si noe spesielt mer om akkurat det. Det jeg kan si noe om er hvordan man reagerer når man får en kølle i hjelmen/visiret (ansiktet og for den saks skyld). Du skvetter noe helt for jævlig, det trenger ikke være et skikkelig svingslag heller, og en helt naturlig reaksjon er å kaste hodet vekk/bakover. Så må det bli opp til dommerne å mene noe om den reaksjonen er legitim eller overspill. Så igjen kan man legge ut et spørsmål: Hvor mange av de som kommenterer negativt på slike hendelser ha fått en kølle slått i visir/hjelm/ansikt?

 

Når det er sagt:

Jeg personlig skulle ønske man så mye mer av feks “2 min xxx på A, og 2 min overspill på B” gitt av dommerne.

Jeg mener selvsagt heller ikke at man som supporter ikke skal ha lov å være entusiastisk etc på match. Men det er forskjell på det og på mye av det andre som skrives/menes/ytres etc.

Jeg skulle bare ønske at det ble litt mer nyanse inn i kommentering av hendelser. Det var vel i en kamp mellom Sparta og Storhamar at det var en høy-kølle hendelse der dommere ble saget i filler for å dømme en høy kølle “alle kunne se ikke var høy kølle”.. og så ble Storhamarspiller saget i filler for diving.

Så dukket noen bilder opp som krystallklart viste at det var høy kølle, og at det ikke var diving.

 

For meg har hockey alltid handlet om ærlighet og redelighet. På is og utenfor.

 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg