Hvorfor vil AP, SV og Rødt sløse bort norske pengene på helse

Det er vel noen andre partier som kanskje også burde nevnes her, men disse 3 er de partier som mer enn noen andre snakker om å ta livet at private initativ innen helse.

Jeg mener dette er en reversering av et fremskritt som har gjort at nordmenn kommer fortere tilbake i arbeid med mindre kostnader enn om man utelukkende skulle forholde seg til offentlig tilbud. Jeg kan ikke forstå annet enn at det kun er de mest ihuga tilhengere av disse nevnte partier som vil tilbake til “stå med lua i handa og håpe på hjelp” samfunnet.

 

Jeg skjønner bare ikke logikken i følgende:

Person A trenger operasjon. Han har helseforsikring på jobb og kommer til konsultasjon og operasjon inne 4 uker fra skade. Statens kostnad blir sykemeldingens tid i forkant og etterkant av operasjon.

Person B trenger også operasjon. Forskjellen er at nå har AP, SV og Rødt klart å avskaffe alle private tilbud. Person B går da sykemeldt i ukesvis/månedsvis i påvente av konsultasjonstime. Person B går sykemeldt i ukesvis/månedsvis i påvente av operasjon. Person B er sykemeldt i etterkant av operasjon.

Hvorfor i alle dager vil Støre, Lysbakken og Moxnes ha det på denne måten?

Hvorfor vil de belaste Norge med de kostnadene.. og nordmenn med smertehelvete i kø..når man kan løse det på en annen måte ved bruk av det private og offentlig tilskudd/betaling pr pasient.

 

Jeg bruker meg som eksempel.

For en del år siden, da jobben ikke hadde helseforskring viste det seg at jeg trengte en kneoperasjon. Jeg ventet 16 uker på å få henvist time til konsultasjon fra jeg gikk til fastlegen. Jeg ventet nye 16 uker på å komme på konsultasjon hos lege som skulle operere. Jeg ventet nye 16 uker på å få operasjonsdato og operasjon. Det gikk altså ett år fra fastlegen sa at “dette må fikses” til jeg ble operert. Jeg kunne vært mye sykemeldt i denne perioden, men pga stahet ville jeg ikke.

Hadde det samme skjedd i dag ville det tatt totalt 3 uker pga helseforsikringen.

 

Som et apropos også….

Jeg har en kone som fikk prolapser og aldri ble tatt på alvor av det offentlige. Det medførte årevis med smerte inntil vi lånte penger og det private opererte bort innkapslinger etc av nerver i ryggen.

Hun hadde også en ulykke der hun knakk ribbein på 12 steder, fikk 2 brudd i rygg samt skade i skulder. Det ble selvsagt akuttbehandlet, det norske helsevesen er flott der. Men skulderskaden ville de ikke akseptere at eksisterte. Dette fordi de ikke kunne se noe på vanlig røntgen/mr.

Igjen, etter lang tid med smertehelvete, gikk hun til det private, ble utredet og etter hvert operert. Nytt lån for å betale for å kunne bli frisk og kunne gå på jobb.

Poenget: Min kone ville ikke vært oppegående i dag om ikke det private tilbud hadde eksistert

 

At noen vil at det offentlige skal være eneste tilbud er meg en gåte…

 

…men klart… politikere med millionlønninger har råd til å kjøpe tjenester i utlandet de…

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg