“Kjære” Erna & co!!

«Kjære» Erna & co!!
Jeg er lærer på niende året.
En skikkelig GOD lærer faktisk, spør du meg!
Jeg liker elevene og de liker meg.
Elever lærer bedre når de har et godt forhold til læreren, har jeg hørt.
Jeg lærer dem det de behøver faglig, og jeg har stor omsorg for dem som små mennesker.
Jeg har didaktikk i både norsk og engelsk (hhv 60 og 90 stp), og 60 stp i steinerpedagogikk.
Jeg jobber på en Steinerskole.
Nå MÅ jeg innen 2025 ha PPU (praktisk pedagogisk utdanning) for å få lov å fortsette som lærer.
Og for å komme inn på det MÅ jeg ha en mastergrad.
Jeg er 46 år, er gift, har biologiske barn og fosterbarn.
Jeg har økonomiske forpliktelser, og jeg skal sørge for at barna mine har en mamma med litt overskudd i hverdagen.
I stedet går jeg i et evig hamsterhjul av stress og redsel for å ikke komme inn på hverken det ene eller det andre studiet og dermed ikke være kvalifisert mer, til det jeg har holdt på med, og elsket hvert minutt av, i NI år!
Livredd for hvordan jeg skal få det til både praktisk og økonomisk, hvis jeg i det hele tatt kommer inn!
Og enda verre, hva hvis ikke i det hele tatt??
Så svar meg gjerne på dette:
HVORDAN blir jeg en bedre lærer av å ta en master i engelsk, for å jobbe på barne- og ungdomsskole?
HVORFOR teller ikke mine ni år med erfaring, og at jeg faktisk gjør en forbaska god jobb?
HVORDAN hjelper det samfunnet at jeg sitter på skolebenken, når jeg kan være ute og gjøre en mer enn god nok jobb isteden?
HVORDAN kan dere tenke at jeg som både mamma og lærer, skal ha tid til å gjennomføre dette, samtidig som jeg skal ha overskudd til andre ting?
Jeg ELSKER jobben min!!
Og nå, «kjære» Erna og co, tar dere den kanskje fra meg!!
TAKK SKAL DERE F**N MEG HA!!
Dette er en tekst skrevet av en lærer som nå er fanget av statens tro på at man umulig kan være en god lærer om man ikke har studiepoeng nok. Staten og Utdanningsdepartementet har laget et system som gjør at mange meget gode lærere “litt opp i årene” rett og slett gir opp. De orker bare ikke sette seg på skolebenken i mange år for å lære noe de har lært bort i årevis allerede. Det kan umulig være dette dere mente Erna?
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg