Vil du ha en god lærer, eller en god student?

Jeg er ikke sikker på at regjeringen helt skjønner hva de har gjort mot lærere.

Det er ikke en lett jobb det å være lærer. Du skal være menneske, medmenneskelig, menneskekjenner, god til å formidle, god til å se alle i rommet og god til å lære bort. Det skal ikke spille noen rolle om barn har en eller annen form for diagnose eller ikke, du skal som lærer kunne håndtere dette (selvsagt med litt hjelp fra andre faginstanser) samtidig som du håndterer klassen som helhet.

Dette er det fryktelig mange kvinner og menn som gjør i dag. Det er dessverre også veldig mange som ikke gjør det.

Det siste er kanskje en av grunnene til at regjeringen la en ny plan for det å bli lærer. Forklaringen på hva og hvorfor er lang, så den gidder jeg ikke prøve meg på, men summa summarum ender vi opp med at kravet du må oppfylle for å bli lærer handler om et visst antall studiepoeng.

De man ikke har tatt hensyn til med denne nye planen er de som allerede jobber som lærere uten at de har absolutt alle studiepoengene de ifølge utdanningsdepartementet må ha for å være en god lærer…

Utdanningsdepartementet har altså klart det kunststykket å gi disse nye reglene tilbakevirkende kraft. Dette betyr jo da at lærere, gode lærere, i for eksempel grunnskolen, med mange års lærererfaring, må på skolebenken igjen for å skaffe seg de nødvendige studiepoengene politikere mener du må ha for å være en god lærer.

Du har voksne kvinner og menn med feks 10-15-20 års erfaring i grunnskolen som rammes. Fantastiske formidlere og menneskekjennere, med familier de forsørger og følger opp, som må bruke all sin tid og masse penger på å lære å bli noe man allerede er.

Jeg forstår at man ønsker å kvalitetssikre utdanningen av nye lærere, men at de har gitt dette tilbakevirkende kraft er for meg totalt uforståelig.

Du har i mine øyne 2 typer lærere. Den ene typen er flink til å lære bort. Den andre typen er flink til å lære. Jeg vil jo mye heller at barn skal ha tusenvis av lærere som er flinke til å lære bort, på tross av å ikke ha alle de studiepoengene de påkreves nå i nyere tid, enn å ha en lærer som har alle studiepoengene men ikke kan lære bort ting i særlig stor grad. Den siste typen er, igjen i mine øyne, hovedårsaken til at barn mister lære- og skolegleden totalt allerede i ung alder. Skjønner man ikke læreren, og læreren ikke fanger opp dette, ja da er løpet kjørt for veldig mange barn.

Studiepoengene er rett og slett ikke verdt en dritt om du ikke har evnen til å lære bort.

Hvor forsvant det meget viktige ordet egnethet? Hvorfor er det bare det formelle som skal telle? Det er det som virkelig er bekymringsfullt med det  politikerne har bestemt.

 

Lærere som skal undervise i matte, norsk og engelsk i ungdomsskolen må ha minst 60 studiepoeng i hvert fag for å få lov til dette. Til og med lærere som har jobbet og undervist i disse fagene i mange mange år, som mer eller mindre er som eksperter å regne i fagene, må ha dette.

De må tilbake på skolebenken for å møte kravene fra regjeringen. Og det koster penger. Og tid. De fleste av disse har gjort en glimrende jobb i mange år, og nå blir den jobben altså ikke verdsatt lenger. At de har lært bort det de skal, betyr ingenting. At de har vært gode lærere på alle andre områder teller heller ikke. Det eneste som betyr noe er studiepoengene. Hvor mye verdt føler de seg når de nå har fått denne beskjeden? 

Det største problemet i grunnskolen er jo nettopp at noen lærere ikke er egnet i det hele tatt. Elevene forstår dem ikke, og det gjør læringssituasjonen vanskelig og frustrerende. Hvor mye lærer de egentlig da i det store og det hele? Betyr det at en sånn lærer bare bør få mer studiepoeng så løser det seg? Med flere studiepoeng og mer kompetanse blir denne læreren plutselig mye bedre til å lære bort? Nei, sånn er det jo dessverre ikke.

Vi har vel alle hatt en lærer som ikke var særlig god til å lære bort. Som vi ble frustrerte over og som vi ikke helt forstod. Som gjorde fag vanskelig. Men som likevel, på grunn av kompetanse og formell utdanning, stod der år etter år og gjorde det samme slette arbeidet.

Når er det noen skal gå inn og gjøre noe med dette? Når skal det bli like stort fokus på egnethet som på studiepoeng?

I mitt hode er det slik at dersom man klarer å skape trygghet og et godt klassemiljø, så lærer barna omtrent hva som helst. Setter læreren seg selv og sine mål litt til side, og ser hva det er barna trenger, så kommer man langt. Tilpasses undervisningen til dem, og greier å se hva det er som gjør at de lærer, så har man vunnet. Ser man at de ikke forstår, endrer man opplegget. Selvinnsikt er en ekstremt viktig egenskap som lærer. Det får man ikke ved å ha masse studiepoeng.

Joda, kompetansemålene er viktig, men de klarer man å bruke så lenge man kan lese.

Hvor mange studiepoeng tror DU man trenger for å sørge for at barn har det bra på skolen og lærer det de skal?

Vil du ha en god lærer til dine barn… eller en god student..?

#skole #lærer #lærere #utdanning #studie #studiepoeng #regjering #elever #menneske #dugelighet

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg