La barn slippe de voksnes mat-preferanser

La barn være barn.

17 mai var egentlig over. Barnetog var ferdig. En lokal tilstelning var ferdig. Minstemann i huset tar med seg en klassekompis hjem fra lekeplassen (ikke planlagt besøk) for å fortsette leken litt. Det eneste som gjenstår av planer for oss var middag. Grilling. Noe vi også da gjør litt utpå tidlig kveld.

Kona spør så disse to 12-åringene om de vil ha en burger hver. Gjesten svarer ikke og fruen skjønner at her er det noe og betrygger så gjesten med at det ikke er svin i maten.. det er rent kjøtt. Det er da 12-åringen svarer «men jeg kan bare spise halal-kutta kjøtt jeg».

La meg slå det fast med en gang:

Jeg har ikke noe imot at folk, voksne mennesker, har preferanser hva gjelder mat og tilberedning av mat. Jeg ser ikke noe problem med at religioner sier noe om mat og tilberedning av mat og at mennesker rundt omkring i verden følger dette.

Jeg ønsker bare at barn skal få slippe å måtte forholde seg til slike ting, og heller få ta de valgene selv da de blir gamle nok til å forstå hva det.

Det å være vegetarianere, veganere, pescetarianer, etc, er voksne valg. Det å følge reglene for islam, jødedommen, hindusisme, buddhisme, kristendom, adventister, etc er også voksne valg.

La barn være barn.

La barn få spise hvert fall det de blir tilbudt når de er på besøk og/eller i feks barnebursdag.

La barn få slippe å måtte fortelle at de spiser ikke sånn og sånn.

Det at arrangører av feks en barnebursdag skal måtte forholde seg til klassevenners foreldres matpreferanser og dermed måtte ha 3-4 forskjellige matretter basert på det, samt da noe også tilpasset de forskjellige reelle og innbilte allergier og mat-intoleranser blir rett og slett for mye. Det blir rett og slett feil. Er det virkelig ille allergisk så sender man med mat som barnet kan spise, bortsett fra det; la barn være barn.

Dette handler ikke om å ikke respektere. Dette handler heller ikke om å ikke vise hensyn. Dette handler om å la barn være barn, samt å la de slippe å måtte forholde seg til regler det kun er de voksne som forstår hvorfor følges. Et barn forstår ikke hvorfor man ikke kan spise forskjellige ting. Et lite barn forstår ikke hvorfor kjøtt må være slaktet på en spesiell måte.

Min påstand er at barn føler seg litt utenfor når de ikke kan spise det samme som de andre når mat settes på bordet.

Det kunne ikke falle meg inn å instruere egne barn i hva de har lov å spise og ikke når de er i besøk. Jeg kunne jo feks hatt en ting med å kun spise egg fra frittgående høner. Jeg kunne da instruert minsten i å spørre om kaka inneholder egg fra frittgående høner eller ikke… og om den ikke gjorde det så måtte han spørre om å få noe annet…. slik som det faktisk gjøres rundt omkring i bursdager mht feks pølser.
Barn skal ikke måtte forholde seg til sånne valg og preferanser i det minste i besøk. Hva foreldre gjør hjemme er en helt annen sak, men når man sender ungene i besøk/bursdag/etc så får det enten være fritt frem eller sende med egen mat/kake.

 

 

 

2 kommentarer
    1. Jeg er ganske så enig. Jeg synes egentlig også at de voksne som kommer på besøk kan ha med egen mat hvis det er FOR mye styr… 😀

    2. Ikke engang jeg – som jo er voksen og vel så det – forstår hvorfor dyr må slaktes på en spesiell måte, men jeg forholder meg til det som noe slags “semi-autistisk” særtrekk som kan være nevrotisk grunnet eller hva vet jeg. Uansett trekker jeg bare på skuldrene og sier “åja”. Alle mine forsøk på å oppdra andre folk har aldri lyktes, så jeg har sluttet med det for lenge siden (annet enn når jeg skriver). Det mest praktiske er å gripe saken an med “okay, la oss se om det er noe her som du kan spise”. Altså forhandle om det. Rimelig grad av enighet i henhold til situasjonens alvorsgrad er som regel easy peasy å oppnå.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg