Lillehammer – hva gjør Forbundet?

Serien er slutt, Ringerike og Gruner er i kvalifisering, en kval som foreløpig ser ut til å bli veldig jevn.

Alle kvartfinaler endte 4-0 i matcher, så nå en liten treningspause før semi-finaler.

Jeg vet jeg sikkert kommer til å få meldinger privat, igjen, etter det jeg skriver her, men det får bare stå sin prøve. Nå er uansett sesong ferdig for Lillehammer og Manglerud Star og jeg kan ikke lenger beskyldes for å “snakke Ringerike sin sak” i den pågående sesongen.

Det har vært en snodig sesong, som før jul og opp til jul ble preget av økonomisk rot og rør fra først Manglerud Star og så «eksploderte det med Lillehammer.

Nå går spekulasjon i hva Forbundet skal og bør/må foreta seg i forbindelse med det som har foregått sesongen 22-33 spesielt på Lillehammer. Jeg forventer egentlig at Manglerud Star får en eller annen reaksjon fordi lisensreglementet er vel også brutt der. Det har hvert fall Lillehammer gjort, i tillegg til brudd på selve Handlingsplanen.

Jeg leste:

«Lillehammer forventer 0 til 3 poengs trekk”.

Vel, havner Forbundet på 0 til 3 poengs trekk på Lillehammer, ja da er ikke papiret handlingsplanen er skrevet på verdt å bruke som dasspapir engang.

Det må få seriøse konsekvenser det spesielt Lillehammer har gjort. Alt annet blir like seriøst som å tro at du kan ta med et glass vann hjemmefra, hive vannet ut i Oslofjorden, og så tro at vannstanden skal stige.

0 til 3 poeng i trekk er som å signalisere ut at “bare drit i budsjetter, økonomi, resultat og handlingsplan, gjør som dere vil, vi straffer dere bare med småtteri alikevel”. 0 til 3 poeng i trekk rimer vel og veldig dårlig med de -15 Stjernen eller Storhamar fikk for noen år siden for økonomi-rør.

 

Lillehammer:

I 2018 leverte de et underskudd på 1,9 millioner. Inntektene var på 17,3, utgifter på 19,2

Lillehammer ble da satt under en handlingsplan som sa at innen utgangen av 2022 skulle man være på pluss-siden.

2019 endte med 28 tusen i overskudd (inntekter/utgifter på ca 18,1 mill)

2020 endte med 715 tusen i overskudd (17,0 mill inntekt)

2021 endte med 545 tusen i overskudd (18,8 mill inntekt)

For 2022 var det budsjettert med 400 tusen i overskudd (inntekter på 19,4 mill).

Sommer/høst 2022 ble man så klar over at ikke alt var like rosenrødt som kommunisert ut. Sen høst/nære jul ble det så klart at Lillehammer var ca 4,0 millioner i minus.

I desember ble det så gjort en kjempejobb, og etter hva jeg vet så rundet Lillehammer året med 1,15 millioner i minus. 31.12.22 skulle de altså vært på pluss.. dessverre er de bare på 800 tusen bedre enn de var da handlingsplanen startet. Forbundet innvilger så, tydeligvis, utsettelse på handlingsplanen.

Det fortelles så, fra lederhold på Lillehammer, at det var jan-feb-mars 2022 som var helt uten kontroll, og at størsteparten av minus stammer fra da.

Det har blitt snakket og skrevet mye om Lillehammer sin situasjon (som jo er den verste), men også om Manglerud Star sin som jo også nevnes av klubber og eksperter i samme åndedrag.

Sosiale medier, som twitter og Facebook, har innlegg av diverse sorter om temaet, men det er ikke lett å holde tunga rett i munnen her, for veldig mange uttaler seg med synsing.. og ikke med fakta.

Jeg tenkte derfor en liten titt ned i klubblisensreglementet var på sin plass.

Dette er datoene Eliteserien har å forholde seg til. For de aller fleste gjelder a, b og c.. men Lillehammer og evt andre under handlingsplan skal altså rapportere 1 gang i måneden. Mange på sosiale medier har snakket om dette, og her er da det som står skrevet i klubblisensreglementet.

Hvordan i all verden fikk Lillehammer lisens for sesongen 2022-2023 om de rapporterte hver måned også januar/februar/mars/april/mai i 2022?

 

Bestemmelsen om klubblisens og hva som blir følgene av å ikke levere inn søknad og/eller ikke får innvilget lisens. Sist gang dette var i effekt var vel da Lørenskog ikke fikk innvilget sin lisens og ble flyttet ned i 2 divisjon. Narvik fikk da tilbudet om plassen i Get, men takket fornuftig nei siden deres økonomi ikke var budsjettert for Get-spill, siden det var klart i mars at de ikke klarte kval.

 

Kriteriene for lisens er gitt i disse 9 punkter. Punk 3, 4, 5 og 9 er vel ganske interessante i den situasjonen deler av norsk ishockey befinner seg i.

 

Så kommer vi til dette med poengtrekk:

Dette punktet med poengtrekk er ganske heftig om regnskap brytes ned og man finner mange brudd. Det kan bety massivt med poeng i minus ved oppstart neste sesong. Det står altså 1-3 poeng pr sak. Hvis det feks viser seg at Lillehammer ikke har rapportert ihht regler for klubber under handlingsplan.. vel da er vel hver eneste ikke levert rapport, eller feilaktig innlevert rapport, et selvstendig brudd og skal straffes hver og en med 1-3 poeng.

Et hovedmål var jo også å komme på pluss-siden..

 

Dette siste punktet jeg viser her er vel også ganske relevant.

Nå sier overskriften selvsagt at NIHF ved forbundstyret “kan” avslå søknad samt «kan» inndra en tidligere gitt lisens, så de må jo ikke gjøre det antar jeg, men det setter vel en ganske sterk presedens her om Lillehammer slipper unna sanksjoner i inneværende sesong eller før neste.

Både Ottar Eide og Tage Pettersen har sagt de har gjort alt de kan gjøre. Punkt 4 c sier vel de motsatte. Forbundet kunne, slik jeg leser reglene, ha inndratt Lillehammer sin lisens før serien var ferdig på bakgrunn av ikke oppfylt handlingsplan.

Det å inndra lisens etter serie/sluttspill er unnagjort er jo ingen straff/reaksjon noen vil bry seg om.

Hva er (var, for jeg tror den endres) i det hele tatt poenget med 4 c?

 

Se forøvrig denne:

Dette er fra 2013..

Hva får Lillehammer til å tenke 0 til 3 poeng..

Hadde det ikke vært for en kronerulling av dimensjoner siste 14 dagene av desember 22 ville Lillehammers resultat være dobbet så stort i minus som da handlingsplan startet.

 

-jeg skrev masse om Lørenskog da de ble degradert

-jeg skrev masse om Narvik da de ble tilbudt plass i Get men veldig fornuftig takket nei

-jeg skrev masse om sesongen som startet  som en %-tabell-sesong

-jeg skrev masse om Narvik som ikke forstod det alle andre forstod rund %-tabell sesongen

-jeg skrev masse om Narvik som ikke ga seg på samme sak etter Forbundet sa sitt

Hvorfor skulle jeg ikke skrive om Lillehammer og den vanskjøttel de ansvarlige har drevet med?

Trener og spillere har gjort alt de kan. Dessverre er det også de som får lide når styre ikke har kontroll.

Skulle Lillehammer klare å få innvilget lisens for sesong 23-24, og starte den med noe annet enn massivt med minus, dvs -15 til -20.. ja da er ikke regelverket verdt noe som helst.

Dessverre tror jeg også at det er slik at hadde det vært Gruner eller Ringerike som var i Lillehammer sin situasjon 01.01.23… ja da hadde vi nok sett folk i forbundet ta tak med en gang.

Jeg er glad det er inne forslag nå om å kunne trekke lag poeng basert på økonomi i løpet av sesong. Jeg liker og det at lag med dårlig EK% ved oppstart får et visst trekk automatisk. Slike ting stopper cowboy-økonomi effektivt.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg