Litt småpludder om regler før sluttspillet tar til

Regler er det alltid..

Ikke alle kan veldig mange av de..

De aller fleste av oss kan offside og icing + de mest vanlige utvisninger. Dog er det nok ganske mange som står og bæljer på dommere fordi de selv ikke kan reglene. Det er heller ikke uvanlig at hverken spillere eller trenere vet helt hva som gjelder, eller hva reglene er.

Jeg tenkte derfor liste opp noen greier… noe er nytt så ikke så rart at ikke alle har fått det med seg.

 

-hvis målvakt eller utespiller (lag A) skyver mål ut av stilling slik at det blir stopp i spillet så får ikke dette laget (lag A) bytte spillere før neste dropp tas.

-hvis et lag (lag A) skyter puck fra egen banehalvdel og motstanders målvakt (lag B) blokkerer.. så får ikke det laget (lag B)  bytte spillere før neste dropp tas.

-Powerbreak kan tas i forbindelse med utvisning, dvs idet det blåses for utvisning, men ikke mens PP spilles. (skjønt her finnes egen regler for 5-mins i tv-kamp)

– 2 + 10 for takling bakfra/boarding finnes ikke lengre.. det er enten 2, 5 eller match som gjelder

-late hit utvisning finnes heller ikke lengre.. den er nå innunder interference regel

-video kan brukes i 2 tilfeller, mål/ikke mål + utvisningssituasjoner der dommere er usikre på alvorlighet

  1. Har dommer indikert mål så må video tydelig vise ikke-mål for at de kan omgjøre
  2. Har dommer ikke indikert mål så må video tydelig vise mål for at de kan omgjøre.
  3. Har det gått tid fra mål til video viser det er mål skal klokke stilles tilbake
  4. I dette tilfelle slettes ikke utvisninger dømt i tiden som gikk
  5. Video brukes til å fastslå eller avvise goalie interference ifm mål
  6. Video kan brukes i forbindelse med utvisninger for å være sikker på straff
  7. Den eneste utvisning som kan fjernes er for høy kølle (oppdager at det er medspillers)

-2+2 for roughing finnes ikke lengre. Det er enten 2, 5 eller match

-det er ikke alltid 5+20 lengre. Blir det en gruff-situasjon der en spiller tydelig er «attacker» og en er «defender» så kan dommere gi 5+20 til attacker og så 5 min soning til defender. Men dette vil man nok ikke se ofte.

-man kan også få 5 min soning for andre brudd på regler.

Så litt om utvisningstider:

Alle kan jo:

Spiller-A, 2 min for noe: kommer innpå etter 2 min eller ved scoring

 

Ikke alle kan regler for kvitting

-får 1 spiller fra hvert lag en 2-min så kan det ikke kvittes.

-får 1 spiller fra hvert lag lik større straff kan det kvittes

-ingen kommer innpå ved scoring.. 2-min sones fullt ut

 

 

Spiller-A, 2 min for noe + 10 min dårlig oppførsel

-laget må sende mann over for å sone liten straff

-spiller A sin 10 minutter starter da liten straff er ferdig sonet, enten ved tid eller mål.

 

Spiller-A, 2 min for tripping + 2 min for roughing. Spiller-B 2 min for roughing. Tid 10:00

-dommere kvitter de to for roughing

-laget må sende over en mann for å sone spiller-A sin straff som ikke er kvittet

(kvittede straffer skal alltid sones fullt ut)

-spiller-B sitt lag scorer på 11:00

-spiller-A sitt lag blir da fulltallig

-spiller-A sin 2-min som skal sones fullt ut begynner å telle ned fra dette tidspunkt

-spiller-B har 1 minutt igjen av sin kvittede 2-min

 

Spiller 1 utvises 2 min på 10:00, spiller 2 utvises på 10:30, spiller 3 utvises på 11:00 (alle på samme lag).

-spiller 3 sin tid begynner da ikke å gå før spiller 1 sin utvisning er ferdig (mål eller tid)

(spiller 1 må da ved ferdig tid vente på første avblåsing)

-dette kalles utvisning på vent

I dette eksemplet kan dette skje:

-om 1 sin utvisning er ferdig men det ikke kommer avblåsning så er det spiller 2 som gå på is når hans tid er ute på 12:30.. og så spiller 3 når hans tid er ute på 13:00.. spiller 1 må vente til det er avblåsing.

De evinnelige skudd på mål.

Det er kun pucker som ville gått i mål om målvakt ikke stod der som skal telles.

-skudd i stang er ikke tellende skudd

-skudd i tverrligger er ikke tellende skudd

-skudd like utenfor som målvakt «redder» er ikke tellende skudd

-skudd som treffer utespiller foran mål er ikke tellende skudd

Alle mål telles som skudd.

(det litt snodige er jo om en spiller står bak mållinjen og skyter mot rygg på målvakt så er det ikke skudd…med mindre puck treffer rygg og går i mål, da er det skudd)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg