Nasjonalsang fra kvartfinaler? Selvfølgelig!!

Selvfølgelig skal det spilles nasjonalsang før hver eneste kvartfinale, semifinale og finale. De er alle kamper i sluttspillet om Kongepokalen.

Diskusjonen har gått de siste dager vedrørende nasjonalsang eller ikke i kvartfinalene. Mange komplett useriøse argumenter mot har ikke forandret min mening; Ja til Ja Vi Elsker før hver kamp i sluttspillet.

Sluttspillet er tross alt noe helt eget, det er veien til Kongepokalen. Det er gjevt å spille om retten til å kunne vinne den pokalen. Derfor skal også rammen rundt disse kampene være annerledes.

Må alt være likt da? Det er også et argument mot… etterfulgt av flere useriøse opplistinger.
Faktisk er det jo slik at det er veldig mye likt allerede i dag. Klubbene står ikke fritt til å gjøre sine egne arrangement, og da spesielt siste timen før dropp. Joda, de kan spille hva de vil av musikk etc. men tidstabell gitt av Forbund/Elitehockey er stram. 60 min før dropp skjer ditt, 40 min før skjer datt, 20 min før er det prepping, 3 min før skal hjemmelag på, 2 min før skal bortelag på.. etc.. Nå kom altså regel om nasjonalsang i alle finalekamper. Da er det ikke mer å diskutere egentlig.

Jeg tittet forøvrig på de siste 20 års finalister.. Ikke mange av  klubbene som ville opplevd stolthet og glede over Norges nasjonalsang om det kun var i selve finalen den skulle spilles.

Jeg skal innrømme gåsehud og en fryktelig stolthet da jeg reiste meg i Schjongshallen på tirsdag. Jeg sang ikke, men jeg nøt øyeblikket. Klubben min.. klubben jeg har spilt for i 40 år var endelig i en kamp hjemme der det var naturlig å spille Norges nasjonalsang før den skulle begynne.

For meg handler det om å sette en ramme rundt en match. For oss som ikke har stor hall og 3000 solgte sesongkort kan dette være noe som bringer enda flere på kamp fordi man snakker om opplevelsen på jobb/skole i ettertid.

Opplevelsen starter med nasjonalsangen og fortsetter med kamp. Det blir nesten absurd å se motstanden/argumentasjonen mot dette.
Som flere andre sier: Vi skal tiltrekke oss nye supportere.. blodfansen er på plass uansett..

En av måtene å lage ramme rundt finaler er nasjonalsangen.

 

 

 

2 kommentarer
    1. Dette er bra. Jeg visste ikke dette selv. Her i USA spilles nasjonalsangen i utide foran hver kamp i omtrent alle sporter, i hockey er knappt 25% av spillerene paa lagene fra USA. I Kanada er det annerledes selvfolgelig, mstepartne er kanadiske. De som ikke er staar aa veksler tyngde paa bena, osv. P.G.Subban synger alltid – enten det er Strar Spangled Banner, eller Oh Canada. Maalvaktene har vanskelig fr a holde seg rolige. Men, som sagt det er slik foran hver kamp. Litt ekstra for de faa kampene som spilles utendors, og da komemr det gjerne etpar jet jagere over arenaen akkurat naar sangen er ferdig, perfekt timing.

      Men Ja, vi elsker – det ville vaert spesiellt, saa den skikken er god.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg