Nei Forbundet… dette er for dårlig..

For en stund siden kom altså nyheten ut om at Forbundet var 9 millioner i minus. Det ble selvsagt slått stort opp, med rette, men ble på en måte roet litt ned ved at Ottar Eide var med på et intervju i TV2 Hockeyprat. Etter dette skrev jeg følgende:

***

Forbundet er altså kraftig i minus og må kutte kostnader.

Ottar Eide sa i intervju med TV2 Hockeyprat hvordan dette skulle gjøres, og forsikret samtidig at sporten ikke skulle lide.

Det gjenstår jo å se. Har man ikke penger så har man ikke penger. I god norsk ånd ender man vel opp med at spillerne må ha med matpakke og lommepenger på samlinger.

Nyhetene om at Forbundet må redusere (eller ikke fylle “vacante” stillinger… forklar meg gjerne hvorfor ikke ordet “ledige” kunne blitt brukt her) er ikke noen gode nyheter for omdømmet til norsk ishockey. Vi trengte ikke dette etter fjoråret med Manglerud Star og Lillehammer som endte opp med Mangleruds fall. Sparta med poengtrekk hjelper heller ikke på.

***

Så gikk det noen dager. Det var mye greier på sosiale medier om dette, også med rette, men ble på en måte roet litt ned igjen etter at Tage Pettersen var med i Hockeypodden. Etter det intervjuet skrev jeg følgende:

***

Jeg har først og fremst lyst å si unnskyld til Forbundet. Jeg var nok også en av de som ristet på hodet over underskuddet på hele 9 millioner…før jeg fikk høre forklaring fra Tage Pettersen i Hockeypodden. 6 av 9 milioner var planlagt aktivitet pga etterslep covid. 2 av 9 millioner var U20 VM i Varner Arena, som ikke var budsjettert. Da gjenstår 1 mill i underskudd. Det er langt unna de opprinnelige 9 og er i vårt samfunn med økte kostnader for alt og alle sånn sett et forståbart tall.

***

Vel, den unnskyldningen trekker jeg sånn sett tilbake etter de siste dagers nyheter om alvorlig økonomisk trøbbel i Forbundet.

Ingen (kun U20) landslagssamlinger ut 2023?

Var det ikke det nettopp dette Ottar Eide garanterte i det intervjuet han var med i?

Det at norsk ishockey har så dårlig råd (og økonomistyring) at det ikke kan arrangeres landslagssamlinger engang er horribelt (hårreisende for de som har hår).

Jeg skal ikke henge meg på kravet om at den ene eller den andre skal kastes. Jeg hater det når ledere “tar ansvar” og går. Jeg vil heller at ledere skal “ta ansvar” og bli for å rydde opp. Det er jo hevet over enhver tvil at det er noe fundamentalt feil som foregår når man for bare kort tid siden lover at sporten ikke skal lide, og så nå innstiller all landslagssatsing ut året. Hadde man penger før sommeren og ikke nå?

Norges Ishockeyforbund trenger ta en grundig selv-sjekk.

Vi kan ikke ha klubber som går på ræva sesong etter sesong økonomisk, og så samtidig har et forbund som følger opp på samme måte. På samme måte som klubber har måttet se på seg selv og hvordan de er organisert (og møter krav om en sterk administrasjon) må også Forbundet nå “start over”.

Jeg ser også at det skrives at med de tiltak man gjør nå så håper man at 2024 skal gå bra. Jeg trodde vi var forbi “håpe-budsjett” i norsk ishockey nå?

Jeg er rett og slett dritt lei av negative oppslag rundt norsk ishockey.

Det er sånn sett ikke noe merkelig at ikke store potensielle hovedsponsorer står og klorer på forbundsdøra.

Hvordan dette skal løses vet jeg ikke.

Det handler alltid om penger.

Kanskje bør man se innad i hockeyfamilien etter de som er vant til å forvalte penger.

Vi har sikkert noen av de.

 

 

1 kommentar
    1. Mye bra i det du skriver her. Kan det være en ide å få tilbake Gerhard Nilsen som øverste sjef. Tror han har tid til overs og penger kan han. Samt at han ikke er en politiker som bare trenger et springbrett videre! Så bør det også som du skriver, finnes noen i hockey verden som kan ta den daglige driften som har erfaring og kan vise til gode resultater.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg