Pisser politikerne i Fredrikstad på Stjernen nå?

Arena Fredrikstad. Arenaen som skulle, eller skal, være en multifunksjonsarena, der Stjernen hockey skal spille sine hjemmekamper. Arenaen vil ligge på Værste-området i Fredrikstad. 2 isflater, trenings og kamparena, også stor nok til håndball og innebandy.

Litt sånn omtrent står det skrevet på wikipedia om Arena Fredrikstad.

-ide om arenaen lansert i 2011 som ny byarena

-bygging vedtatt i Fredrikstad bystyre i 2016

-bygging vedtatt oppstart 2020, ferdig til bruk i 2024 (senere sagt 2025)

men….

-ble det oppstart i 2020, neida.. det ble det ikke…

-det ble ikke oppstart i 2021 og 2022 heller… og det skal vel sånn sett snø oppover samt arrangeres et østfold-derby der Stjernen og Sparta supportere står hånd i hånd på tribben og synger heia de røde og de blå i samstemt kanon før det kommer noe oppstart i 2023 heller…

 

-Værsteavtalen inngås som avtalt

-Tenk så genialt det hadde vært med folkeavstemming om Arena Fredrikstad

-Værste-direktør matt av nytt forslag om utsettelse

-Nok et forsøk på taktikkeri og trenering av prosjektet sier Stjernen

 

Dette er essensen i noen av de overskrifter som kommer opp om man googler Arena Fredrikstad.

Jeg husker jeg satt og så på en valgsending på facebook fra Fredrikstad der Arena Fredrikstad ble diskutert. Jeg ble i løpet av sendingen positivt overrasket over ordlyden, for det var ikke “om” det skulle bygges, det var “når”.. som kom ut av politikerne der.

Men, dette var selvsagt før valget…

Pipa får alltid en annen lyd etter valg. Dessverre. Da må opposisjon som regel se realiteter i øynene… og de som regjerte før valg må dra til seg tilbudene igjen, og håpe velgerne glemmer 3,5 år senere når nye hoser skal gjøres grønne ved neste kommunevalg.

 

Stjernehallen ble åpnet i oktober 1970… og er således noen få måneder yngre enn meg. Jeg er heldig som kan si dette, på tross av alle mine skavanker etter mye ishockey i et 53 årig liv, jeg holder meg bedre enn Stjernehallen.

Med- og motspillere er enig. Publikum er enig. Journalister er enig. Stjernen-frivillige er enig; Stjernehallen er ikke bra nok lenger. 

 

Jeg snakket med en som vet mer enn meg om hva som foregår lokalt i Fredrikstad, og sa at det var jo positive signaler.. men er et stykke derfra til spaden er i bakken.. Da var svaret :

“Nja, her er det rimelig klart fra begge sider. Alle vil bygge, men ikke til hvilken som helst pris. Anbudsrunden går ut to uker etter valget. Sinnsykt dårlig timet spør du meg. Høyre nekter å bruke mer enn 300 millioner inkludert fradragene og vil ha et privat samarbeid. Det medfører i praksis ny reguleringsplan, nye anbudsrunder og ny arkitektkonkurranse. Da snakker vi mange år med utsettelser. I tillegg har det vært prøvd tidligere uten at noen private har villet bli med. Samtlige på rød side sier at den skal bygges som et kommunalt bygg uansett pris. Sinnsykt å si i disse tider, men det er lovnaden. Ikke sikkert de vinner valget, men dersom de gjør det har de ikke noe valg. Da må den bygges. Med så store ord og lovnader blir det tidenes fall for den siden dersom de ikke leverer.”

 

Jeg personlig får litt Drammen-følelse over dette. Ishockeyen kommer med ide om hall til en overkommelig pris. Politikerne kaster seg på, men argumenterer selv for at det må bygges bandy-hall sammen med hockeyhall. Prisen kommer, politikerne synes det blir for dyrt, politikerne skrinlegger hele greia.

Jeg trodde Fredrikstad var neste hall som ville komme. Som en reaksjon på det ville Sarpsborg smelle opp en byarena de også. Ringerike har også ordlyd fra politikere om “når” og ikke “om” hva gjelder ny hall ved siden av den gamle.. men det har vært valg her og selvsagt… så inntil spaden er i jorda henger jeg personlig litt på gjerdet her med feire-pilsen.

 

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg