Politikerprofitører: Rike på skattebetalernes regning?

Bukken og havresekken er et dekkende ord.

De aller fleste har vel fått med seg Rødt, AP og Sv’s, med Moxnes, Støre og Lysbakken i spissen, sitt korstog mot de såkalte velferdsprofitørene i denne valgkampen. De snakker og snakker om disse menneskene som etter deres syn har sugerør rett inn i statskassa i sin gjerning av drift barnehager og omsorgstjenster.

Jeg skal ikke skryte på meg å vite den totale sannhet her, for det er mye forretning og firmaer sammen med driften av de reelle tilbudene..men jeg henger meg litt opp i at det fra stortingsrepresentanters hold snakkes veldig nedsettende om mennesker som gir et tilbud til det Norske folk som hvert fall AP og SV ikke klarte da de regjerte.

Så tenkte jeg… Hvordan står det til med stortingsrepresentantene da.. Gjør de som de gjør eller gjør de som de sier?

 

Hva slags “sugerør” har de inn i statskassa?

 

Lønna til en stortingspolitiker er 956 463,- dette er en årslønn de selv bestemmer.

Lønna betales hver måned, også i de 3 månedene stortinget er sommerstengt.

En stortingspolitiker kan ta ekstrajobb/ha ekstrainntekt i de 3 månedene uten avkorting i lønn

Stortingspolitikere har en fratredelsesytelse verdi 240 tusen over 3 mnd

Politikere som ikke får seg jobb kan søke om etterlønn i inntil 12 mnd etter de første 3 måneder. Dette har en verdi på i overkant av 630 tusen (66% av lønn)

Under permisjon beholder stortingsrepresentantene lønna i 14 dager.

Det er mulig å søke om forlengelse ved sykdom og kan i teorien innvilges i opptil 4 år.

Om en stortingspolitiker dør får familien lønnen utbetalt i 4 mnd.. verdi ca 315 tusen

Utgifter til begravelsen dekkes av stortinget

Stortingspolitikere som bor lenger unna stortinget enn 40 km får tilbud om gratis skattefri leilighet i Oslo. Stortinget har (og betaler for) 147 sånne leiligheter i Oslo

Alle som bor i pendlerbolig kan kreve pendlertillegg på 89,- pr dag de oppholder seg i boligen på grunn av vervet.

Det er ingen begrensinger på utleie av egen bolig mens man bor i stortingsleiligheten.

Stortinget dekker flytteutgifter ved start verv og slutt verv. Pakker du selv får du 2700,- for jobben

Stortinget dekker reiser til og fra hjem ved åpning/avslutning verv, sommer og høst, samt en gang i uken.

 

I tillegg dekkes en masse jobbrelaterte greier mot fremvising av kvitteringer og innlevering regninger. Noe som jo har blitt skjerpet og skjerpet etter diverse lurifaksgreier, fiktive reiseregninger etc.

Hva som mer finnes vet jeg strengt tatt ikke. De har vel meg bekjent en sterkt subsidiert kantine? Møtemat opp og i mente. Skattefri drosje etter 22.00 på kvelden.

 

Jeg tror jeg bruker ordene fra en bompengemotstander i Stavanger når jeg adresserer politikerne, og da spesielt de mest profilerte av de: Nå må dere komme dere ned på jorda igjen. Det virker ikke som om noen av dere er i stand til å skjønne hvordan grasrota i Norge har det. Det er kanskje vanskelig når man alene har inntekt som er større enn vanlige norske familiers inntekt samlet.

Jeg har sagt det mange ganger, og jeg mener det fortsatt. Stortingspolitikere bør ikke kunne sitte mer enn 2, max 3 perioder før de må ut i vanlig jobb en 4-års-periode for å kjenne på kroppen hva de har vedtatt.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg