Riveplaner i Hønefoss – kjør på for min del

“Hønefoss sitt særpreg smuldrer bort” ble det skrevet i kommentarfelt til en artikkel om Ringerike kommunes planer om å rive bygg de eier for å spare inn på svært høye driftskostnader.

(foto-snipp fra Ringerikes Blad)

Jeg tok en titt på artikkelen.

Hvis det er dette som oppfattes som Hønefoss sitt særpreg.. vel da synes jeg vi kan bytte særpreg.

Jeg er enig i at det er litt synd å rive “villa’n” i sentrum, men om det koster mer enn det smaker å ha den gående…ja da er det ingen vei utenom. Jeg er 100% sikker på at det ville bli etablert et nytt sted der rusavhengige kan komme og få litt hjelp, ro og en vask om det ender med riving av villa’n.

Gymsalen på Hønefoss skole. Jeg drev med apparat-turn for 45 år siden, tro det eller ei, og vi trente i den gymsalen. Den og tilhørende fasiliteter var slitne allerede på slutten av 70-tallet. Ei heller er det bygget noen arkitektonisk perle der det ligger ut mot elva på skoletomta. I tillegg ligger torturkammeret til skoletannlegen vi gikk til der.. nuff said

Gamle delen av Eikli skole. Mormor gikk der. Mamma gikk der. Jeg gikk der. Ungene mine gikk der. Den delen av skolen er gammel, slitt, og ikke passende i dagens hverdag for noen. Flott tomt, kan gjøre mye med.

Asbjørnsens gate 12 og Hjertelia har jeg null forhold til… men bare synet av spesielt den hvite kassa får meg også til å gjenta meg selv… hvis det er særpreget man er så tilhenger av… vel, da er jeg på kollisjonskurs de-luxe mht hvordan Hønefoss sentrum skal oppfattes og se ut.

 

For meg er det ganske enkelt slik: Hvis utbyggere vil kjøpe tomtene, rive og bygge opp nytt moderniserte bygg innenfor reguleringsgrenser gitt, så selg , selg, selg.. Bli kvitt bygningsmassen med alle penger som netto. Nye bygg skaper arbeidsplasser, kanskje tilflytting, handels- og skatteinntekter.

Det å leie ut disse byggene må man selvsagt også gjerne gjøre… men da må kommunen leie de ut med hud og hår uten en eneste økonomisk forpliktelse mht vedlikehold etc. Det går ikke an å sitte i kommentarfelt og med ene handa klage på offentlig sløsing, og med den andre ville leie ut og beholde store driftskostnader.

 

Jeg er enig i hva en skrev. Riv gamle delen Eikli skole og etabler by-parkering der som kan serve sentrum + stadion ved større arrangementer. Gjør gjerne det samme med gymsal Hønefoss skole. Skal vi få antall biler inn i Hønefoss sentrum ned, ja da må parkeringsmuligheter også etableres.

 

Forslag til Ringerike kommune fra meg:

Ved Leiv Vidar ligger en grusbane. Den brukte vel Hønefoss Sportsklubb en stund. Hva med et digert parkeringshus der, som har shuttle-buss til sentrum. Det huset kunne huset buss- og togpendlere samt alle andre som trenger sette fra seg bil utenfor sentrum til en grei kommunal kost (ikke privat parkeringsselskap)

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg