1-0 scoringen til Storhamar.. burde vel strengt tatt ikke skjedd

Storhamar – Ringerike 3-1 er ikke noe overraskende resultat. Det er hvert fall ingen på Ringerike med bare et snev av kunnskap om hockey som tror at man drar fra Hønefoss til Hamar for å “hente poeng”. Skal man vinne borte mot Storhamar, ja vinne i det hele tatt i Fjordkraftligaen som underdog, som jo Ringerike er, ja da må marginene være med og ikke mot.

Jeg har ikke for vane å kritisere dommere eller dømming. Jeg synes også at altfor mye klaging og sutring kommer av at man ikke kan reglene ordentlig, og at dommerne som kurses hvert år i reglene som oftest har rett når man bryter ned en hendelse og ser på den. I tillegg, dommerne dømmer det aller meste der og da, og ikke på skjermen med 14 repriser som oss tilskuere hjemme i godstolen.

Men, når det er sagt, 1-0 målet til Storhamar i går burde nok aldri ha blitt godkjent.

Det overrasket meg litt at ingen blåste da hendelsen skjedde.

Det overrasket meg enda mer at ikke dommerne vasket ut målet etter å ha snakket sammen.

En av fire må ha sett den dytten/taklingen i ryggen.

Jeg var på biltur i går, men hadde en liten pause akkurat da dette skjedde, og var umiddelbart enig med kommentatorer på kampen som utbrøt “oi…. det der skal jo være utvisning”.

Kommentator fortsatte vel med at “dommerne kan vel ikke gjøre noe med dette nå”.. der er jeg ikke enig. Jeg mener bestemt det er slik at målet ikke er godkjent mål før pucken droppes og spillet på nytt er i gang. Inntil da tror jeg hoveddommere kan konferere selv og med linjedommere og er i sin fulle rett til å gjøre om sin avgjørelse basert på samtalr om evt hendelse.

Med det i minne… jeg mener dommerne skulle konferert i går, og kommet opp med 2 min på Solem for feks boarding og da 2 min pp for Ringerike i steden for en i sekken.

Det ble ikke slik. Da får man gå videre. Kampen gikk som den gikk.

Det går ikke an å argumentere med at absolutt alt ville blitt annerledes om det hadde blitt pp og evt mål her, men klisjeen om at mål preger kamper er selvsagt riktig.

… og jada, det skjedde en del andre ting også, men det er her “sliding doors” greia kommer inn.

(Sliding doors var en film som viste hvor stor forskjell det kan være på et livsløp basert på hvilke valg man tar. I den filmen viste de hva som skjedde med en kvinnes videre liv basert på om hun gikk til høyre eller venstre ut døra på t-banestasjonen)

Det samme er det med denne kampen.

1 – kampen gikk som den gikk med det målet godkjent.

2 – ingen vet hva som hadde skjedd om målet ikke ble godkjent.

(Andre hendelser i matchen har jeg ikke sett, jeg var som skrevet tidligere på tur. Ser at det skrives at ditten og datten skulle blitt dømt/ikke blitt dømt.. det får bare være.. slik er det alltid basert på hvilke supporter- (og øl) briller man har på seg)

 

Vet at et slikt innlegg kanskje åpner opp et kommentarfelt jeg ikke liker… Det kunne vært interssant å se om man klarer diskutere hendelser uten å komme med sjikane av dommere.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg