1 og 3 minutts utvisning på tavla i herrekamp

Når man trodde man hadde sett “alt” på hockeybanen så skjer det noe som får hjernebarken til å hoppe litt rundt og så sende beskjeden ut i frontallappen (eller no) som sier “er det der lov, kan man gjøre det?”.

I kampen Narvik – Gjøvik så skjer det en hodeløs (pun intended) takling på stilling 1-3 og 2:26 igjen av tredje. Nyman på Narvik tildeles 5+20 for takling mot hode… og i tumultene straks etterpå får Hovland en 2-minutter for roughing.

Da spillet er igang igjen ser jeg at på tavla står det 3 minutter… Det har skjedd noe kvitting, men jeg trodde ikke det var mulig å sette ned en 5-minutter slik som det.

Men det var det jo… Det er en egen regel som gjelder de siste 5 minutter og i spilleforlengelse.

Jeg klipper den rett ut av regelbok for ikke å kludre med teksten.

 

19.3. SISTE 5 MINUTTER OG SPILLEFORLENGELSE
Når, under de siste 5 spilleminuttene av ordinær tid og når som helst i spilleforlengelsen, ved samme stopp i spillet
en liten straff (eller dobbel liten straff) blir idømt en spiller på lag A og en Stor straff blir idømt en spiller på lag B, skal
de tre (3) minuttene (eller ett minutt) i forskjell umiddelbart sones som en «stor straff».
Dette gjelder også når samtidige straffer ikke inntrer, med de ovennevnte eksemplene. Laget må plassere den
straffede spilleren eller en erstatning på straffebenken umiddelbart.
Den aktuelle tiden som skal spilles i undertall settes på straffeklokken som tre (3) minutters eller ett (1) minutts
utvisning og sones på samme måte som en stor straff. Denne regelen skal brukes uavhengig av styrkeforholdet
mellom lagene på isen på det aktuelle tidspunkt.

 

Litt mer praktisk sagt:

Lag A får 5 min, lag B får 2 min = 3 minutter på tavla

Lag A får 5 min, lag B får 2+2 min = 1 minutt på tavla

 

I begge tilfeller spiller B i overtall den tid som er på tavla uavhengig av mål siden straff skal sones som “stor straff”.

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg