KRF…Hng…what are they good fååår…

Absolutely nothing….say it again..

Altså…det står altså skrevet i nettaviser og sikkert papiraviser at Krf’s mer eller mindre hovedsak ved dette valget og ved neste stortingsvalg skal være å hindre søndagsåpne butikker. Krf skal altså bruke alle sine medlemmer og velgeres stemmer (ca 12345 stykker) til å kjempe for å holde den bibelske hviledagen hellig. På søndager skal det ikke jobbes!!! Basta bom!!

Vel…bortsett fra på bensinstasjoner selvfølgelig…og bortsett fra på kiosker og gatekjøkkener…og bortsett fra på kinoer…og bortsett fra på Plantasjen og plantasjenlignende etablissementer…og på Brustadbuer….og bortsett fra på restauranter og kafeer…og bortsett fra på sykehus og lignende yrker med vaktordninger…og hvertfall bortsett fra på buss, trikk, tog og fly…

Jo mer jeg tenker over det så er ikke den bibelske helligdagen så hvilehellig lenger… Jo mer jeg tenker over det så bruker egentlig Krf og deres mest ihuga tilhengere bibelens ord der det passer seg best og sånn bortsett fra det så ser vi litt forbi den.. Det er godt med en kjempegrill med løk og rekesalat på Flå på vei hjem fra fjellet er det ikke Hareide? Det er greit å få tanket bilen på Sokna før hjemturen fortsetter er det ikke Hareide? Det er litt gull å dra på Deli’en på hjørnet etter ferskt brød på søndagskvelden er det ikke Hareide?

Hva er det egentlig Krf er redde for? At vi som allerede nå ikke går i kirka skal fortsette med det hvis det blir åpent på søndager? Er de redde for at for mange studenter skal få jobbe ved siden av studiene? Er de redde for at det går til skogs med rekrutteringen til Ten-Singen? Er de redde for at bibelbeltet skal måtte stramme inn og lage to nye hull?

Jeg tror at søndagsåpne butikker vil regulere seg selv. Jeg har litt tro på at markedet ordner dette selv.. Jeg har absolutt ingen tro på bibelspolitisk overformynderi fra en broilerpolitiker som Hareide som skal daske kristendomsheftet på låret og utbasunere at et miniputt-parti skal bestemme over flertallet basert på en historie nedskriblet på papyrus en gang for lenge lenge siden..

Og forresten… Jobber du på søndager Hareide? Skriver du taler? Jobber du i hagen? Diskuterer du politikk? Hva er så forskjellen på det og at butikkene er åpne? Presten jobber jo forresten..nå ligger han riktignok på sofaen resten av uka…litt sånn turnus som julenissen, men dog…

Hareide, det blir rett og slett litt jalla det å kjempe for søndagsstengt når dine egne folk kun jobber på søndager…

#krf #politikk #søndag #åpent #stengt #jalla

2 kommentarer
    1. Personlig er jeg imot søndagsåpnet butikker fordi jeg unner de som jobber i butikk fri en dag også. Også har jeg (også) hørt argumentene om at det er å mange som kunne tenke seg å arbeide på søndager uansett. Men jeg tror ikke løsningen er så enkel. På sikt tror jeg matvareprisene ville ha steget enda mer. Kanskje kunne noen butikker hatt åpent – men hvem? Nei – jeg vet ikke. Vanskelig spørsmål. På prinsipielt grunnlag har jeg fått mer og mer sansen for Staten som vi har i Norge – og dens reguleringer. Jeg har vært i et “fritt” USA og et Tyskland hvor du kan kjøpe øl i kiosker døgnet rundt. Men jeg tror ikke det hadde vært noe hos oss. Men jeg er ikke sikker – mer på “vet ikke” – fordi jeg ikke vet konsekvensene. Men praktisk hadde det jo vært. Hva med søndagsstengte kirker?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg