Hvor vanskelig er det egentlig å si takk og smile?

Det er søndags morgen og tankene vandrer litt rundt igjen. Hvorfor, jo fordi jeg jeg nok en gang i går stod i en kassa-kø og observerte kunde som behandlet den som jobbet som noe mindreverdig enn en selv. Det var ikke det at det var noe overhøvling eller noe, det var mer grynting, mumling, overlegenhet og null besvarelse på kassa-betjeningens smil og høflighet.

Hvor vanskelig er det egentlig å si takk og smile?

Er det en ting vi har satt høyt her i oppdragelsen av våre barn så er det høflighet og folkeskikk. Her i hjemmet sier vi "ja takk", "nei takk", "takk" og "takk for maten" med den aller største selvfølgelighet til hverandre. Dette, med mer, gjør at vi også drar med oss høfligheten og folkeskikken ut i samfunnet.

Les: En bitteliten hverdagsglede.

Min bittelille hverdagsglede gjør jeg fortsatt, med like stor overraskelse som resultat. Det viser seg å være svært overraskende for mange, det å bli vist høflighet, men kanskje smitter det litt av på andre. Jeg ser jo at mange ikke er vant til at jeg møter deres smil med et smil, deres høflighet med min høflighet samt mitt "tusen takk" for deres utførte jobb for å gjøre min dag bedre etc.

Men igjen; Hvor vanskelig er det egentlig å si takk og smile?

Det er min personlige mening at mange rett og slett har glemt bort at oppdragelse også betyr innførsel i simpel folkeskikk. Det å oppføre seg ordentlig mot andre mennesker kan kanskje virke håpløst til tider, men jeg tenker at om bare mange nok drar med seg folkeskikken fra begynnelsen av så kan vi få et hyggeligere samfunn.

Folkesksjonen for folkeskikk! er et innlegg jeg skrev for en stund siden. Der finnes og endel andre innlegg rundt samme tema, samt grelle eksempler på det motsatte. Klikk og les.

Tusen takk for at du leste. Tusen takk for at du eventuelt delte innlegg.

Jeg liker hvertfall å tro at jeg er med på å gjøre andre sin dag bedre ved å møte de med et smil, si hei, snakke høflig, si takk og ønske de en god dag/kveld når jeg går. Det er jo ikke vanskelig i det hele tatt.

Hvor vanskelig er det egentlig å si takk og smile?

#samfunn #oppdragelse #folkeskikk #høflighet #takk #takke #smil #vennlig

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg