Når NHO’s egne medlemsbedrifter søker om fritak fra lockout…

Da har du som forening bommet litt.

Jeg skal ikke skryte på meg å ha satt meg tusen prosent inn i striden sykepleierne nå er inne i opp mot sine private arbeidsgivere.

Men:

Det jeg mener å ha fått med meg er at sykepleierne har ment at dette er en strid mellom de og sine arbeidsgivere og at de på ingen måte ville la det gå utover tredjepart.

De har derfor streiket slik at arbeidsgiver har merket det, mens det store publikum ikke har merket stort til det.

Men så;

Arbeidsgiverne har nå gått til lockout. Ett skritt norske arbeidsgivere har vært meget restriktive med å gå til historisk.

Lockout er på en måte arbeidsgivers måte å si «Vi har ikke flere argumenter, vi gidder ikke mer: Lockout. Godta det vi dikterer, ellers….».

Det interessante her er jo da at NHO’s egne medlemsbedrifter begynner å søke om fritak fra lockouten fordi de mener at å stenge sykepleiere etc ute er en fare for liv og helse for pasienter/brukere. Dette har arbeidsgivere tydeligvis ikke tatt nok stilling til…eller kanskje bryr de seg ikke hvis de ikke får sin vilje?

Jeg tenker at lockout egentlig er noe vi burde avskaffe som mulighet i tariffspørsmål. Arbeidsgiver sitter i utgangspunktet med all makt fra før av, og da blir det litt kokkos i mine øyne at de også kan dra «Tuppen og Lillemor kortet» og si «jeg vil ikke leke med dere mer» når de ikke har flere argumenter igjen.

Jaja..

min mening nok en gang..

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg