Hva slags forholdsregler kan/skal lagene ta?

Jeg sitter og ser på diverse poster på Facebook at folk nå harselerer med at det er meldt dårlig vær til helgen og at Stavanger kanskje burde ta noen forholdsregler ihht dette. Jeg får ut ifra at dette kommer laget fra vest til å måtte leve med i lang lang tid.

Det er sagt mye om det som skjedde, inklusive fra meg, men kort gjengitt så hadde ikke Stavanger noen beskjeder på at flyet ikke skulle gå. Ja, det var meldt ruskevær, men det er det stadig vekk i vest, og Pia sin verste påvirkning var ikke spådd før etter Stavanger normalt skulle dratt. Det er derfor ikke været i seg selv som var force majeuren i denne saken… det var de ekstra tøffe vindene som kom tidligere enn spådd, som gjorde at fly ble innstilt,  som var force majeuren.

Storhamar-saken man hinter til er således ikke lik. Storhamar visste at drittværet, og kanskje innstilling, ville komme da de hadde planlagt avreise og spurte så hva de skulle gjøre. De fikk da beskjed om at det var tid å komme seg til Stavanger på andre måter og måtte derfor bare dra for å ikke miste poeng pga no-show.

 

Hvis vi nå ser bort ifra disse 2 sakene og heller ser på helheten for alle lag.

Hva skal man kunne kreve av lagene?

Hvor mye forholdsregler skal man kunne kreve av lagene?

Hva skal man kunne kreve av alle lag som egentlig skal fly til match?

Billetter blir bestilt i god tid for å holde kostnader nede. Kanskje er det ikke billetter man ikke får refundert? Kanskje er det billetter man ikke får flyttet på? Alle slike opsjoner er kostnadsdrivende for billetten.

Skal presedensen for lag som skal fly til/fra Stavanger/Narvik/Tromsø være at de må avbestille/flytte hvis værmeldingen, når det nærmer seg dato, sier at det blir ruskevær/skikkelig vær, bare fpr å være på den sikre siden?

Skal man kreve at lagene bare bytter til buss/tog, selv om værmelding sier at “det bør gå”?

Det er viktig å huske på at når man skal kreve noe av lagene så må man kreve noe av alle… og ikke feks bare av de lagene som har økonomisk ryggrad til å tåle avbestilling, ny transport kjøpt dyrt, overnattinger, bespisning etc.

Hvor går evt grensen for hvor lang tid i forveien lag må dra? re-bestille? Avbestille osv?

Det er videre på langt nær alle som har hockey som primær-jobb.. og derfor må ta fri en ekstra dag for evt slike krav. De spillerne må man og tenke på når man mener noe om hva man mener regler skal være, og hva evt lag skulle gjort.

Fremfor alt må man også huske at det er milevis forskjell på å dra 2 timer tidligere med bussen som allerede er bestilt, kontra å bytte flytid.. for alle lag.

 

Spørsmålene må jo da være ut til folket:

Hvor mange dager før match skal/må lag gjøre om reisemåten sin basert på værmeldingen?

Skal det kreves at alle lag kjøper billetter som kan gjørs om som en del av det å spile i EHL?

Skal det være et krav til klubb/lag at spillere må kunne ta 1-2 dager ekstra fri når som helst basert på værmeldingen pga reisemåten til match?

 

Og til slutt:

Mener dere seriøst at Ishockeyforbundet gir Stavanger fordeler fordi Tore Christiansen var delaktig i at landslagene kunne gjennomføre samlinger?

 

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg