Hvordan smakte pinneschøttet?

Jeg må bare….

Det var rett og slett nesten slik at vi mutet nrk-sendingen i de få minuttene det var før Grevinnen og Hovmesteren kom på skjermen i år. Han kokken som var med der snakket konstant med sch-lyd på alt som ikke skulle ha en slik lyd. Jeg klarer bare ikke.. jeg grøsser på ryggen når jeg hører spesielt voksne som snakker slik. (og nei, ikke alle som gjør det har talefeil)

Jeg tenkte derfor det var på tide å legge denne teksten (som kommer litt lengre ned) ut igjen, i håp om at enda flere folk tar tak i dette og gjør noe med det, for dette er en uting.

Jeg er selvsagt 100% uenig med språkrådet eller andre som sier at dette er en utvikling av det norske språk. Det er det ikke. Dette er en forkvakling av det norske språket. Jeg mener at trening på dette i barneskolen godt kan byttes ut med mye av det rare greiene de driver med der i dag.

Denne «talefeilen» kan man øve på. Man kan rette på barna når de sier feil. For det er feil.

Så; Here we go again!

Kan vi ikke være så schempe-enige som det går an om å bli enige om å slutte å ødelegge det norske språket?

Jeg vet et det er godt med schylling og påmfri.. Jeg vet det er godt med mammas schøttkaker.. Jeg vet det er digg med pizza med schøttdeig og løk før dere skal på schinoen og se en film…vel etter at dere har schørt 5-6 schilometer for å komme dit da.. Kanskje møtte dere en schenning på schinoen og som dere pleide å tulle med var schæreste med deg og kompisen da dere var små.

Kanskje var det så gøy å møtes igjen at dere inviterte med schenningen hjem på kveldsmat med ost og scheks til dessert. Kanskje hadde dere det så morro på schøkkenet med mat, deig og schevling til å lage scheks istedenfor å schøpe de, at dere setter på litt musikk og danser schinn mot schinn og utover kvelden nok en gang ser ut til å vekke schærligheten til hverandre.

Så kommer den schekke tiden da du slipper å se på drømmedama med schikkert.. Du slipper å treffe henne ved å schøpe ting der hun jobber. Du slipper jogge schilometer på schilometer for å imponere henne med formen din. Kanskje ender dere opp nakne sammen og du finner ut hvor hun er schilen….og kanskje…men bare kanskje får du lov til å “besøke” kjeden hennes.

Dette schære norske befolkning….Dette er en schip utvikling…!

(Ja, det er forskjell på muntlig og skriftlig. Det vil derfor være mulig å finne grammatiske feil hos alle, det er dog noe helt annet enn å uttale ord slik de ikke skal)

Det går ikke an at det er den veien vi går. Vi kan ikke sitte og se/høre voksne mennesker på tv snakke på den måten. At man ikke hører forskjell.. næh.. tror jeg heller ikke på. Noen har selvsagt en diagnose… men jeg tror det er med dette som med alle som påberoper seg allergier av alskens slag..

Nåvel..

Nå er det snart over med pinneschøtt og tilbehør for denne gang. Vi beveger oss mot mer normale middager ala schøttkaker, schyllinggryte, pizza med schøttdeig og løk, schinesiske vårruller, schøttgryte,  etc.. Romjulen skal også benyttes til golfspill på simulator under schinoen samt faktisk også gå på schino og se Aquamann sammen med kidsa på 20+.

Etter nyttår begynner den schedelige ventingen på våren, grønt gress og varme. Inntil da skal jeg kose meg med schempespennende ishockeykamper i sluttspillet.

Urgh…

 

 

 

 

 

1 kommentar
    1. Vi er flere som sliter…tenker ofte på Per Egil Hegge (språkeksperten i Aftenposten) som også bekymret seg over utviklingen….han så for seg problemer som når jenta stakk innom sykkelrepratøren og ville a fikset scheden. Ikke bra😅

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg