Hvorfor går det alltid fortere i den andre køen?

Det slår aldri feil

For noen dager siden var jeg på Nordbysenteret og handlet. Ikke mye men litt av det vi bruker en del av her i huset, kylling og ost, som jo forøvrig koster en formue i Norge. Man skulle trodd at hver enkelt kylling i dette landet ble håndvugget i søvn pluss fikk daglig brystmassasje av barmfagre budeier før de går til “slakt” og vinger/bryst brukes. Ost er jo så dyrt at hjemmelaget pizza begynner bli luksusvare.

Nåvel, det var ikke det dette skulle handle om.

Jeg var altså på Nordbysenteret, er ferdig handlet og går til kassen. Der havner jeg i en lett uorganisert kø inn mot 2 kasser som er åpne. Du blir litt rådvill av sånne køer, men følger du strømmen mot kassen deler den seg gjerne rett før man er fremme ved kassen. Det skjedde ikke denne gangen. Damene foran meg gjorde ingen tegn til å velge, de holdt seg svakt til venstre, men ikke skikkelig i venstre kø… så jeg spurte da, siden jeg kunne gå frem på høyre side, om de ville gå der eller om de ville bli stående i venstre kø?

Det satte i gang en tenkeprosess gitt. “Tør vi det da?” De vurderte køen foran på begge sider, tittet på mengden varer, tittet på min vogn og så ut som de kalkulerte skikkelig. De endte til slutt med å si at “jo, vi går til høyre, der er køen kortest og de foran har minst varer”. Det var selvsagt helt greit for meg, de var jo foran meg i køen. Damene smilte og så veldig fornøyde ut de.

Da jeg pakket varer etter å ha betalt stod damene fortsatt i kø…..

Er det ikke alltid sånn? Det trenger ikke være lang kø engang. Det åpner opp en ny kasse på butikken, du trekker et lettelsens sukk og flytter deg dit sammen med den foran deg.. og så blir du stående. Kortet til den foran deg virker ikke. Den foran deg skal handle på vegne av en forening og husker ikke kontoen. Et eller annet skjer så den opprinnelige køen går fortere unna. Så kommer tvilen: Skal du bli stående? Flytte varene over til andre siden?

Det at den andre køen går fortere unna skjer jo mange andre steder en butikken og. Hva med når det er kø på motorvei med 2 filer. Du sitter dønn og ser den andre siden bare fise unna. Du blir dritt lei og bestemmer deg for å bytte fil. Du finner en luke, og vips… da står den siden etter kjørte 30 meter mens din opprinnelige side begynner fise unna. Så kommer tvilen.. bytte tilbake? bli stående?

Slike ting gjentar seg alle steder vi må stå i kø. Det går alltid fortere i den andre køen. Tvilen kommer: Skal jeg bytte? Skal jeg ikke bytte?

Jeg, jeg har begynt å gi f*** i å bytte. Står rolig.

Bytte kasse gjør jeg bare om jeg havner først i den nye kassen.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg