Jeg var glad i fotball jeg…

På en dag som denne, da det skal spilles en relativt stor fotballkamp, så har jeg ikke tenningen slik som så mange andre har. Jeg har rett og slett ikke gnisten lenger. Men, det kan nok hende jeg gjør et forsøk på Liverpool – Tottenham, Champions League finale i kveld.

Jeg var nemlig glad i fotball en gang.

Jeg spilte selv engang. På et av norges beste knøtte- og lilleputtlag. Dengang det var stor bane, 11 mann og ingen 7-milsgrense. Vi var i finale etter finale på hele østlandet i flere år. Jeg var en del av de to lagene som vel var de siste knøttelag som vant/tapte på straffekonk i Norge. Fossekallen knøttecup i 1980 mot Romsås. Jeg fortsatte spille helt til jeg var 17 men så gadd jeg ikke mer. Da ble det for seriøst for en mosjonist-ungdom. Startet opp igjen på et B-lag et par år senere og hadde det moro i mange år med det. Jeg var nemlig fortsatt glad i fotball.

Høydepunkter i hverdagen var å tusle/sykle opp på puben og se fotball med gutta. Alfred-pub. Pizza og øl. Engelsk fotball. Tøffinger som spratt opp igjen etter en takling og fortsatte spillet. Ble det en hodeskade så var det ut på linja, surre en bandasje rundt hodet og utpå igjen. Vi hadde et skikkelig miljø for å spille fotball for moro samt se på fotball fra England.

Men så begynte noe forandre seg.

Samtidig som flere og flere utlendinger tok sitt inntog i engelsk liga så begynte tv vise mer og mer fra Spania og Italia for eksempel. Det lokale laget rykka opp og lønns-spillere ble hentet inn. Innsats og “blø for drakta” ble en snakkis og ikke bare noe fotballspillerne gjorde. Filmingen startet også i England. Ikke mye, men litt. VM kom og gikk med skuespillere og jålebukker istedenfor barske fotballspillere med Brasil og Colombia i spissen for latterlige prestasjoner.

Jeg fikk mer og mer nok.

Det lokale laget hadde spillere som hevet store lønninger og nærmest leverte fra seg tørr drakt etter endt kamp. Heldigvis forsvant de etter hvert, dessverre samtidig som laget forsvant nedover i divisjonene.

Jeg prøver hvert eneste VM å se litt fotball. Se på stjernene for å se noen prestasjoner. Forrige VM fikk jeg egentlig bare beviset på at Neymar for eksempel er en skrulling som ødelegger sporten.

Jeg er veldig glad i VAR

Jeg er en av de som er tilhenger av VAR rett og slett fordi jeg er dritt lei fotballen slik den er i dag. Det jukses, trikses, filmes, manipuleres og gjøres ting som ikke har noe på fotballbanen å gjøre og som rett og slett bringer sporten i vanry. Det verste; Det gjøres av de største stjernene, heltene, idolene. Det gjøres av de som skal inspirere barn og ungdom til å mosjonere, trimme, være i bevegelse og kanskje gå etter en karriere hvis de er gode nok og treningsvillige nok.

Det er skammelig og burde ikke være slik.

Men; Med VAR sitt inntog så er det kanske lys i tunellen. Jeg tror det bare trengs ett eneste stort mesterskap av kaliber EM og VM samt en sluttspillsrunde i Champions league med VAR og et sett nye regler for å få bort mer eller mindre all form for filming med/og/eller medfølgende tåpelig irriterende og latterlig gressrulling.

En hovedregel som må inn er : All form for VAR-påvist filming medfører 5 kampers karantene. Enten der og da eller i en gjennomgang etterpå om dommer ikke fikk det med seg. Spillerne må vite at de blir tatt.

Tenk deg en situasjon som dette:

Første kamp i VM med nytt sett reglement. Neymar “glemmer seg bort” og filmer innenfor 16-meteren. Dommer dømmer straffe, peker på øret, løper til skjerm, kommer ut på gress igjen, viser skjermbildetegn, vinker til seg Neymar, viser diving-tegn, drar opp det røde kortet og vips der er Neymar ute resten av matchen og i de påfølgende 5 kamper…dvs mer eller mindre ferdig i VM.

Hvor mange fotballspillere hadde fortsatt med sånt da? Ikke mange tror jeg. Men da må FIFA ville ha bort filmingen og juksingen. Jeg tror dessverre at det eneste spillerne forstår er strenge karantener.

Hva også med:

En ny regel jeg også gjerne skulle sett: Må man ha medisinsk behandling, altså den svampen med mirakelvann eller isspray, så medfører det automatisk en 5-minutters venteperiode på sidelinjen. Tror ikke så mange “rullere” hadde blitt liggende da. Dette sammen med karantener for filming tror jeg ville rydda opp mye.

Dette er nå min ærlige mening om hva som må til.

Sånn som det er nå kan det jo ikke være.

Helt bak mål at trenere for barnelag må starte opp etter ferien med:

“Nei, vi skal ikke etterligne de spillerne, for det de driver med er usportslig oppførsel”.

 

Mvh

En som en gang var veldig glad i fotball.

 

Ps! Håper på en god match i kveld.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg