Jeg har pels !!

…og kvitter meg ikke med den…!!

Debatten raser i media…

Pelsdyrnæringen er bra… Pelsdyrnæringen er dårlig… Pelsdyroppdrett er avlegs.. Pels er ut… og pels er inn… men da må den være falsk… men den må ligne mest mulig… så ingen ser forskjell… På barrikadene mot pels kjemper mange… de demonstrerer… de skriker… de skråler… ingen hører egentlig hva de sier… og så er de ute… det er litt kaldt….

Øverst på lista over motstandere står denne gang en dame… en relativt ung dame… en engasjert ung dame… Hun står å argumenterer for sitt syn… Hun følges og applauderes av en haug av likesinnede… Hun har kledd seg for anledningen… Den litt kalde anledningen…. Hun har på seg gode og varme Uggs på bena.. Uggs som er laget av saueskinn.. men selvfølgelig fra sauer som har dødd av naturlige årsaker…som har levd lange og lykkelige liv i fjellsidene rundt omkring i verden… Denne unge damen med de lange flotte bena har på seg en skinnbukse…av ku-skinn….for kuer er jo ikke søte…da går det fint…og i tillegg bruker man bare skinn fra kuer som er fanget i det fri på høsten…  For å unngå å fryse så tok hun i dag på seg den fineste nyeste dunjakken sin..den som er så god og varm… den som har dun som er plukket av levende gjess….i et annet land…for da er det jo ikke så nøye..  Videre har hun en topp, en skjorte og en lue…fra Kina… helt sikkert laget av voksne godt betalte fabrikkarbeidere der borte… men de er gode og varme da…

Da protestmaskinen er ferdig for dagen så bestemmer hun og tre venninner seg for å gå å spise pizza… De er sultne etter all demonstreringen…

De finner en koselig restaurant i nærheten. Til forrett bestiller de kyllingvinger.. Kyllingvinger lages som alle vet bare av de kyllingene som dør helt av seg selv under klekkingen eller rett etterpå når de setter frø i halsen… Venninnegjengen bestemmer seg så for å dele en pizza med biffkjøtt på til hovedrett.. Men poengterer selvfølgelig til kelneren at de kun vil ha sånt kjøtt som er kjøpt på butikken…som ingen dyr har dødd for at vi skal få… Venninnegjengen koser seg lenge og vel…men bestemmer seg så for at nå er det på tide å gå hjem… Opp av skinnveskene -utelukkende laget av gamle og syke krokodiller, antiloper og zebraer- dukker så opp de flotteste lommebøker av samme materialer, regningen betales og venninnene drar så til sine respektive hjem.

Den relativt unge engasjerte damen setter seg så sammen med samboeren sin utpå kvelden og begynner å diskutere hva slags mat de skal ha til jul dette året…da samtidig som de nyter fredagstacoen sin -med kjøttdeig fra en butikken som selger kjøttdeig som ikke kommer fra dyr- og ser på “Klokka, minutt for minutt”… Diskusjonen er heftig i stuen.. Samboeren ønsker i år å spise ribbe fra frie griser som fanges i et dalsøkk litt bortenfor Voss…mens vår unge engasjerte kvinnelige debattant ønsker heller å dra på tur til en gård som har en pinnekjøttskog og kutte ned noen pinner til årets julemiddag.

Middagen må de i år lage en uke før jul for 22 desember setter de seg på flyet og drar til syden…

 

#pels #skinn #protest #demonstrere #kjøtt #mat #moral #dobbeltmoral #satt #på #spissen #humor

 

Ps! jada… det kunne vært en ung mann…

Ps! Ps! jada…jeg vet at ikke alle er sånn…

Ps! Ps! Ps! …men noen er sånn… tro det eller ei…

9 kommentarer
    1. Mange er sånn…..og merinoull fra Australia ,de dem lager UGG av of sånne myke gode gensre av DE er det nesten mer synd på enn mink og rev….de blir kastrert ved å klippe av dem bjellene..uten bedøvelse..eller knytt et tynt tau rundt så de dør av mangel på blod-ballene altså–ikkje dyrene for de skal jo klippes av halen…uten bedøvelse…og når de klippes går gjerne et øre med….eller de får bank eller blir slått—-pelsdyr i Kina blir flådd levende for da blir pelsen mer glansfull….
      Og Haifinne suppe er så godt….men vi gidder bare kutte av finnen og la haien drukne….eller bli spist av sine artsfrender…
      Eg bruker ikkje pels eller Merinoull…..ikkje Uggs eller kosmetikk testet på dyr,,,,ingen kaniner har noen gang bedt om en makeover…….
      Desverre tar eg livsviktige medisiner som er testet på dyr, og eg er takknemlig for eneste mus <3
      Eg prøver å være mest mulig økologisk og organisk....det er ikkje lett da myndighetene lurer oss til å tro at maten vår og egenpleie samt vaskemidler osv er godt sjekket og at ingenting er farlig...
      Eg spiser kjøtt og fisk og egg osv fordi eg mener at skal dyr være mat må vi kunne bruke hele dyret..ikkje bare som klesplagg eller noe annet fjollete...Jo eg bruker skinnsko.....,men de fleste skoene mine kommer fra dyr som vi spiser.....ellers har eg mer joggesko i goetex uten skinn:)
      Dunjakke er uaktuelt pga ribbingen av gjess og ender....men eg har arvet pels og sovet med dunputer fordi eg ikkje visste bedre.
      Gjebruk er forøvrig helt ok i mine øyne.....dyrene får det ikkje bedre av at eg kaster pelsen eller mamma eller dunputene eg har fått en eller annen gang før eg visste hvor jøvlig tippene hadde det ;//
      Og har eg fått en gave som er testet på dyr som ikkje kan byttes...blir heller ikkje det bedre for dyrene av at eg kaster det....men eg kjøper jo ikkje det igjen.
      Eg støtter IKKJE dyremishandling på NOE plan -vi bør ikkje ha pelsfarmer....eller folk som har det usømmelig på gårdene sine...vi skal være takknemlig for alle dyrene vi får mat fra...og som desverre hjelper oss i å finne medisiner som gjør at noen av oss kan leve lengre enn vi eller skunne

    2. cuskima: Godt sagt 🙂 Dog leste jeg et argument vedrørende pelsfarmer.. Om Norge forbyr, blir det ikke da større etterspørsel et annet sted? Bør vi ikke heller da jobbe for enda bedre forhold her? Eller?

    3. ps
      eg har alvorlig tastaturdysleksi da eg har en USA MAC med norsk tastatur men bokstavene er ikkje alltid der de er på en PC hahaha
      Eg hører hva du sier…og er tildels enig…men hva MÅ vi ha pels for?
      De færreste av oss bor en plass det er SÅ kaldt…og de som bor slike steder…de bruker hele dyret…
      Pels i fra farm er KUN kosmetisk og de har det fælt….man kan ikkje temme dem eller slippe dem ut-de er rovdyr og skadedyr…
      I det store bilde selger vi veldig lite pels på verdensbasis.
      Og før i verden hadde vi en pelsbutikk like ved min fars resturaunt som hadde to etager…..så ble det 1 etg og i dag er butikken 1/4 av hva den var da eg var liten…..sier ikkje egentlig det noe?
      Folk handler mye mindre pels enn før
      Vi har sjeldent pelskåper og slik i dag unntatt hos kjendiser og eldre damer….
      Heldigvis er det ikkje så populært å lage persianer som er aborterte lam for da får man den fine tette krøllete pelsen.
      mye av sauskinn og pels vi handler i Norge er ikkje Norske produkter..les bare her
      http://www.aftenposten.no/amagasinet/Ut-med-pelsen-5354762.html

    4. cuskima: jeg er hverken for eller imot jeg..jeg ser endel rariteter med begge standpunkt.. Jeg ville bare, med teksten, påpeke det faktum at veldig mange protesterer etter “søthetsgraden” på dyrene.. Og derfor står ingen på barrikadene for kuer feks 😉

    5. Eg likte veldig godt teksten din
      Eg sku ønske at gårdene var litt bedre for dyrene…..kyllingfarmer er egentlig verre enn pelsfarming:/
      Eg er oppvokst ved en gård og de dyrene er veldig lykkelig hvertfall. Kuene har navn og går ute så lenge som mulig. Sauene er på fjellet og vi syns det er fælt når de dør på beite,men det hadde de gjort om de ikkje hadde vært på en gård om du forstår
      Vi kan ikkje slippe fri alle domestikerte dyr….det er umulig…..men vi kan trappe ned pelsfarming og kyllingfarmer…hadde de hatt det vakkert hadde vi ikkje hatt resistente bakterier og ecoli i dem i dag eller små kyllinger som blir tvangsforet og lever hele livet nesten uten å kunne gå eller hele og hele ca 38 dager helvete

    6. jammen hvis vi alle sier det skjer jo ingenting…hvis vi boikotter og nekter dem å tjene penger så må de jo kanskje legge om drift osv
      I hope so:))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg