Absurd musekrangel på facebook!

Skal man le eller skal man grine?

I går hadde 2 av 4 barn lagt seg for kvelden og fruen og jeg hadde satt oss godt til rette i sofaen da det gikk i katteluken og inn smatt lillepus med et stk levende musedyr hengende i munnen. Hun løp rett ned i underetasjen for å spise opp musa etter den sedvanlige lek og seigpining først. Vi fikk heldigvis jaget både katt og mus ut igjen etter litt bråk og strev..

Det er nemlig slik at har du sånne rovdyr i huset så må du regne med å få litt av hvert dratt inn. Lillepus er mest glad i å fange dyr hun kan spise.

Cleo er egentlig så mett hele tiden at hun ikke gidder fange mus for å spise de. Cleo fanger det jeg kaller grønnsaksmus, for de spiser de ikke, for bare å leke litt.

(han bare soler seg)

Nåvel.

Museopplevelsen i går fikk meg til å tenke på den mest usannsynlige krangelen jeg noensinne har lest og sett på facebook. Historien var altså at ei jente hadde funnet en pjusk mus i innkjørselen sin og tok den inn i huset for å pleie den. Hun la ut i det vide og brede om denne lille musa og fikk all verdens gode råd av like gamle venninner på FB. Musa fikk vann og mat, pleie og varme men livet stod rett og slett ikke til å redde. Innen denne tid hadde jenta navngitt musa, og venner og bekjente kommenterte med RIP og “uff så trist” osv ved dette ekstremt triste dødsbudskapet. Alt var liksom som det pleier ved et familiært dødsfall da plutselig ei jente kommenterer: “Idioter, det var ei mus, et skadedyr, dyr som ødelegger, etc” og det var da det begynte…

Museliv ble sammenlignet med menneskeliv… Mus ble menneskifisert.. Jenta som hadde kommentert fikk høre at om hun noensinne fikk slag og lå på gata så håpet de at folk bare gikk forbi og lo.. Jentene beskrev hverandre som litt av hvert.. Flere og flere meldte seg på og forsvarte jenta som reddet musa… Flere og flere meldte seg på og beskrev de som ønsker mus og gnagere dit peppern gror som nærmest mordere. Museliv ble sammenlignet med uteliggerliv.. Redder du livet til en uteligger så får du jaggu redde livet til ei mus og… Munnhuggeriet ville liksom ikke stoppe heller…

Jeg kan ikke si annet enn at dette tror jeg er den mest psyko og absurde krangel jeg noensinne har sett..

Hvis ikke den oppvoksende generasjon har mer å drive og bekymre seg for så tror jeg Norge er i trøbbel…

Og ps! neste gang du vil dra ei mus inn i huset så spør pappaen din om hva han synes.. Da tror jeg han gjør som meg: Feiebrett og en kjempesleng så musa får sett Hønefoss fra lufta før den lander i hekken som mat for biller og andre åtselsetere..

#mus #skadedyr

12 kommentarer
    1. Så dette her jeg også, men datt av diskusjonen lenge før den utartet seg skjønner jeg i ettertid. Men det blir ofte slik på sider som handler om “dyrebeskyttelse”, mange er rett og slett misforstått beskyttelse av dyr. Hvorfor skal de på død og liv redde alle hardt skadde dyr, eller veldig syke dyr. De slipper mye pining og vondter om de fikk slippe isteden for å reddes.

    2. Fanatisme enten det gjelder det ene eller det andre ….kan bli ganske voldsomt. Dyreplageri har jeg lite sansen for, men å lage drama på liv og død (I dobbel forstand) over ei mus som ikke overlevde til tross for intens pleie……Alt for å få oppmerksomhet og “medlidenhet” – kanskje til og med uten å være klar over at det kanskje er DET det handler om?

    3. åhh neii, jeg som nett har åpnet katteluken igjen etter sommerens mareritt med levende fugler som ble tatt med inn.Jeg ble hermed minnet på å lukke døren til rommet med katteluke….Må man, så må man, jeg synes det er helt utålelig å finne huset fullt av mus-levende eller døde….

    4. Nå er det faktisk ikke en mus du har tatt bilde av, men en spissmus. Dette er ikke en gnager i det hele tatt, slik som mus er, men tilhører insekteterne. Spissmus er fasinerende dyr, og hvis man tar seg bryet med å google og lese litt om de så kanskje man blir glad neste gang man ser en spissmus. 🙂

    5. Du har nok rett i det – vedrørende jenta som tok vare på musa! Tror ikke det ble gjort med noen baktanke….Jeg tenker mer på motivene vi har for å legge ut noe på facebook (eller blogg). Motivet er jo sjølsagt å få oppmerksomhet i en eller annen form – og DET i seg sjøl er ikke nødvendigvis negativt. Så spørs det HVA slags oppmerksomhet vi ønsker.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg