E16’s Dødskart….. med løsninger…!

Skumle greier… og nope.. dette er ikke vikinggravene jeg var med å registrerte på Hringariki i sin tid…

Dette kartet stod i Ringerikes Blad for noen uker siden… det viser hva som har skjedd i trafikken de siste 10 årene i distriktet vårt. De forskjellige prikkene viser hardt skadde og drepte.. hadde de satt på feks gule prikker på kartet for å vise alle kollisjoner som har skjedd på de samme veiene vi ser her så ville vi alle nå sittet med et psykedelisk blasst blikk og ikke vært istand til å gjøre noe resten av dagen…. Jeg lurer forøvrig på hvem som har dette som jobb?… Hvordan så den stillingsannonsen ut? : “Statens Vegvesen søker”..  “Er du glad i å sette prikker på et kart? Da har vi jobben for deg”… “Stillingen inneholder noe venting…men generelt må du nok påberope deg å klistre prikker på kartet daglig”.. “Lønnstrinn 34 med mulighet for opprykk til 38 og fri lunch”…

Nå er det dessverre slik at mange av disse prikkene på kartet kommer av rett og slett ræva kjøring….så jeg frikjenner ikke en eneste en av sjåførene som sitter å fikler med stereoen i pankikk pga dansebandmusikken som plutselig kom på…som mister siggen sin på gulvet og bare må plukke den opp mens de kjører i 80 km/t… som snur seg mot de i baksetet og snakker eller skal rette på noe… som kjører for fort på snøføre…. som får sladd og kontrasladd pga uvettu kjøring… som kjører av veien pga skeivt syn pga lommebok i høyre baklomme….og av disse grunnene havner oppi og lager ulykker med ille og fatale resultater.. MEN… mange av disse ulykkene kommer også av at veiene rundt omkring er rett og slett for dårlige… de er ikke dimensjonert og laget for den trafikken som skuffer igjennom distriktet daglig og i helger…. Veiene her er evolusjonen av de gamle kjerretråkkene som eksisterte og bare har blitt til veiene vi har i dag… Graver man opp skikkelig så er jeg sikker på at man finner rester av lurendreiere og svindlere som ble lynsjet og drept på veien tidlig på 1700 tallet…

I en perfekt verden ville jo Statens Vegvesen, Jernbaneverket, Regjeringen og Viggo Ree blitt enige om å hurtigbehandle hele smørja og sette igang med å få jernbane og ny E16 bygget samtidig…før kartet over her blir helt blått…men vi må nok, på tross av at vi alle sammen er skattebetalere og dermed arbeidsgiverne til politikere og byråkrater, pent nødt innse at det kommer ikke til å skje før Storelva brenner,  HBK vinner Champions League og Norge vinner VM i ishockey i samme året. Det går rett og slett for tregt. Tilogmed Statens Vegvesen kommer til å klare å somle frem en ny veg, kanskje en flott en tilogmed, før Jernbaneverket klarer å bestemme annet enn at det skal brukes skinner der toget skal gå….

Så med alt dette i tankene….så kan jeg jo ikke annet enn å hjelpe til litt… rett og slett spare skattebetalerne for penger… og liv…

Vips… her er forbedringene… Her er tiltakene som kommer til å spare menneskeliv… For hvis du kommer til samme konklusjon som meg at menneskeliv er mer verdt enn dyreliv…uten at da gis tillatelse til å ta med mitraljøse ut i skogen for litt target-practise så er det menneskelivene vi snakker om å spare.. At vi samtidig sparer litt tid gjør jo heller ikke noe… En viss Fred Harald Nilssen kommenterte i Ring Blad at det det var da ikke noe poeng for Hønefossinger å komme fortere inn til køen i Oslo på morgenen… vel, min kommentar til det er at de gjerne skal komme levende inn til køen i Oslo….og levende hjem igjen og… Hva er så de brillefine tiltakene jeg mener skal hjelpe? Vel, det skal jeg da med glede fortelle:

Hønenkrysset må flyttes 100-200 meter mot Hønefoss. Dette krysset er på en bakketopp og er et hasardiøst kryss sommer som vinter. Det hjelper jo heller ikke at sultne tungtransportsjåfører tilogmed på vinteren parkerer midt i bakken for å gå på epleslang.. Et planløst kryss/rundkjøring på sletta 100-200 meter nærmere Hønefoss ville fjerne det meste av de situasjoner som skjer her… Ikke penger? Gå til Olav Thon… Si krysset kan hete “Olav Thon krysset”…

Steinsletta må gjøres bedre og bredere… jeg har innsett at å bli enige med bøndene om en “ny steinsslette” kommer til å ta så lang tid at innen de blir enige så har vi fått flyvebiler…eller tilogmed en ny jernbane….så trikset her blir nok å utbedre…lag bredere veg… lag tilogmed en midt-deler.. dere kan ta den midt-deleren dere har satt opp i bakken ved Vik…der det meg bekjent aldri har skjedd en eneste ulykke.. Hvem i all verden godkjente bruken av de pengene og oppsett av midt-deler på dette området? Har den/de noensinne vært i området? Kuriositeten med ny midt-deler er jo at det nå har vært mange nestenulykker fordi oppstart midt-deler er plassert på en snodig måte… du må kaste bilen unna… Hurra for planlegging..

I bunn av Viksbakken (se mitt punkt 1) så ere bare å lage en tunnell.. som da kommer ut i andre enden slik at den går rett over i en ny flott bru (se mitt punkt 2) som igjen knytter seg til eksisterende E16 litt bortenfor Rørvik.. Hvis man er i tvil om at det går an å lage tunnell her så anbefaler jeg en tur til Bergen… Fjellene der ser ut som de rene Sveitserostene slik at billister skal slippe å kjøre kronglete kollisjonsfarlige veier rundt fjellet og heller kjører flotte tunneller igjennom.. Det går og an å ta seg en tur til Oslo for planleggerne i SVV å se på tunnellene der selvfølgelig… men ikke gjør det på fredag eller søndag…eller på ettermiddagen i det hele tatt egentlig…da sitter du nemlig i kø over Sollihøgda når du skal hjem…

Etter dette kan SVV få pause inntil billistene har passert verdens 8 underverk, Nestunnellen, og svingene igjen begynner.. Da er det bare å sende anleggsmaskinene rett til skogs..(se mitt punkt 3) og i rettest mulig linje få knyttet seg til veien igjen ved utgangen av tunnellene rett før Vøyenenga. Legg veien i dagen… legg den i tunnell… gjør hva dere vil… Kanskje dere tilogmed får masse penger av Olav Thon så han slipper all trafikken over høgda og dermed kan gå søndagstur helt uforstyrret.. På dette strekket er vi igjen tilbake til spørsmålet.. menneskeliv versus dyreliv… Jeg stemmer nok engang for menneskeliv.. for trygghet..

Vel kjære lesere… jeg sier meg ferdig… grovplanleggingen er gjort. Værsågod!! Nå kan detaljplanleggingen gjøres. Jeg skal ikke ha en eneste krone for dette engang.. Jeg tipper jeg har skavet vekk 6-7 år av tidsbruken på dette prosjektet nå på noen få minutter.. Dagens politikere kan herved peke nese til foregående regjeringer og kalle dem treiginger… Statens Vegvesen kan avbestille snittene de har bestilt til grovplanleggingsmøter i de neste 6 år..penger spart der og.. Jeg har også her elegant hoppet bukk over hipp-hipp-hurraa gutta….altså ordførerne i Hole og Ringerike… de har ikke noe å komme med alikevel.. Dette må tas av Regjering, SVV, Jernbaneverket….og Viggo Ree…

Et hett tips dog… ikke bland inn han fjotten fra Fylkesmannens kontor…

 

…….er også et hett tips….

3 kommentarer

Siste innlegg