Jobber ikke du i helgene…?

Ække du lærer da?

Det er helg og telefonen ringer hjemme hos en som jobber i den lokale banken.. Han tar opp telefonen, sier hei, lytter og svarer så vennlig at “du må nok ringe meg på mandag i arbeidstiden for å få lån og råd om din privatøkonomi”, så sier han “hadet” og hører ikke noe mer om dette den helgen.

Det er helg og telefonen ringer hjemme hos den lokale bilmekanikeren. Han tar opp telefonen, sier hei, lytter og svarer så vennlig “du må nok nesten ringe meg på mandag i arbeidstiden for å få satt opp service og EU kontroll på bilen din”, han sier så “hadet” og hører ikke mer om dette den helgen…

Det er helg og telefonen ringer hjemme hos en som jobber i det lokale reisebyrået. Han plukker opp telefonen, sier hei, lytter og svarer så vennlig “du må nok ringe meg på mandag i arbeidstiden for hjelp og råd om din neste ferie”, så sier han “hadet så bra” og hører ikke noe mer om dette den helgen..

Det er helg og telefonen ringer hjemme hos en som jobber på det lokale legekontoret. Han tar opp telefonen, sier hei, lytter og svarer så vennlig “du må nok ringe meg på mandag i arbeidstiden for råd om hvilke vaksiner du bør ta før din neste ferie”, så sier han “hadet” og hører ikke mer om dette den helgen.

Det er helg og telefonen ringer hjemme hos en lokal sivil-ingeniør ansatt i et stort lokalt firma. Han plukker opp telefonen, sier hei, lytter og svarer så vennlig “du må nok ringe meg på mandag i arbeidstiden for å få utført beregningene på dette bygget du ønsker å sette opp”, så sier han “hadet” og hører ikke mer om dette den helgen.

Det er helg og telefonen ringer hjemme hos en lokal lærer. Hun tar opp telefonen, sier hei, lytter og svarer så “du må nesten ta kontakt med kontoret på mandag”, så lytter lærer igjen og svarer så “jada jeg vet at det er barnet ditt det gjelder men jeg har også barn og en familie jeg har lyst å være sammen med på kveldstid og i helgene”, så lytter lærer enda en gang og svarer så “selvfølgelig skal vi ta tak i dette når vi kommer på skolen på mandag”, så lytter lærer enda en gang før hun svarer “jada, jeg skjønner at du er fortvilet over at barnet ditt henger etter i norsk men det får jeg ikke gjort noe med nå…jeg må nesten gå nå for middagen blir kald og mann og barn venter på meg”… Så sier lærer “hadet” men i motsetning til alle andre så hører hun masse mer om dette den helgen…for før middagen er ferdig har lærer fått sms om å snakke mer om det samt en sms om at en mail er på vei sånn at hun kan lese den i morgen, altså på søndag, for å være forberedt til en snakk på mandag..men de kan ikke snakke i arbeidstiden for da er den bekymrede foresatte på sin jobb… I tillegg har læreren i løpet av helgen besvart 10-11 sms og tatt 2-3 samtaler fra foreldre vedrørende alt mulig elevene trenger neste uke…som de fikk lapp om i forrige uke…og ved skoleårets start…rett og slett pga samvittighet og gode ønsker for elevene… Men, enkelt og greit: Hva får deg egentlig til å sende en sms klokka 23.17 på kvelden med forventning, ja nærmest krav, om svar før 07.30 påfølgende morgen?

Hvorfor mener man at en lærer er fri til å kontaktes med “skole-stoff” i helgene?, på kveldstid?, før 08 om morgenen?, ja nær sagt til alle døgnets tider? Er tiden din mer verdifull enn en lærers? Gjør man det fordi man vet det ikke kommer en regning i posten for konsultasjonen?

Skjerpings folkens! Å være lærer er ikke en lett jobb. Å være gift med en lærer er flott, men det innebærer å se mye jobbing hjemme…det innebærer mye telefoner osv på ettermiddager.. men la oss få ha kvelder og helger ifred..

#lærer #fritid #elever #foreldre #sms #respekt #familie

16 kommentarer
    1. pappa ( faren til søskene mine) aldri hørt ham ikkje svare en telefon om skole og elever i hele sitt liv…..han hadde alltid tid -uansett, fremdeles nå da han er snart 77 og jobber enda på oppdrag for en skole, han er for smart og rastløs til å være pensjonist. Han elsker lærer yrket. Nå er han lærer for voksne da så kansksje det er litt anderledes, men han hadde unger før da vi vokste opp og var rådgiver i tilegg til første datalærer i Norge som kunne sette opp systemer så de leide ham ut til Den Norske skolen i Spania 🙂
      Ellers er eg enig.unntaket er nok håndverkere og bilmekanikere…de er så opptatt med å hjelpe alle at deres egne hus og biler ser jo fffff ikkje ut hahahaha

    2. cuskima: hehe… Jeg tenker på prinsipp jeg da 🙂 Det må gå an å tenke litt før man forstyrrer andre..som feks å spørre seg selv om man selv ville likt å bli forstyrret på fredagskvelden med et jobb-relatert problem.

    3. Eg er helt enig….bare vet av erfaring at noen har vanskeligere for å slå av enn andre….og lærere er desverre noen av dem….samme med eiendomsmeglere….trust me…
      Folk vet jo at du har rett,men stopper dem ikkje alikevel 😀

    4. Det er dessverre sånn dagens samfunn har blitt. Vi er alt for tilgjengelige med “medbragt telefon” i alle situasjoner. Jeg bruker min mobil som en helt vanlig hustelefon i helgene… ikke hver gang den kommer inn fra bilen fredag ettermiddag heller. Jeg er av prinsipp ikke tilgjengelig til enhver tid.

    5. Hey! Long time no see- <3 og helt inne på å mene skikkelig mye igjen. Jeg er også lærer, men her var dette en større utfordring før. Vi bruker mye tid på foreldreopplæring på Its'learning(som er den lms vi har) og gevinsten er at det som før kom på tlf og sms, kommer dit. Det krever at foreldre får opplæring, og ikke minst at vi responderer ganske kjapt, INNENFOR kontortid. Men hey- fjellet kommer jo til Mouhammed når en bare kategorisk nekter å dele ut annet enn its-nic. Sliter mer han tømreren jeg er gift med....

    6. Lærere gjør en flott jobb det er ingen 8.00 til 16.00,de har ikke så lang skoleferie som mange skal ha det til,de jobber mye for å klargjøre alt til skolen starte opp igjen i august.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg