Jim’s matblogg !!

I dag: Hjemmelaget pizza fra bunn !

Det er lørdagskveld igjen og nok en gang har undertegnede meldt seg frivillig til å stå for middagen. Hm..hørte jeg endel bakhoder slå i asfalten nå av ren og skjær dåning og besvimelse fra nær sagt alle som kjente meg og mine kulinariske talenter i 20-årene…? Som alle kokker så er jeg og veldig opptatt av at her skal det gå riktig for seg så først må antrekk og accessories på plass…

Dagens hjemmelagde pizza, for den er jo hjemmelaget når jeg lager den hjemme, skal lages med standard kyllingkjøttdeig, saus, pure, sopp og ost. Det meste av dette hadde jeg jo i vårt velfyllte spiskammers men soppen måtte jeg ut å plukke.

Heldigvis har vi naturen tett inntil husveggen der det lykkelugvis for oss vokser sopp..det er bare å få plukket de i riktig tidspunkt. Når så alle ingredienser er i hus er det bare å kjøre igang.. Eller.. Først tar vi et oppgjør med “lage pizza fra bunn” uttrykket. Jeg synes rett og slett Hellstrøm og compani bør ta seg ei bolle på dette punktet. All pizza lages jo fra bunn.. Å lage den fra topp ville jo bare bli tull og tøys..for

..prøv å begynne med osten for så å prøve å skli fyll, saus og bunn innunder der..

En god hjemmelaget pizza trenger

Kjøttdeig… Jeg velger kyllingkjøttdeig..som jeg så krydrer med mine tre dypt hemmelige kryddere..

som vist.. Neidaaa… Bare kødder…

Etter steking og krydring ser kjøttdeigen slik ut…

Så tilsettes og røres den plukkede soppen lett inn..

Så kommer et key moment.. Tilsetting av saus. Her må man bruke en nensom hånd..som om man rører noe inn i en krem. Faller du for fristelsen til å bruke mix-master er du ille ute…

Jeg klarte meg selvfølgelig veldig bra fordi jeg rørte inn med venstre og tok en slurk av duggfrisken med høyre. Når du så er ferdig med å lage fyllet så er det på tide og lage bunnen.

For å få en god og luftig bunn pleier jeg, i ekte italiensk ånd, å snurre deigen over hodet…

Slik… Dette garanterer et godt resultat. Etter litt “hvor mye lunka vann var det igjen” så er bunnen blandet, knadd, klasket i benken, melet, kjevlet og lagt i panne.

Sorry…glemte å ta bilde før neste trekk… Som jo er å ha på tomatpure..

Dette kan gjøres på flere måter.. Jeg velger å bruke skje. Den passer nede i glasset med pure og er således meget hendig. Utsmøringen gjøres med lette og småfrekke bevegelser.

Neste steg er fyllet og osten.

Og vips… Ferdig til steking en stk hjemmelaget pizza.

Smakte godt gjorde den og.

Passer utmerket godt sammen med en duggfrisk!

Neste uke: Helgrillet flyndre på en seng av grovkutta reddiker…

Neida, bare kødda..!!

#mat #pizza #hjemmelaget

9 kommentarer

Siste innlegg