Snilleste gutten på sovesal 1…..er tatt i juks!

Så var vi ikke en perfekt idrettsnasjon alikevel. Moralens høyborg har sprekker, store sprekker, i grunnmuren. Hovmod står for fall. Gjør som vi sier, ikke som vi gjør.

Klisjeene er mange som kan brukes nå da selveste langrennsstjerna Sundby er tatt i doping….for det er det han er… tatt i doping. Det hjelper ikke hvor mye han bedyrer sin uskyld eller hvor mye langrennstoppene i Norge prøver å unnskylde; Fakta er at Sundby har blitt tatt i å bryte Wada sine dopingregler.

Det skal bli spennende nå å se hvordan norske journalister som nærmest fikk orgasme da finske, russiske og belgiske utøvere ble tatt håndterer dette utover. Når andre nasjoners utøvere blir tatt er de jo nådeløse. Hva skjer nå?

Om du tar astmamedisin uten å ha astma, er ikke det juks?

Om du tar Voltaren (jeg vet de gjør det) uten å ha betennelse, er ikke det juks?

Norge har, særlig i skisporten, stått med den moralske pekefinger i årevis. Jeg med flere har undret oss på om 1) Er vi så rene? 2) Ligger vi i grenseland? 3) Er vi så langt foran at de ikke oppdager det?

Dette har blitt besvart nå føler jeg..

4 kommentarer
    1. Dette er en tragisk sak. Så får vi nok aldri vite hva som er sannheten eller hva som burde være sannheten. Hvem som vet, visste eller burde vite hva som er riktig. Uansett synes jeg man her på flere områder har beveget seg helt ut mot kanten av hva som er lovlig eller moralsk lovlig. Og så synes jeg det er merkelig at så mange toppidrettsutøvere bruker astmamedisin, særlig i en idrett som overhode ikke passer en astmatiker. Astrmamedisin sørger for mer åpne luftveier, noe som er sentralt å ha i alle utholdenhetsidretter. Har du ikke astma, så er det nesten sånn at du ikke har en sjanse til å konkurrere med de som er “astmatikere”.
      Om mannen det gjelder er skyldig eller uskyldig, eller om det er forbundet som har lukket øynene og håpet at det skulle gå over av seg selv, aner jeg ikke. Uansett er det tragisk, både for ham og for Norges anseelse utad. For tvilen er nå sådd, og i fremtiden vil man nå stille spørsmålstegn om Norges dominans i skisporet fremover. Det som overrasket meg mest av det jeg hørte fra skipresidenten var at det var flere som var i søkelyset, men at han ikke “visste” hvem dette var. Særlig vanskelig å tro på dette, blir det når saken med Sundby allerede var kjent i Skiforbundet allerede for mange måneder siden. Her satset man tydeligvis alt på ett kort, nemlig at en frikjennelse skulle komme. Og så ville man kommet med en pressemelding om at “vi er rene – bare se her!”. Men så kom “sjokket” og man har tråkket skikkelig i salaten. At man i Norge er noe bedre enn andre land, vel, det kan man jo tro hva man vil om. Idretten handler i stor grad om penger. Det er blitt økonomi. Også i Norge. DDR og Kina fostret supertalenter – med alle midler – for bare noen tiår siden. Det var selvsagt ikke bra. Men det er ikke angjeldende sak heller. Jeg tror ikke bare Sundys karriere er over – for det tror jeg faktisk den er – men også Norges “rene” anseelse. Både FIFA og IOC har vist seg å være full av “råtne egg”. Rart hvis det ikke finnes slike i flere forbund. Men noen “skyld” vil jeg ikke fordele.
      Nå er det vel lenge siden toppidrettsutøvere sov på “sovesaler”. Nå går det vel i femstjerners hoteller, med egne kokker, egne massører og fysioterapeuter. Og egne leger…

    2. Har alltid lurt litt på det faktum at så mange topputøvere I utholdenhetsidretter har astma.
      Da jeg gikk på skolen var astmatikerne lite like glad i gym som meg. De var like andpusten som meg når vi løp eller gikk på ski.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg